آخرین اخبار

26. مهر 1396 - 7:02   |   کد مطلب: 31027
پیگیری یک مطالبه برای ارائه راهکارهای لازم در مبارزه با آفات درختان گردو؛
چرخیدن چرخ اقتصادیک شهر بر محورگردو/عامل اصلی خسارت به گردوکاران، سرمای پاییزه بود نه کرم خراط
به گفته کارشناسان، عامل اصلی خسارت به گردوکارن، سرمای پاییزه بود نه کرم خراط، با این وجود نظارت و آموزش باغداران از سوی متولیان امر به ویژه جهاد کشاورزی نکته ای است که باید بر آن هم استمرار داشت و هم به روز بود تا کشاورزان با بهره گیری از آموزش های علمی و به روز، با آرامش و امنیت فکری بهتری به ارتقای کیفی وکمی محصولات خود بپردازند.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ تویسرکان با بهره مندی از بیش از پنج هزار هکتار باغات گردو جزء تولیدکنندگان اصلی این محصول در استان همدان وحتی کشور است، به طوری که به گفته مسئولان از 53 هزار تن گردوی تولید شده سالانه در استان، در حدود 15 تا  16 هزار تن در این شهرستان تولید می شود و از آنجا که به دلیل شرایط آب وهوایی، گردوهای مرغوبتری نیز در اینجا تولید می شود، تویسرکان به شهر طلای سبز در سراسر کشور شناخته می شود.

اقتصاد مردم این شهرستان بر پایه گردو و فروش آن می چرخد، اما باغات گردوی آن هرزچندگاهی به ویژه در سالیان گذشته دچار خشکسالی وسرمازدگی شده که حتی سال 94 خسارت بیش از 85 درصدی به گردوگاران خسارت وارد شد.

گلایه مندی مفتح از عدم پیگیری مسئولان امر استانی برای دریافت اعتبار جذب شده خسارت سرمازدگی

برای جبران این خسارت مسئولان ارشدشهرستان بارهاوبارها تلاش های مستمری انجام دادند تا اینکه با پیگیری مفتح، نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی، 30 میلیارد تومان برای جبران این خسارت تنها برای این شهرستان تخصیص داده شد و مفتح همچنان از عملکرد نه چندان مناسب مسئولان استانی برای دریافت این اعتباری در راستای ارائه به کشاورزان گلایه مند است و می گوید: حالا که این میزان اعتبار تخصیص داده شده، چرا اقدامی اساسی برای دریافت آن از خزانه انجام نشده است.

مفتح همچنین با تلاش های مسئولان ذی ربط شهرستانی و استانی و دعوت از کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی به دنبال ارائه نتایج تحقیقات به کشاورزان به ویژه ارائه روش هایی از جمله سرشاخه کاری برای مقاوم سازی درختان گردو نسبت به سرمای پاییزه و بهاره است و اعتباراتی هم دراین زمینه جذب کرده.

و اما می رسیم به کرم خراط که در ظاهر گفته شده که سال جاری خساراتی بر گردوکاران متحمل کرده است و البته به گفته «مسعود اکبری» مدیر جهاد کشاورزی تویسرکان تمام خسارت وارده به درختان گردو تنها بر اثر این عامل نبوده است.

عامل اصلی خسارت وارد به گردوکارن، سرمای پاییزه بود نه کرم خراط

وی در گفت وگو با خبرنگار رودآور، عنوان کرد: عامل اصلی خسارت وارد شده به گردوکاران درسال جاری تنها و به صورت عمده کرم خراط نبوده، بلکه سرمازدگی سال گذشته بود، که این گونه خود را نشان داده است.

مدیرجهاد کشاورزی تویسرکان اظهار کرد: زمانی که درختان را سرما بزند و ضعیف شوند و یا اینکه تغذیه نامناسب و آبیاری بی موقع انجام شود، درختان توانایی خود را از دست می دهند و آماده و مستعد برای پذیرش انواع آفات ها می شوند، که یکی از این آفات همان کرم خراط است، بنابراین اگر کشاورز مدیریت کند و تغذیه و آبیاری به موقع انجام دهد بهترین راه مقابله با آفت کرم خراط را رفته است و درختان نسبت به این آفت و عمده آفت هامقاوم می شوند.

اکبری افزود: سرمای پاییزه سال گذشته از آن جا که به یکباره بود ودرختان گردو هنوز به خزان نرفته بودند، سبب شد تا شیرابه های موجود در آوندها دچار یخزدگی شود که خشک شدن شاخه ها و حتی تنه برخی از درختان را به دنبال داشت.

برداشت 16 هزار تن گردو از باغات تویسرکان

وی تصریح کرد: با این وجود این سرمازدگی خسارت قابل ملاحظه ای وارد نکرد و خوشبختانه برداشت گردوی در سال جاری حتی 10 تا 20 درصد نسبت به سال های گذشته افزایش داشته است، به طوری که در حدود 16  هزار تن گردو با پوست چوبی از باغات تویسرکان برداشت شد.

چرخیدن چرخ اقتصادیک شهر بر محورگردو

مدیر جهاد کشاورزی تویسرکان با تأکید اینکه عمده فعالیت های اقتصادی مردم تویسرکان بر محور گردو و تولید این محصول می چرخد، گفت: گرچه در سال های اخیر اقدامات دیگری برای خروج این شهرستان از وابستگی به یک محصول انجام شده و متولیان امر به دنبال گزینه های دیگر حوزه تولید و اقتصاد، از جمله توجه به گردشگری و مبل و منبت هستند، اما همچنان اقتصاد عمده مردم بر پایه تولید گردو است، بنابراین توجه به توصیه های کارشناسان جهاد کشاورزی و مطالبه گری باغداران از این کارشناسان برای ارائه راهکارهای مبارزه با سرمازدگی و آفات یک اصل در راستای ارتقای کمی و کیفی این محصول است.

ارائه راهکارهای لازم در مبارزه با آفات درختان گردو

اکبری عنوان کرد: با توجه به عارضه خشک شدن سرشاخه درختان گردو، رعایت توصیه های فنی احیاء باغات و جلوگیری از شیوع آفات و بیماری های بسیار مهم و ضروری است، در غیر این صورت خسارات جبران ناپذیری در سالی های آتی به باغات وارد می شود.

وی ادامه داد: از جمله این توصیه ها برای باغداران شهر طلای سبز، قطع آبیاری درختان در اوایل مهر هر سال، هرس سرشاخه های خشک شده و آلوده و بعد سوزاندن آن ها و به ویژه پوشاندن محل بریده شده با چسب باغبانی است.

مدیر جهاد کشاورزی تویسرکان افزود: جمع آوری و دفن یا سوزندان برگ های ریخته شده، تغذیه درختان با مخلوط کودهای دامی، سولفات پتاسیم، وکود فسفاته بعد از برداشت محصول و شخم زدن پای درختان هم از جمله مواردی است که باغداران باید بر انجام آن اهتمام داشته باشند.

اکبری اظهار کرد: همچنین توجه به سمپاشی درختان با محلول بردو بعد از ریزش برگ ها نیز توصیه می شود که باغداران می توانند این محلول را از تعاونی گردوکاران تهیه کنند.

به گزارش رودآور؛ با توجه به آنچه که گفته شد، به نظر می رسد توجه به توصیه های جهادکشاورزی از سوی باغداران برای کاهش میزان خسارت به باغات به ویژه باغات گردو یک اصل است، چرا که به گفته آنان عمده آفات در باغاتی رخنه کرده است که یا صاحبان باغ مهاجرت کرده اند و خود به طور مستقیم بر تولید محصولشان نظارت ندارند و یا اینکه تعدادی از باغداران از نوع و میزان مناسب کودها برای درختان بهره نگرفته اند.

گاهی پیش آمده که یک باغدار کمتر و یا بیشتر از حد معمول از یک نوع سم استفاده می کند و یا اینکه بر نوع و چگونگی سمپاشی آشنایی کاملی ندارد، با این وجود از طرفی دیگر نظارت و آموزش باغداران از سوی متولیان امر به ویژه جهاد کشاورزی نیز نکته ای است که باید بر آن هم استمرار داشت و هم به روز بود تا کشاورزان با بهره گیری از آموزش های علمی و به روز، با آرامش و امنیت فکری بهتری به ارتقای کیفی وکمی محصولات خود بپردازند.

زنگنه 

انتهای پیام/

 

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان