آخرین اخبار

15. آبان 1396 - 8:00   |   کد مطلب: 31363
شهروندان تویسرکانی از تعداد زیاد سرعت گیرها و اندازه و ارتفاع آن گلایه مند هستند، چرا که هنوز متولیان امر درباره اینکه آیا تعداد سرعت گیرهای موجود در شهر مطابق با استانداردهای لازم است و آیا ساخت آن علمی و فنی بوده یا نه، پاسخ قانع کننده نداده اند.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ از آنجا که رسالت یک سایت خبری مردمی و محلی انتقال درد ودل ها و مطالبات شهروندان به مسئولان است، بر آن شدیم تا به یکی از مطالبات جدی تویسرکانی ها درباره سرعت گیرهای این شهر بپردازیم.

سرعت گیرهایی که به گفته مردم قرار بود رضایت مردمی و رعایت حقوق شهروندی را به دنبال خود بیاورد که این گونه نشده است.

تعداد زیاد سرعت گیرها در مسافتی کوتاه!

بیات یکی از شهروندان تویسرکانی است در این باره به خبرنگار رودآور؛ گفت: از ابتدای ورودی شهر یعنی از منطقه سرابی تا شهرک قائم اگر سرعت گیرها را شماره کنیم، تعدادشان از 20 سرعت گیر یا همان سرعت کاه بیشتر می شود، آیا نباید برای ایجاد این مهم معیار و اصول خاصی درباره فاصله بین دو سرعت گیر از یکدیگر باشد؟

وی اظهار کرد: زمانی که از مسئولان می پرسیم چرا این همه سرعت گیر در تویسرکان باید ایجاد شود، در حالی که در شهرهای دیگر تا این اندازه حال و روز خیابان هایشان این گونه نیست؟ درهمان به ندرت پاسخگویی شان متوجه می شویم که شورای ترافیک شهرستان بر چنین تصمیماتی نظارت دارد و دستورش را داده است.

تعداد بیش از حد سرعت گیرها سبب استهلاک خودروها می شود

عبدالمالکی شهروند دیگری تویسرکانی است، او نیز در گفت و گو با خبرنگار رودآور، عنوان کرد: تعداد بیش از حد سرعت گیرها به ویژه سرعت گیرهای آسفالتی زمینه ساز استهلاک زودهنگام خودوهای شهروندان شده است.

وی ادامه داد: گرچه می گویند نصب این سرعتگیرها برای کاهش تصادف در هر منطقه است و شاید جلوگیری از اجرای حرکات نمایشی موتورسوران و یا کاهش سرعت رانندگانی که قانون را رعایت نمی کنند، اما دیگر شهروندان باید جوابگوی بی احتیاطی ها و عدم رعایت قانون از سوی عده ای انگشت شمار باشیم؟!

عبدالمالکی هم که در رشته عمران تحصیل کرده، با گلایه مندی از شهردار تویسرکان که پاسخگوی مطالبات مردمی درباره ایجاد سرعت گیرهای استاندارد و به اندازه نیست، گفت: مگر خود این مسئولان در این شهر زندگی نمی کنند و جلوبندی ماشینشان با این همه سرعت گیر و به طور عمده غیراستاندارد خراب نمی شود، لااقل برای خودشان هم شده چاره ای اساسی بیاندیشند.

مسئولان شفاف سازی کنند/ مدارک محاسبات و معیارهای علمی ساخت سرعت گیرها را به نمایش بگذارند

محمدظاهری یکی از شهروندانی است که در منطقه سرابی زندگی می کند، او هم در گفت و گو با خبرنگار رودآور، گفت: ما که درخواست زیادی از مسئولان نداریم، مگر نمی گویند تعداد زیاد و به ویژه عرض و ارتفاع سرعت گیرها استاندارد است، برای رفع شبهه هم که شده لااقل تراکت های مدارک موجود مبنی بر محاسبات علمی در ساخت سرعت گیرها و تعداد استانداردش در مسافتی خاص را برای مردم به نمایش بگذراند.

کمی هم گوش دادن به حرف مردم لازم است

وی تأکید کرد: این همه مسئولان شهرستانی در مراسم ها و همایش های متعدد خود حرف از پایبندی به حقوق شهروندی می زنند، پس حالا چرا خود را به گوشه گود کشانده اند و پاسخی به مردم نمی دهند، خواسته زیادی ما نداریم تنها می گوییم، کمی هم گوش دادن به حرف مردم لازم است.

دانستن قانون نیازمندی شهروندان ما 

شهروند دیگری هم اظهار کرد: شاید این دست رخدادهای در تویسرکان به علت عدم آگاهی شهروندان از حقوقشان باشد، به طور مثال شهروندی که با خراب شدن جلوبندی خودرواش به واسطه این سرعت گیرها مواجه شود، می تواند به دادگستری شکایت کنند.

وی تصریح کرد: در صورت شکایت و حضور کارشناس ترافیک دادگستری اگر شهرداری مقصر شناخته شود، باید تمام خسارت را پرداخت کند.

قانون از حق شکایت شهروندان از ناصبان سرعت گیرهای غیراستاندارد می گوید

«کامران گردان» کارشناس ترافیک دادگستری هم در گفت و گو با خبرنگار رودآور با بیان اینکه سرعت گیرها هم حسن دارند و هم عیب، گفت: سرعت گیر استاندار یا سرعت کاه با حداکثر ارتفاع 9 سانتیمتری باید دو طرفش دو متر کشیده شود، یعنی یک سرعت گیر از صفر تا صدش باید چهار متر باشد.

وی اظهار کرد: اگر کسی سرعت گیر را بدون ضوابط و بدون مقررات که لازم است  نصب کند و آسیبی به واسطه آن به شهروندی برسد بر اساس قانون باید جبران خسارت کند.

کارشناس ترافیک دادگستری افزود: اگر نصب سرعت گیر در شورای ترافیک مصوبه باشد آن مسئول بر اساس نوعی که نصب کرده است باید جوابگو شود که چرا استانداردهای لازم را رعایت نکرده است.

نصب سرعت گیرها جز هزینه برای شهرداری چیز دیگری ندارد

«جمشید سوری» مسئول امور اداری شهرداری تویسرکان در گفت و گو با خبرنگار رودآور؛ گفت: به طور معمول راهنمایی و رانندگی موضوع نصب سرعت گیرها یا سرعت کاه ها را در شواری ترافیک مطرح می کند و شورای ترافیک هم اگه به نتیجه برسد، ابلاغ اجرایی شدن را به شهرداری ها می سپارد در حالی که نصب این سرعت گیرها جز هزینه برای شهرداری چیز دیگری ندارد.

وی اظهار کرد: از طرف راهنمایی و رانندگی هم یک نفر می آید و اندازه ها را به ما اعلام می کند تا بر اساس آن اندازه ها سرعت کاه ها ساخته شود.

نصب سرعت کاه ها برای کاهش تصادف و ایمن سازی است

«علی خزایی» رئیس راهنمایی و رانندگی تویسرکان هم در گفت و گو با خبرنگار رودآور؛ گفت: کارشناسان ترافیک راهور با توجه به بررسی های لازم درخواست نصب سرعت گیر را در منطقه ای می دهند، به طور مثال بیار رخ داده در منطقه ای جلوی درب مدارس تعددی از رانندگان قوانین را رعایت نمی کنند، که همنی عدم اجرای قانون برای دانش آموزان به ویژه دانش آموزان ابتدایی خطرساز می شود.

وی اظهار کرد: از این رو تمام موارد بررسی شده در شورای ترافیک با حضور تمامی اعضاء مطرح می شود و در نهایت با نظر جمع مصوبه ای بر نصب یک سرعت کاه نوشته می شود، گاهی هم رد می شود.

رئیس راهنمایی و رانندگی تویسرکان از کاهش بیش از 80 درصدی تصادفات جرحی درون شهری نسبت در سال جاری نسبت به سال گذشته خبر داد و افزود: با نصب این سرعت گیرها جلوی عدم رعایت قانون از سوی ممتخلفان گرفته شده است، به همین دلیل تصادفات هم کاهش یافته است.

نصب سرعت گیرها مصوبه شورای ترافیک است

خزایی تصریح کرد: به طور قطع اگر قانون رعایت شود، از تعدادی از سرعت گیرها هم می کاهیم، ولی هر کسی خود را جای والدینی بگذارد که دانش آموزش از مدرسه خارج می شود و با موتورسواران و یا رانندگان بی احتیاط روبرو می شوند.

وی تأکید کرد: نصب این سرعت گیرها در راستای کاهش تصادف و برخی از آن ها برای ایمن سازی جلوی درب مدارس است که آن هم با پیشنهاد کارشناس راهور در شورای ترافیک مطرح می شود و همه اعضاء شورا تصمیم بر مصوب شدن یا مصوب نشدن آن می گیرند.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ به نظر می رسد اگر مسئولان متولی امر درباره تعداد و نحوه نصب و ساخت سرعت گیرها و سرعت کاه ها و چرایی آن برای مردم شفاف سازی کنند، شاید شاهد این همه اعلام نارضایتی ها نباشیم.اینکه تعداد سرعت گیرهای موجود در شهرستان تویسرکان مطابق با استانداردهای لازم است و آیا ساخت آن علمی و فنی بوده هم هنوز برای مردم ان گونه که باید شفاف سازی نشده است، جای سوال دارد، امید آن که متولیان امر در جلسات مردمی پاسخگوی مطالبات شهروندان باشند.

در ذیل به برخی از قوانین موجود در نصب سرعت گیرها اشاره شده است: 

 

 

زنگنه 

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه‌ها

موتور سواران بی احتیط معمولا جوانان هستند وبه سرعت گیر هم اهمیت نمی دهند ونیروی انتظامی هم انها رارها کرده وفقط موتور افراد مسن وافرادی که وسیله تردد ونیاز ضروری زندگی انهاست به پارکینگ منتقل میکنند

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان