آخرین اخبار

17. مهر 1397 - 4:58   |   کد مطلب: 31485
صاحب یک نانوایی در تویسرکانی در راستای ترویج فرهنگ مطالعه مفید، قفسه کتابی در نانوایی خود گذاشته است، تا عطر و طعم نان سنگک خود را با رایحه خوش کتاب آمیخته کند و در اختیار مشتریانش قرار دهد.

به گزارش خبرنگار رودآور؛  کتاب با فرهنگ ملت ها درآمیخته است و میزان مطالعه مفید در سواد عمومی آحاد مردم اثربخش است، شاید بسیاری تصور کنند که باید برای کتاب خواندن تنها در یک کتابخانه پا گذاشت و یا اینکه کتابی خریداری و امانت گرفته و در منزل از آن بهره ببرند، در حالی که این روزها در برخی امکان عمومی هستند افرادی که به ترویج فرهنگ کتابخوانی با شیوه های مختلف کمک می کنند.

این روزها گاهی در متروها، بیمارستان ها و حتی برخی سوپرمارکت ها قفسه هایی از کتاب را می بینیم که به همت نهاد کتابخانه های عمومی کشور برای عموم مردم در دسترس قرار گرفته است و اما شاید کمتر کسی تصور کند که در یک نانوایی قفسه ای از کتاب های مختلف برای مشتریان قرار داده باشند.

در خیابان انقلاب تویسرکان قدم می زنیم تا به میدان آزادی برسیم، نزدیک پارکی در همین حوالی یک نانوایی سنگکی وجود دارد، که گفته می شود صاحب آن سه سالی قفسه کتابی با همکاری کتابخانه عمومی تویسرکان تهیه کرده و در اختیار مشتریانش قرار می دهد.

نامش «فرهاد به کردار» است و کتاب ها را مرتب در قفسه چیده، برای هر سن و سالی کتابی هم به نسبت موجود است، او که علاقه بسیاری به مطالعه کتاب دارد، صبح به صبح قبل از اینکه آردی بیاورد و خمیری تهیه و در آخر نانی پخت کند، کتاب ها را یکی پس از دیگری در قفسه می چیند.

می گوید، همه ما هم غذای جسم می خواهیم و هم غذای روح، گاهی اوقات این جا بسیار شلوغ می شود و مشتریان می بایست دقایق طولانی در صف نانوایی بایستند، این مدت طولانی ماندن در صف آنان را کلافه و بی حوصله می کند، چه بهتر آن که به کتاب خواندن تشویق شوند.

این را می گوید و خمیری دیگر برای در تنور گذاشتن بر روری چوب مخصوص صاف می کند، تند تند تا مشتری هایش را معطل نگذارد.

توی این نانوایی که پا می گذاریم بوی درک می آید و معنا، بوی تازگی می آید و عشق مطالعه زمانی که با بوی سنگک تازه درآمیخته می شود، پیام دیگری دارد، که ای مردم به همان اندازه که جسم ما نیاز به غذا دارد باید روحمان را نیز تقویت کنیم، تقویت  روح و جلا دادن آن با کتاب خواندن است.

مشتری های این نانوایی از صاحبش ابراز رضایت می کنند، در شلوغی نانوایی قفسه کتاب در ابتدای درب ورودی قرار دارد، حتی محل کوچکی هم برای نسشتن و خواندن وجود دارد، صاحبش قفسه را در ابتدای نانوایی گذاشته تا تأکید کند که تأمین غذای روح بر غذای جسم یک اولویت است.

"به کردار" برای اینکه مشتریانش از "وقت و زمانی" که در نانوایی می گذارنند، استفاده بهینه را ببرند، چنین تصمیمی گرفته است، تعداد کتاب هاشاید کم باشد، اما متناسب با سلایق مختلف است.

او می می گوید که بسیاری از مشتری هایش از این کتاب ها بهره مند می شوند، آنانی که در صف ایستاده اند تا نوبتشان برسد، کتاب موردنظرشان را می خوانند و زمانی که نوبتشان  رسید نان را خریداری کرده و برای اینکه ادامه کتاب را مطالعه کنند، آن را به خانه ی برند و پس از چند روز باز می گردانند.

این نانوا عنوان می کند که با این کار حوصله مشتریان به اصطلاح سر نمی رود و کلافه نمی شوند و هم اینکه اگر کتابی در دستشان بگیرند کم کم به ادامه مطالعه تشویق و ترغیب می شوند.

یکی از مشتریان این نانوایی هم در گفت و گو با خبرنگار رودآور، گفتت: این روزها ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی یکی از ضروریات جامعه ما است، چرا که متأسفانه با ورود موبایل ها و انواع گوشی ها کمتر کسی به فکر مطالعه کتاب می افتد.

وی اظهار کرد: به نظر این فکر صحیحی نیست که تصور شود تمام اطلاعات لازم را می توان از اینترنت و موبایل ها به دست آورد، کتاب خواندن خودش آرامش خاصی به دنبال دارد که با هیچ چیز دیگری قابل قیاس نیست.

خدادادیان هم یکی از مشتریان این نانوایی است، او در گفت و گویی عنوان کرد: سابق بر این علاقه چندانی به کتاب خواندن نداشتم، شاید در سال یک کتاب را هم مطالعه نمی کردم، اما کم کم حتی با ورق زدن اولیه کتای های این کتابخانه کوچک در این نانوایی، به سمت کتاب خواندن روی آوردم.

وی افزود: حالا این روزها گرچه آن گونه که باید کتابخوان حرفه ای نشده ام، اما لااقل هر هفته ای یک کتاب را مطالعه می کنم تا جایی که حتی مطالعه بر روی عقاید و افکار من تأثیر مثبتی داشته است.

الوندی بانوی دیگر تویسرکانی هم عنوان کرد: باید برای مطالعه کتاب از یک جا شروع می کردم و این نانوایی در تشویق کردن من برای عضو کتابخانه عمومی شهر شدن راهنمای مناسبی بود.

وی تأکید کرد: حالا بیشتر ترجیح می دهم به جای جستجو در اینترنت در کتابخانه به دنبال آنچه که مورد نیازم است باشم چه از کتاب های آشپزی گرفته و چه ازکتاب های با محوتیات سرگرمی، حتی شده داستان های کوتاه را برای ارائه به فرزندانم مطالعه می کنم.

به گزارش رودآور، اینجا عطر و طعم نان سنگک با رایحه خوش کتاب آمیخته و زمینه برای تشویق و ترغیب اقشار مختلف مردم به مطالعه مفید فراهم شده است، امید آن که زمینه برای فراهم شدن چنین مکان های فرهنگی دیگری نیز فراهم شود.

زنگنه

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان