آخرین اخبار

30. آبان 1396 - 19:17   |   کد مطلب: 31591
گفته می شود که سالانه بیش از یک میلیون تُن برنج به کشور وارد می شود و این میزان چیزی جز قاچاق این محصول است و اگر این روند ادامه پیداکند و گلایه مندی شالیکاران اوج بگیرد باید کم کم شاهد از بین رفتن شالیزارها و تغییر کاربری آن ها و حتی مهاجرت شالیکاران باشیم.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ طبق اخبار منتشر شده در خبرگزاری ها در یک سال گذشته شاهد واردات یک میلیون و ۶۰ هزار تن برنج به داخل کشور بودیم، از طرفی برنج تولید شده داخلی که مرغوبیت بالایی دارد سالانه در حدود دو میلیون و ۴۰۰ هزار تُن برنج است، با یک حساب سرانگشتی اگر مصرف  سرانه هر ایرانی را ۳۶ کیلوگرم در نظر بگیریم در حقیقت نیاز برنج داخلی کشور دو میلیون و ۸۰۰ هزار تُن برآورد می شود، یعنی تنها می بایست 400 هزار تن برنج مورد نیاز وارد کشور شود که این گونه نیست.

با توجه اینکه در سال جاری به گفته لاهونی نماینده نماینده لنگرود در مجلس شورای اسلامی واردات برنج در سال جاری یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار بوده که در مقایسه با سال 95 که ۵۰۹ میلیون دلار رقم خورد، افزایش یافته است.

گلایه مندی شالیکاران از عدم نظارت بر واردات برنج به ویژه در زمان برداشت محصول

با وجود آن که شالیکاران هر ساله به ویژه در چهارساله اخیر از روند واردات برنج و نبود نظارت کامل بر توزیع آن به ویژه در زمان برداشت از دولت گلایه مند هستند و شاهد انتقاد شدید تعدادی از نمایندگان مجلس هم در این زمینه هستیم، هنوز وزیر جهاد کشاورزی پاسخ قانع کننده به مردم در این باره نداده است.

کشاورزانی که قدرت رویارویی با دلالان و کاسبان برنج را ندارند

از این رو به گفته برخی نمایندگان تغییر کاربری شالیزارها در سال های اخیر مشهود بوده، چرا که کشاورزان قدرت رویارویی با دلالان برنج را ندارند و چیزی جزء ناامیدی پس از برداشت برنج بر روی دستان تاول زده یشان باقی نمی گذارد.

گفته می شود که سالانه بیش از یک میلیون تُن برنج به کشور وارد می شود و این میزان چیزی جز قاچاق این محصول است و اگر این روند ادامه پیداکند و گلایه مندی شالیکاران اوج بگیرد باید کم کم شاهد از بین رفتن شالیزارها و تغییر کاربری آن ها و حتی مهاجرت شالیکاران باشیم.

وارادات بی رویه هر محصولی به تولیدکنندگان داخلی ضربه می زند

در این باره «امیر خجسته» نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار رودآور؛ گفت: نه من بلکه مردم هر نوع کالای وارداتی که مشابه آن در داخل تولید می شود و به ویژه آن که واردات آن مازاد باشد، را نمی بخشند، چرا که به تولید داخلی و تولیدکنندگان و در نهایت اقتصاد کشور ضربه می زند.

دست های مافیایی عامل واردات مازاد برنج

وی اظهار کرد: این گونه واردات مازاد همچون واردات برنج سبب متضرر شدن کشاورزان می شود، تا جایی که دست های مافیایی می می روند و برنج و گندم وارد می کنند، سوال ما از دولت این است که با وجود تولید مناسب برنج در داخل، واردات مازاد این محصول چه معنا و مفهومی دارد؟!

واردات بی رویه خیانت به اشتغال و تولید کشور است

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی افزود: از دولت می خواهیم که نظارت و کنترل مناسب و بیشتری بر عرصه واردات داشته باشد و اجازه ندهد که هر کسی هر گونه دلش می خواهد عمل کند، چرا که این گونه رفتارها و رفتن به سمت واردات بی رویه خیانت به اشتغال و تولید در داخل است و کمر اقتصاد کشورمان را می شکند.

خجسته تصریح کرد: در حالی که کشاورزان ما همه ساله بر روی زمین های کشاورزی خود با هزاران مشقت و سختی کار می کنند، وجود واردات بی رویه به ویژه در زمینه برنج زمینه را برای کاسبی و معامله عده ای سودجو فراهم می کند که در نهایت پایه های کشاورزی ما را به سمت نابودی می کشاند، چرا که کشاورز دیگر نای و رمقی برای تولید در خود احساس نمی کند.

ناامیدی و عرق یخ زده بر پیشانی شالیکاران

به گزارش رودآور؛ واردات بی رویه خود به تنهایی می تواند به تولید کنندگان داخلی ضربه بزند و مانعی بزرگ بر سر راه تحقق اقتصاد مقاومتی است، به ویژه اگر این واردات در حوزه کشاورزی باشد، با ناامید کردن کشاورزان سلسله وار پویایی اقتصاد داخلی را هم از رونق می اندازد، امید آن که دولت و مسئولان، نظارت و کنترل بیش از پیشی بر تعرفه های وارداتی و حد و اندازه آن، داشته باشند تا تولیدکنندگان داخلی متضرر نشوند و همچون برخی از شالیکاران عرق زحمتشان بر روی پیشانی هایشان سرد نشود و یخ نزند.

زنگنه

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان