آخرین اخبار

19. آذر 1396 - 8:16   |   کد مطلب: 31861
منواکسیدکربن، قاتل پنهان فصل سرما، هر ساله جان عده ای از هم وطنان ما را می گیرد، که به طور عمده این گونه حوادث تلخ بر اثر بی احتیاطی روی می دهد، امید آن که همگان توصیه ها و نکات ایمنی درخصوص استفاده از وسایل گازسوز را رعایت کنند تا دچار مسمومیت و یا خفگی و مرگ بر اثر این قاتل خاموش نشوند.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ فصل سرما که از راه می رسد، استفاده از وسایل گرمایشی گازسوز هم به اوج می رسد و البته در همدانی ها به دلیل بودن در منطقه سردسیری زمان طولانی تری از این وسایل استفاده می کنند.

هر تکنولوژی خطراتی هم گاهی همراه خود دارد و اگر برای وسایل گازسوز نیز در زمان تهیه، نصب و راه اندازی و پس از آن بهره برداری استانداردهای لازم را رعایت نکنیم، میزان خطرات استفاده از این وسایل بدون در نظر گرفتن نکات ایمنی بالاتر می رود.

از جمله این وسایلی که در فصل سرما بسیار استفاده می شود، وسایل گرمایشی است که با خود خطر، مصدومیت و حتی گاهی مرگ به علت گازگرفتگی و مسومیت با گاز منوکسیدکربن می آورد.

از 181 مورد مسمومیت سال گذشته در استان همدان بر اثر گاز CO یا همان منوکسید کربن 9 نفر تویسرکانی بودند و از 15 نفر فوتی بر اثر استشمام این گاز یک مورد در شهرستان تویسرکان رخ داده است، گفته می شود در این شهرستان از ابتدای سال  و تاکنون هم سه نفر مسموم شدند.

مسمومیت 181 همدانی و 15 نفر فوتی بر اثر منوکسید کردن در سال 95/افزایش فوتی ها بر اثر قاتل خاموش در هشت ماهه نخست سال جاری

«حبیب معصومی» رئیس مرکز فوریت‎های پزشکی استان همدان در گفت و گو با خبرنگار رودآور، گفت: در سال گذشته 181 مورد مصدومیت با CO و 15 نفر فوتی داشته است.

وی اظهار کرد: در هشت ماهه نخست ساله گذشته، 55 مسومیت با منواکسیدکربن و دو فوتی گزارش شده است در حالی که در سال جاری و در این بازه زمانی  52 مصدوم و سه نفر فوت کردند و در دام قاتل خاموش فصل سرما گرفتار شدند.

برخی ها بدون لوله بخاری از وسایل گازسوز استفاده می کنند!توصیه های ایمنی برای پیشگیری از مسوم شدن با منوکسید کربن

رئیس مرکز فوریت‎های پزشکی استان همدان افزود: هم استانی های عزیز  باید از استاندارد بودن و نصب صحیح وسایل توسط افرادی که حرفه ای هستند اطمینان یابند، لوله بخاری داشته باشند، چرا که دیده شده برخی ها بدون لوله از بخاری استفاده می کنند و  از خارج شدن مسیر دود مطمئن باشند.

معصومی تصریح کرد: همچنین خانواده ها از باز بودن کلاهکی که در پشت بام قرار می گیرد، مطمئن باشند، چرا که ممکن است گاهی پرنده ها در آنجا لانه کنند و یا اجسام خارجی دیگری آن را مسدود کرده باشد، علامت خروجی دود این است که لوله بخاری زمان کار کردن داغ است، یعنی زمانی که به آن دست می زنیم، احساس داغی می کنیم و رعایت همه این مسائل در مباحث پیشگیرانه است.

علائم گازگرفتگی

وی عنوان کرد: از آنجا که CO یا همان منواکسیدکربن بسیار خطرناک است و قدرت ترکیبش با هموگلوبین چندین برابر با اکسیژن است، جای اکسیژن را می گیرد و با هموگلوبین ترکیب می شود و اگر فرد این گاز را استشمام کند، حالت خواب آلودگی، سرگیجه، سردرد، کاهش هوشیاری، تپش قلب، خستگی و کوفتگی بدن دارد و فرد و بعد از آن فرد مسموم در حالتی قرار می گیرد که نمی تواند که احساس می کند کار خاصی نمی تواند انجام دهد.

در مواجه با فردی که دچارگازگرفتگی با منوکسیدکربن شده چه باید کرد؟

رئیس مرکز فوریت‎های پزشکی استان همدان تأکید کرد: اگر کسی چنین فردی را مشاهده کردید، در ابتدا باید پنجره ها را باز کنید و بعد از آن فرد را به فضای آزاد منتقل داده و با 115 یا همان مرکز فوریت های پزشکی تماس بگیرد.

معصومی در ادامه گفت: این رویدادها بیشتر در باغات و خانه باغی ها و در مکان هایی که از وسایل غیراستاندارد استفاده می کنند، روی می دهد.

توصیه های مدیر کل استاندارد استان همدان برای تهیه، نصب و بهره برداری از وسایل گاز سوز

در این باره «محمد مددی» مدیر کل استاندارد استان همدان در گفت و گو با خبرنگار رودآور، گفت: بی رنگ و بی بودن منو کسیدکربن سبب شده تا آن را به عنوان قاتل خاموش که با خفگی در فصل سرما جان می گیرد، بشناسند و عمده اتفاقات روی داده مسمومیت و گاهی هم مرگ بر اثر این گاز به دلیل بی احتیاطی است.

وی اظهار کرد: همه بایستی برای تهیه، نصب و بهره برداری از وسایل گاز سوز استاندارد با برچسب انرژی مناسب اهتمام ویژه ای داشته باشند، چرا که غیراستاندارد بودن این وسایل زمینه ساز سوخت نامناسب اکسیژن و در نتیجه تولید منوکسیدکربن می شود.

مدیر کل استاندارد استان همدان با تأکید بر اینکه عدم رعایت نکات ایمنی عامل اصلی در معرض خطرقرار گرفتن در این زمینه است، افزود: گاز منوکسیدکربن را جز یکی از کشنده ترین گازها می دانند و با توجه به آمار اعلام شده نباید نسبت به توصیه های ایمنی در این باره بی تفاوت باشیم.

فضای محصور و بدون تهویه با تجمع منواکسید کربن، اغما و مرگ را به دنبال می آورد

مددی تصریح کرد: بی احتیاطی، کوتاهی و سهل انگاری به طور قطع در استفاده نکردن از وسایل گازسوز استاندارد عواقب خطرناکی را به دنبال می آورد، از جمله این وسایل آب گرمکن و بخاری در منازل است و گاهی هم برخی از کرسی های زغالی و یا اجاق گاز و پیک نیک برای تولید گرما استفاده می کنند که همین امر سبب ایجاد و تجمع گاز منوکسید کربن می شود، باید دقت داشت که یک فضای محصور و بدون تهویه و دارا بودن چنین گازی اغما و مرگ را به دنبال خود می آورد.

وی عنوان کرد: بایستی خانواده ها از استاندارد بودن وسایل گرمایشی و پروانه دار بودن آن  همچنین خدمات پس از فروش وسیله خریداری شده، اطمینان یابند و در زمان نصب نیز توصیه های ایمنی را رعایت کنند و به ویژه از خروج دود به وسیله لوله دودکش مطمئن شوند، اینکه برخی ها از یک طشت آب برای تصفیه هوا با قرار دادن یک سر دودکش در آن استفاده می کنند، زمینه بروز خطر را فراهم می کند و نبایستی انجام شود.

مدیر کل استاندارد استان همدان تأکید کرد: استاندارد بودن وسایل گرمایشی از آن رو مهم است که اگر دارای نقص فنی باشند، بیشتر زمینه برای عدم سوخت مناسب گاز و نفت را فراهم می سازد و سپس مسمومیت را به دنبال خود می آورد.

مددی از مردم خواست به هیچ عنوان در منازل و به ویژه در اتاق ها و مکان های کوچک از بخاری بدون دودکش استفاده نکنند و برای هر وسیله گازسوز نیز از دودکش مجزایی بهره بگیرند.

وی تأکید کرد: خانواده ها از کلاهک های پشت بام نیز به صورتH مانند استفاده کنند و به هشدارهای که از سوی کارشناسان امر گفته می شود، توجه داشته باشند تا با سهل انگاری جان خود و دیگر اعضای خانواده را به خطر نیاندازند و هرزچندگاهی از نصب مناسب وسایل گازسوز با بررسی های لازم اطمینان پیدا کنند.

توجه به توصیه کارشناسان ودوری از بی احتیاطی، راه فرار از چنگال قاتل پنهان زمستان

به گزارش رودآور؛ منواکسیدکربن، قاتل پنهان فصل سرما هر ساله جان عده ای از هم وطنان ما را می گیرد که به طور عمده بر اثر بی احتیاطی روی می دهد، امید آن که همگان توصیه ها و نکات ایمنی درخصوص استفاده از وسایل گازسوز را رعایت کنند تا دچار مسمومیت و یا خفگی و مرگ بر اثر این قاتل خاموش نشوند.

زنگنه

انتهای پیام/

 

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان