آخرین اخبار

23. دى 1397 - 4:41   |   کد مطلب: 32105
می گویند ماهی را هر وقت از آب بگیریم تازه است، این روزها با رخ دادن زلزله های متعدد در سراسر کشور، بهتر است متولیان امر چه درباره چگونگی رویارویی مردم با زلزله و تهیه وسایل لازم و چه درباره نظارت بر ساخت و سازهای اصولی و قانونی تدابیر درستی بیاندیشند، تا در هنگام بروز زلزله آسیب ها و خسارت های اجتماعی، فرهنگی و مالی کمتر به بار آید.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ با توجه به وقوع زلزله های متعدد در نقاط مختلف کشورمان بر آن شدیم تا درباره میزان بافت های فرسوده استان که هنگام زلزله بیشترین خسارت را می بینند، گزارشی تهیه کنیم.

بیش از 2هزار بافت فرسوده در استان همدان شناسایی شده است

زنگ خطر زلزله همه را تهدید می کند و اگر واحدهای مسکونی و یا حتی تجاری و عمومی در برابر زلزله مقام نباشند، نه تنها خسارت مالی بلکه احتمال خسارت جانی هم در برابر وقوع زلزله چندین برابر می شود.

اگر کمی به تصاویر منتشر شده به ویژه در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی با نگاه دقیق تری بیاندیشیم، خواهیم دید که عمده مجروحان و فوتی های این حوادث به دلیل ریزش ساختمان ها بوده است، بافت های فرسوده تعداد آمار کشته ها و زخمی ها را افزایش می دهد.

این جاست که می طلب تا مسئولان به طور عمده بیشتر به فکر بهسازی و نوسازی ساختمان ها بیافتند و با ارائه تسهیلات حمایتی از مردمی که این روزها به دلیل مشکلات اقتصادی عمده نمی توانند خرج و مخارج مقاوم سازی منازل خود را تأمین کنند، حمایتی محداقلی داشته باشند.
عقب نشینی متقاضیان وام مسکن با دیدن سودهای بانکی 
طبق آمارهای منتشر شده در حدود دو هزار و 589 هکتار بافت فرسوده و سکونتگاه غیررسمی در استان همدان شناسایی شده است که یک هزار و 927 هکتار مربوط  بافت فرسوده و عدد باقی مانده مربوط به سکونتگاه‌های غیررسمی است و در این میان نیز در حدود 177 هکتار مرتبط با بافت شهری شهرستان تویسرکان است و درست در زمانی که می رفت مردم با تسهیلات کم بهره دست به تخریب و بازسازی مساکن فرسوده خود بزنند، ورق برگشت و در دو سال اخیر متقاضیان وام مسکن با سودهای بانکی بالا عقب نشینی کردند و این روزها بیش از همیشه نگران مساکن غیرایمن خود هستند.
 بافت فرسوده تویسرکان به طور عمده در محله ‌های جولستان، زرهان، باغوار، پایین‌محله و سرابی قرار دارد، حتی دالان های موجود در محله جولستان و احتمال ریزش آنان در قلب شهر، زنگ خطری را برای مسئولان شهری به صدا درآورده است.
 

از بافت های فرسوده شهری و تخفیف های تخفیف های 80 درصدی که می گویند از سوی شهرداری برای اخذ عوارض ساخت و ساز می دهند هم می گذریم و امید است اجرایی شود.
در آمارها آمده است که 11.5 درصد از مردم در 11 شهر در بافت های فرسوده زندگی می کنند و دالان های موجود در تصاویر مربوط به تویسرکان  این مطلب را به خوبی نشان می دهند که در مرکز شهر و محله جولستان است.
در میان این بافت های فرسوده ساختمان هایی زیر 50 سال هم دیده می شود که نشانگر عدم رعایت اصول فنی و قوانین مربوط به ساخت و سازهای در سالیان اخیر بوده است.
 

عدم مشارکت و همیاری مردمی در مقاوم سازی  بهسازی بناهای مسکونی خود، نشان از بی رغبتی آنان به حفاظت از جان خود ندارد، بلکه با یک گزارش میدانی ساده می توان پی برد، که عمده مردم به گفته خودشان تنها برای لقمه شام و ناهار خود دستشان به جیبشان می رسد و از پس هزینه های بهسازی برنمی آیند و در اینجا نقش مسئولان متولی امر در فرهنگ سازی، مشاوره دهی و حمایت های مادی از اقشار کم درآمد جامعه دوچندان می شود.

باید به بافت های فرسوده سطح روستاها هم پرداخت، گرچه بنیاد مسکن وام های مناسبی در حمایت از روستانشینان برای مقاوم سازی و بهسازی واحدهای مسکونیشان ارائه داده اند، اما باز هم در این مقاوم سازی ها آن چنان که باید اصول ایمنی و نکات و مقرارت یک بنای مقاوم رعایت نشده است.
هنوز مردم را برای مواجه شدن قبل، حین و پس از زلزله آماده نکرده اند!
از بافت های فرسوده و عدم ایمنی کامل آنان که بگذریم، هنوز هم که هنوز مناطق امن و توصیه های لازم برای مواجه شدن قبل، حین و پس از زلزله به عموم مردم ارائه نشده است و هنوز فرهنگ سازی های لازم برای تهیه یک کیف با محتویات مواد خشک غذایی و قابل نگهداری حداقل برای 6 ماه و وسایل گرمایشی و روشنایی بدون نیاز به برق و شارژ انجام نشده است.

به گزارش رودآور؛ می گویند ماهی را هر وقت از آب بگیریم تازه است، اکنون با رخ دادن زلزله های متعدد در سراسر کشور، بهتر است متولیان امر چه درباره چگونگی رویارویی مردم با زلزله و تهیه وسایل لازم و چه درباره نظارت بر ساخت و سازهای اصولی و قانونی تدابیر درستی بیاندیشند، تا در هنگام بروز زلزله آسیب ها و خسارت های اجتماعی، فرهنگی و مالی کمتر به بار آید.

زنگنه 
انتهای پیام/

 

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان