آخرین اخبار

23. آبان 1397 - 0:34   |   کد مطلب: 32542
شاطه حلوایی سوغات تویسرکان است که پس از 20 سال مجدد احیاء شده و با ثبت ملی شدن و توسعه کارگاه تولید آن در این روزها، نیاز به تبلیغات و حمایت مسئولان دارد تا زمینه ساز اشتغالزایی بیشتری در شهرستان شود.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ کمتر از دو ماه تا نوروز مانده است، نوروزی که با آمدنش مسافرت ها هم اوج می گیرد آن هم مسافرت به شهرستان و آشنایی با تاریخ و تمدن های کهن و البته سوغاتی های مخصوص هر شهر.

تویسرکان از شهرهای قدیمی و کهن ایران زمین با قدمتی سه تا چهار هزار ساله در همدان، است که وجود آرامگاه مطهر حیقوق نبی(ع) و 221 اثر تاریخی و گردشگری این ادعا را ثابت می کند، این شهرستان به دلیل برخورداری از باغات سر به فلک کشیده گردو به پایتخت طلای سبز ایران معروف است و مردمانش در هنر صنایع دستی در حوزه مبل و منبت حرف اول را می زنند، آرامگاه شاعر عصر صفوی میررضی آرتیمانی نیز در این شهر واقع شده است.

سوغات تویسرکان علاوه بر نقل و نبات، گردو، بادام و دیگر خشکبار، شاطه حلوایی نیز است، شاطه حلوایی از سوغات محلی مردم این دیار است، تهیه و تولید این سوغات سالیان سال به دست فراموشی سپرده شده بود تا اینکه نوه یکی از بزرگان تولید کننده این سوغات برای احیای آن قدم پیش گذاشت تا جایی که هرچند در کارگاهی کوچک کار خود را آغاز کرد، اما موفق شد با همکاری میراث فرهنگی، شاطه حلوایی را به عنوان یک سوغات محلی به ثبت ملی برساند.

در گذشته در این شهر به نان لواش، شاطه می گفتند و از آنجا که سوغات شاطه حلوایی به نازکی این نوع نان بود، ابتدای نام آن را از این واژه می گیرند و به دلیل آنکه از آرد و جوانه گندم تهیه می شد در نهایت این سوغات، عنوان "شاطه حلوایی" به خود گرفت.

 

 «یدالله علیئی» این روزها در حال حاضر به عنوان احیاء کننده سوغات شاطه حلوایی در کشور شناخته می شود و تنها تولید کننده این محصول در تویسرکان، او برای اینکه کسب و کارش رونق بیشتری بگیرد و از نظر بهداشتی و دیگر مسائل سلامتی نکات لازم را رعایت کند از متخصصینی همچون مسئول فنی و کارشناس صنایع غذایی هم بهره گرفته است.

این تولیدکننده سوغات محلی سابق بر این طرح و برندی برای ارائه محصولات تولیدی خود نداشت، اما این روزها به قول خودش شیک و مرتب در بسته بندی های مناسب و قدیمی ترین سوغات شهرستان را به بازار فروش عرضه می کند.

علیئی این روزها نه تنها باری خود بلکه برای چهار خانواده دیگر هم اشتغالزایی ایجاد کرده و برای آن که شاطه حلوایی اش متناسب با ذائقه های مختلف همسو شود، آن را به شکل و شمایل گز با درون مایه مغزهایی همچون گردو، بادام، کنجد و فندق تهیه می کند و روانه بازار.

به گفته او شاطه حلوایی از آنجا که از آرد، جوانه گندم، شکر، روغن گیاهی و آب تهیه می شود، خواص بی نظیری دارد که تقویت کننده عمومی بدن می توان تنها یکی از آن خواص باشد.

وی ادامه می دهد که شاطه حلوایی نخستین سوغات دارای بسته بندی در تویسرکان است و کارگاهش به دستگاه های مکانیزه مجهز است و همچنین تولیداتش از شناسه بهداشتی محصولات از غذا ود ارو برخوردار است.

به گزارش رودآور؛ گرچه این سوغات محلی نمایندگی هایی در کرمانشاه، همدان، ملایر و تهران دارد، اما همچنان همانند دیگر محصولات تویسرکان از عدم توجه متولیان امر به موضوع تبلیغات رنج می برد، تبلیغاتی که می تواند توسعه دهنده و رونق بخش و در نهایت به دنبال درخواست هایی برای نمایندگی در سراسر ایران، ایجاد اشتغال کند.

زنگنه 

تصاویر تکمیلی: 
ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان