آخرین اخبار

21. آبان 1397 - 23:16   |   کد مطلب: 33524
استان همدان بیش از یک هزار روستا دارد که 20 روستای آن به عنوان روستاهای هدف گردشگری شناخته می شوند و از سویی این استان در سال 2018 هم به عنوان پایتخت گردشگری آسیا معرفی شده، امید آنکه این روستاها با پا به کار بودن اهالی و حمایت مسئولان به عنوان جاذبه های گردشگری سهم مؤثری در ارتقاء صنعت توریسم داشته باشند.

به گزارش خبرنگار رودآور؛استان همدان به گفته مالمیر مدیر کل میراث فرهنگی برخودار از 20 روستای هدف گردشگری است که می تواند با توسعه صنعت توریسم حتی رونق بخش اقتصاد این روستاها شود.

** روستای گشانی با بافتی پلکانی، 500 ساله است

طبیعت منحصر به فرد روستای گشانی با بافت پلکانی، تاریخی و سنتی اش با کمی رسیدگی می تواند، گردشگران بسیاری را به خود جذب کند.

روستای گشانی از طریق شهرهای همدان، اسدآباد و تویسرکان با جاده‏ ای مناسب و آسفالت قابل دسترسی است.

طرح هادی اولیه روستای گشانی به دلیل بافت با ارزش در بهار سال 83 توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان تویسرکان تهیه شد و پس از کسب مجوزهای های لازم در سال های بعد این نهاد توانست در اجرای طرح هادی روستا موفقیت چشمگیری داشته باشد به گونه ای که روستای گشانی هم اکنون پس از اجرای طرح به عنوان یکی از روستاهای هدف گردشگری استان همدان شناخته می شود.

روستای گشانی در محدوده‏ای کوهستانی قرار دارد و دارای بافت مسکونی متمرکزی است. معماری خانه‏ های روستاییان تحت تأثیر نوع معیشت و فعالیت‏های آنان شکل گرفته و به طور عمده دارای ایوان است.

به دلیل جلوگیری از سرمای شدید زمستان، دیوار خانه‏ ها ضخیم و پنجره‏ های آن‏ها کوچک و چوبی است. برای بهره‏ گیری بهتر از نور و گرمای خورشید اکثر خانه‏ ها رو به جنوب ساخته شده ‏اند و فضاهایی همچون اتاق استراحت، تنورخانه، آغل، انبار، مطبخ، حمام و سرویس بهداشتی در آن‏ها ایجاد شده و سقف اکثر خانه‏ ها مسطح است.
وجود باغ‏ های وسیع گردو، بادام، گیلاس، آلو و زردآلو و در اطراف روستا می تواند برای گردشگران جاذبه‏ای زیبا محسوب شود.

وجود آثار تاریخی و مذهبی همچون مقبره امامزاده ابراهیم و گورستان بزرگ و قدیمی قدمت دیرینه این روستا را نمایان می سازد.در طرح هادی روستای گشانی گفته شده این روستا بیش از ۵۰۰ سال قدمت دارد. مردم روستا به دو زبان فارسی ـ ترکی سخن می‏گویند، مسلمان و پیرو مذهب شیعه جعفری هستند.

اقتصاد روستای گشانی بر فعالیت‏ های زراعی، دامپروری و باغداری می چرخد. برخی از اهالی روستا نیز  در زمینه‏ های صنایع دستی و خدماتی اشتغال دارند.

۶ طایفه در این روستا زندگی می کنند و از آنجا که در این روستا قومیت‏ های لر و آذری سکونت دارند، پوشاک مردم روستا نیز متنوع و بسیار جالب توجه است.

طبخ انواع غذاهای مختلف گوشتی و همچنین انواع آش‏ها از قبیل آش رشته، آش اوماج، آش خیار و گوجه و آش جو در این روستا رایج است.
و هنوز بازی‏ های سنتی متنوع در بین روستاییان به ویژه جوانان رواج دارد که از جمله می‏توان به بازی الک و دولک، گردوبازی، کوشک، کمربندبازی و قایم باشک اشاره کرد.

** قلعه اشتران تویسرکان، قلعه ای پابرجا ازدوران قاجاریه/نمایش شاهکار یک معماری تاریخی در "علی البدل"، سرییال نوروزی سال 96

قلعه اشتران مشرف به قلعه خان گرمز و در مسیر جاده قدیمی همدان تویسرکان از مسیر گنجنامه ازقلعه های بجای مانده از دوران قاجاریه در شهرستان تویسرکان است که از نظر موقعیت جغرافیایی و وسعت یکی از قلعه های نادر در استان همدان به شمار می آید.

 قلعه اشتران تویسرکان قلعه ای نظامی بوده که درنزدیکی روستای اشتران و18کیلومتری شهر تویسرکان با وجود گذشت سالیان دراز هنوز نیز پابرجاست.، گرچه به علت بی توجهی مسئولان امر این قلعه تا حدودی نیز تخریب شده است.

در این روستا خانه معروف اردلان هم وجود دارد.

 این روستا ظرفیت گردشگری و طبیعی بسیاری را در دل خود نهفته است، اردیبهشت87 به عنوان یکی از روستاهای هدف گردشگری مصوب می شود.

چهار خانه یا چهار امارت از خان های قجری در کنار قلعه تاریخی اشتران زیبایی های روستا را دو چندان کرده است تا تلفیق تاریخ و طبیعت، جلوه نمایی کند.

در حقیقت خانه همان خانه اردلان به جای مانده از دوران قاجاریه است، خانه تاریخی و قدیمی که ساکن اولیه آن مرحوم حمزه خان بود.

این خانه در دو طبقه بیرونی و سه طبقه‌ اندرونی بنا شده که با حیاط مصفا و درختان کهن و باغ و قنات اختصاصی و اتاق های بسیار و اصطبل و جای علوفه و کاهدان و غیره، دوران پرشکوه و جلال و بیا و بروهای حاج محمد حسین‌خان وفرزندش حمز‌ه‌خان و خدم و حشم آن زمان را زنده می کند.

خاندان اردلان در کردستان شهر “سنه یا سنندج” را بنا نهاده‌اند و آثار و بناهای فراوان از خود به  یادگار گذاشته‌اند که مسجد دارالاحسان (مسجد جامعه) و مسجد دارالامان (مسجد والی) و قصرو چمن خسروآباد و… که در فهرست آثار ملی ثبت شده اند از آن جمله هستند.

 مجموعه تلویزیونی "علی البدل"به کارگردانی مقدم و تهیه کنندگی الهام غفوری در روستاهای زیبای همدان روایت شده و داستانی طنز دارد سال گذشته جز پربینده ترین فیلم های نوروزی رقم خورد.

** کهنوش؛ پر معلم ترین روستای کشور با گیاهان دارویی خاص/کهنوش روستایی شایسته هدف گردشگری

روستای کهنوش تنها روستایی در کشور است که نزدیک به 600 معلم در قید حیات دارد و این روزها اهالی این روستا توانسته اند با بهره مندی از کمک افرادی که روزگاری در کهنوش زندگی می کردند و اکنون در کلان شهرها به سر می برند و البته همت خودشان، روستا را در مسیر توسعه قرار بدهند و تا حدودی در نهایت زمینه ساز مهاجرت معکوس شوند.

این روستا، در شمال غربی تویسرکان وقاع شده است و با توجه به بهره مندی از گیاهان دارویی متنوع و فراوان در دل ارتفاعات اطرافش کوهستان محلی مناسب برای تهیه گیاهان دارویی است، این روستا باغات آلو و گردوی فروانی نیز دارد و البته به تازگی نیز به همت اهالی روستا یک کارگاه کوچک تولید کفش هم در آن فعال شده است.

**شهرستانه با آبشاری کوچک و چشمه های بسیار 

"شهرستانه" روستایی زیبا در دره های کوهستان الوند است که در شهرستان تویسرکان واقع شده.از مسیر گنجنامه به سمت تویسرکان، طبیعت زیبا و سرسبز "شهرستانه" خودنمایی می کند، طبیعتی که با صدای شرشر آب و آبشاری زیبا در دلش، گرمای هوای تابستان را از خود دور می سازد.

بر فراز این روستا دو قله "کلاغ لان" و "دائم برف" قرار دارد و شغل اهالی روستا به طور عمده باغداری و کشاورزی است.

طبیعت سرسبز، بکر و دست نخوره روستای شهرستانه در تویسرکان، می تواند مکان مناسبی برای میزبانی از مسافران تابستانی باشد.

** معماری پله ای در روستایی زیبای سیمین ابرو

 

روستای سیمین ابرو با قدمتی 300 ساله در کوهپایه‌ای با بافت یکپارچه سنگی و معماری پله‌ای، کوچه‌های باریک و تنگ و حمام و خزینه به عنوان یکی از روستاهای بخش مرکزی همدان شناخته می شود

استفاده از مصالح بومی و نوع خاص معماری خانه ها، مغازه ها و مراکز محلات این منطقه را به عنوان روستای شاخص با ارزش های معماری قابل توجه معرفی می کند. 
گفتنی است باتوجه به شرایط طبیعی و کوهستانی منطقه و بن بست بودن ، این روستا به صورت بکر و دست نخورده باقی مانده که این خود زیبایی های طبیعی را به تصویر می کشد. 
روستای سیمین یکی از روستاهای هدف گردشگری استان همدان با جاذبه های طبیعی منحصر به فرد و بافت با ارزش تاریخی است که می تواند تقویت کننده صنعت گردشگری این استان باشد. 

روستای سیمین نیز در جنوب شرقی شهر همدان واقع شده است، بافت یکپارچه لاشه سنگی همگن، پله­‌ای و پایکوهی و کوچه‌­های سنگی تنگ و باریک و شیب­‌دار از مشخصات این روستاست که زیبایی آن را دو چندان کرده است.

کوه­‌های سربه ­فلک کشیده­ الوند، مراتع سرسبز عشایری، تعدد گیاهان دارویی، درختان سرسبز و سر به­ فلک کشیده­ گردو، ‌جنگل‌های طبیعی، چشمه‌سارهای پر آب به همراه ساختار دره‌­ای از ویژگی‌های منحصر به فرد این روستاست.

** روستای رونسانسی ایران همان ورکانه است 

کمی آن طرف تر از شهر همدان روستایی وجود دارد که با قدم گذاشتن در آن می توان به سال های دور سفر کرد و تجربه ای تازه را برای خود رقم زد. روستایی سنگی که به هنگام تابش نور به رنگ قهوه ای سوخته در می آید و گوشه ای از اروپا را در دوره ی رنسانس به تصویر می کشد. شاید به همین دلیل لقب روستای سنگی یا روستای رنسانسی ایران را برای آن برگزیده اند.

روستای ورکانه، سکونتگاهی با قدمت بیش از ۴۰۰ سال است و گفته می شود شکل گیری آن از محله ای به نام درب مسجد آغاز شده که قدمتش به اوایل دوره صفویه باز می گردد. کوچه های سنگفرش، خانه های سنگی و باغ های سرسبز بهانه های خوبی هستند تا بهترین لحظات را در این روستا برای گردشگران رقم بزنند. این روستا یکی از ۶ روستای گردشگری همدان است که نامش در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد و به عنوان یکی از مناطق بکر گردشگری ایران شناخته می شود.

اصطبل و قلعه مهری­ خانم از جمله مواردی است که این روستای منحصر به فرد کرده و بافت واجد ارزش خود روستا و کوچه‌­های سنگ­فرش شده و خانه‌­های سنگی نیز گواهی بر بکر بودن آن است.

** طولانی ترین و شگفت انگیز ترین غار آب جهان در روستای علیصدر

و اما می رسیم به طولانترین غار آبی جهان در روستای علیصدر از توابع شهرستان کبودرآهنگ، در این روستا که در 75 کیلومتری شمال غربی شهر همدان واقع شده است، یکی از عجایب طبیعی جهان و نمونه نادری از غارهای آبی قابل قایقرانی، به نام "غار علیصدر" واقع شده که نام این غار برگرفته از نام این روستا است و در طول سال‌های گذشته "علی سد" و "علی سرد" نیز بیان می‌شده است.

بر اساس تحقیقات و مستندات موجود بخش‌های ورودی غار در دوره صفویان مورد استفاده مردمان آن زمان قرار می‌گرفته به طوری که از مدخل ورودی به عنوان پناهگاه و از آب آن به صورت آب انبار برای مصرف کشاورزی استفاده می شده است.

در این شهرستان هم روستایی دیگر با نام اکنلو واقع شده است، این روستا را با نام روستای پرفسور بالتازار هم می شناسند.

از دیگر روستاهای هدف گردشگری در استان همدان می توان به خاکو روستایی واقع در جنوب شهر همدان که برخودار از بافت یکپارچه لاشه سنگی همگن، پله­‌ای و پایکوهی است، اشاره کرد، همچنین روستای پری در جنوب شرقی ملایر، مانیزان و انگورهای بی نظیرش و جوراب روستاهایی هستند که در شهرستان ملایر واقع شده است.

روستای ملحمدره با آلوهای بسیارش، حبشی به عنوان مرکز کشت سیر استان و نیز ویرایی با آن طبیعت دست نخورده اش در شهرستان اسدآباد چشم هر مسافرو گردشگری را به خود خیره می کند.

در شهرستان رزن هم روستاهای درجزین و کاج که به عنوان قطب قاب‌سازی چوبی شناخته می شود به عنوان روستاهای هدف گردشگری استان همدان شناخته می شوند.

همچنین در شهرستان نهاوند هم روستای فارسبان با درخت کردوی 600 ساله، قلعه جوق در شهر فامنین و روستای حیدره قاضی خانی در شهر بهار دیگر روستاهای هدف گردشگری استان همدان محسوب می شوند.

امید آنکه این روستاها با پا به کار بودن اهالی و حمایت مسئولان به عنوان جاذبه های گردشگری سهم مؤثری در ارتقاء صنعت توریسم استان داشته باشند.

زنگنه 

انتهای پیام/

 

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان