آخرین اخبار

29. آبان 1397 - 1:28   |   کد مطلب: 33716
در سال های اخیر با توجه به اوضاع و احوال نامناسب اقتصادی و معیشتی مردم، بسیج سازندگی در زمینه های متعددی در راستای حمایت از تولید داخل و نیروهای انسانی جوان به میدان عمل آمده و با ارائه تسهیلات اقتصاد مقاومتی در عرصه های صنایع تبدیلی، کارگاه های کوچک و و زود بازده و به ویژه حمایت از جوانان متبکر و کارآفرین راه را برای کاستن معضل بیکاری هموار کرده است.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ صدای خرد شدن چوب ها به گوش می رسد، چوب ها تکه تکه می شوند آن هم در اندازه های مختلف، نوبتی هم که می شود، نوبت قلم است و باز صدایی دیگر و صدایی از نقش بستن طرحی ماندگار بر روی چوب ها، طرح های اسلیمی، کوفی، هخامنشی، گلریز، حتی طرح هایی به شکل شیر، مرغ و فیل و اما بیشتر طرح های گلریز کشیده می شود، آرامتر.

لحظه ای نمی گذرد که صدای چکش بر روی چوب های نقش بسته شده، سکوت کارگاه را می شکند و این بار قرار است از استاد منبت کار طرح گ رلیز را که ویژه تویسرکان و روستای اشترمل است بر روی چوب ها حکاکی کند و هنر دست خود را نمایان سازد.

و اما سال  جاری از سوی مقام عظمای ولایت با عنوان حمایت از تولید ایرانی نامگذاری شده است و چه چیزی بهتر از حمایت لز هنر دست هنرمندان ایرانی که نه تنها در بازار کشورمان حرفی برای گفتتن دارد بلکه در کشورها دیگر هم می تواند خوب بدرخشد، البته اگر آنانی که در همایش های گوناگون حمایت از تولید ایرانی را در بوق و کرنا می کنند در عمل وارد شوند، بی تردید همین ورود و تکیه به صنایع دستی می تواند رکود موجود بر سر صادرات را بردارد .

صنایع دستی در جای جای مهین عزیزمان روح و ماندگاری مخصوصی به قدمت تاریخ دارد، ترک، لر، بلوچ و کرد همه و همه صاحب صنایع دستی مخصوص به خود هستند و در شهرستان زیبای تویسرکان از شهرستان های استان همدان نیز منبت کارارانی هستند از زن و مرد و پیر و جوان گرفته تا روستایی و شهری، هستند افرادی که در این شهرستان با هنر خود چوب را به حرف در می آورند تا جایی که در نهایت چوب های بی جان با طرح های نقش بسته با زبان هنر حرف می زنند.

در تویسرکان منبت کاری شغلی است که می تواند با حمایت های متولیان امر حتی به شغل اصلی مردمان این دیار تبدیل شود تا سایه رکود اقتصادی حاکم بر این شهر را از بین ببرد.

مردان روستاهای جیجانکوه، اشترمل، سیدشهاب و عین آباد و حتی برخی از بانوان این روستاها هنر مبل و منبت را خوب می دانند، آنجا که حرف از عشق بازی با هنر دست می شود و کنده کاری و خراطی، اینان دستانشان بالاست.

با وجود آنکه شهرستان تویسرکان را همگان به عنوان قطب مبل و منبت کشور می شناسند و مبل های تولید شده این شهرستان و حتی طرح های چوبی دیگر از جمله ساعت های ایستاده حکاکی شده در بازار چوب تهران خودنمایی می کند، اما به دلایلی عنوان شهر مبل و منبت را به ملایری ها دادند و تنها نشان جغرافیایی مبل و منبت از آن تویسرکانی ها شد، که البته آن هم جایی شکر دارد که در گیر و دار بحث ها و هم و همه ها، این نشان را به مردمان این شهر دادند.

منبت کاراران تویسرکانی با چندین مشکل در زمینه تولیدات خود مواجه هستند؛ یکی دستگاه های وارداتی سی.ان.سی که از چین، ایتالیا و کره وارد می شود و به جای انگشتان دستان هنرمندان بر روی چوب ها حکاکی می کنند و این هنر را از دست هنرمند دور می سازند و دیگری عدم حمایت جامع و کامل متولیان امر، تا جایی که در هفته های گذشته شاهد بودیم تعدادی از این منبت کاران برای کسب درآمدی مقطعی هم شده، کارگاه های کوچک خود را رها کردند و برای وجین سیر و به گفته محلی ها گزین سیر راهی مزارع کشت این محصول شدند تا لقمه نانی به دست آورند.

تهیه مواداولیه و چوب مورد نیاز منبت کاری و نبود شرایط لازم برای صادارت تولیدات و عدم استقرار بازارچه و نمایشگاهی مناسب و در خور شأن منبت کاران تویسرکانی به صورت دائمی همه و همه می تواند زنگ خطری برای کم رونقی این هنر دست شود، با این حال همچنان منبت کاران به دور از بی انگیزیگی برخی مسئولان تنها با عشق به کار خود ادامه می دهند و در این میان بسیج سازندگی با حمایت های همیشگی خود از طرح های اشتغالزا به عرصه آمده و تسهیلاتی پرداخت می کند آن هم تنها برای توسعه منبت، ارتقاء تولید و رونق بخشیدن به هنر دست تویسرکانی ها.

در این باره «رضا ناصری» مسئول بسیج سازندگی تویسرکان در گفت و گو با خبرنگار رودآور، از پرداخت بیش از ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات اشتغالزایی به متقاضیان فعال در حرفه مبل و منبت در سال گذشته در این شهرستان خبر داد و گفت: حمایت های ما در سال جاری نیز همچنان ادامه دارد.

وی اظهار کرد: هستند افراد بسیاری که برای توسعه کار خود و ایجادکارگاه های بزرگتر در عرصه مبل و منبت نیاز به تزریق سرمایه در گردش در حوزه فعالیت اقصادی خود دارند که بسیج سازندگی می تواند با ارائه تسهیلات حمایتی تا جایی هرچند اندک خلاء کمبود منابع حمایتی را جبران کند.

مسئول بسیج سازندگی تویسرکان افزود: امروز بیش از همه ایجاد رونق اقتصادی می تواند زمینه حل بسیاری از مشکلات اجتماعی ناشی از نبود درآمد را مرتفع سازد.

ناصری تصریح کرد: اگر تولید داخلی رونق بگیرد و بازاری برای فروش این تولیدات فراهم شود، بیکاری هم کم کم از جامعه رخت بر می بندد و زمینه اشتغال و ازدواج جوانان نیز فراهم می شود.

وی تأکید کرد: بسیج سازندگی اولویتی به نام محرومیت زدایی به ویژه در مناطق روستایی را به جد دنبال می کند و در این بخش چه در خصوص آموزش های لازم برای مهارت آموزی و چه درخصوص ارائه تسهیلات مناسب، در حد توان خود در لبیک به ندای رهبری ایستاده است.

به گزارش رودآور؛ در سال های گذشته با توجه به اوضاع و احوال نامناسب اقتصادی و معیشتی مردم، بسیج سازندگی در زمینه های متعددی در راستای حمایت از تولید داخل و نیروهای انسانی جوان به میدان عمل آمده است و با ارائه تسهیلات اقتصاد مقاومتی در عرصه های صنایع تبدیلی، کارگاه های کوچک و و زود بازده و به ویژه حمایت از جوانان متبکر و کارآفرین راه را برای کاستن معضل بیکاری هموار کرده است.

فاطمه زنگنه

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان