آخرین اخبار

29. ارديبهشت 1397 - 5:48   |   کد مطلب: 33839
با توجه اینکه کشتارگاه سابق و غیربهداشتی تویسرکان، با بیش از 22 عیب حل نشدنی، سلامت هزاران نفر از مردم تویسرکان را به خطر انداخته بود، از این رو مردم از تصمیم کارشناسان و حکم دادستانی در تعطیلی آن حمایت می کنند و از سودجویان و شایعه پراکنان می خواهند که به خاطر هیچ، با سلامتشان بازی نکنند.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ با توجه به تعطیلی تنها کشتارگاه سنتی و غیر بهداشتی استان همدان در تویسرکان شایعاتی به وجود آمده که برخی سودجویانی که جان هزاران نفر از مردم تویسرکان برایشان بازیچه ای بیش نیست ایجاد کرده اند و در این گزارش سعی شده به آن دست شایعات و شبهات پاسخ هایی داده شود.

نخست آن که شهروندان عزیز می توانند برای اطلاع بیشتر از روند تعطیلی و چرایی تنها کشتارگاه غیربهداشتی و سنتی استان همدان، گزارش رودآور با عنوان "پس از پیگیری های مکرر برای سلامت 100 هزار نفر؛بالاخره مسئولان اجرایی شهرستان راضی شدند/کشتارگاه غیربهداشتی تویسرکان تعطیل شد" را مطالعه کنند.

درباره پاسخگویی به شبهات ایجاد شده اینکه برخی بیکار می شوند و یا قرار است تأمین گوشت قرمز مورد نیاز شهرستان، با افزایش نرخ گوشت روبرو شویم یا نه به گفت و گو با « میثم غیاثی» رئیس اداره دامپزشکی تویسرکان نشستیم.

*کشتارگاه غیربهداشتی تویسرکان معایب بسیار داشت

وی با بیان اینکه کشتارگاه غیربهداشتی و تعطیل شده تویسرکان فاقد هیچ گونه استاندارهای لازم بود و باید هرچه سریعتر تعطیل می شد، گفت: آن کشتارگاه، تنها کشتارگاه شهرستان بود که از استاندارهای لازم برخوردار نبود  و از نظر فنی و بهداشتی مشکلات بسیاری داشت.

رئیس اداره دامپزشکی تویسرکان افزود: نبود آزمایشگاه، قرنطینه مناسب، حوضچه ضدعفونی و نداشتن اتاق پیشسرد و یخچال و به ویژه پوست‌کنی لاشه دام‌ها در کف سالن از معایب آن کشتارگاه بود.

غیاثی با بیان اینکه آخرین کشتارگاهی که در استان همدان به صورت سنتی فعالیت می کرد، کشتارگاه تویسرکان بود، تصریح کرد: این کشتارگاه هم در نهایت برای حفظ سلامت جان بیش از 100 هزار نفر با حکم دادستانی و همکاری نیروی انتظامی یعنی در نهایت با حکم قضایی پلمپ شد.

*تعطیلی کشتارگاه غیر بهداشتی تویسرکان نه کسی  رابیکار کرده و نه گوشتی گران

وی در ادامه با تأکید بر اینکه در روند تعطیلی کشتارگاه غیربهداشتی تویسرکان هیچ فردی بیکار نمی شود و با افزایش نرخ گوشت روبرو نخواهیم شد، گفت: طبق قراردادی که با کشتارگاه صنعتی ملایر و امیدی مدیر کشتارگاه امیدی منعقد شده است تمامی پرسنلی که در کشتارگاه تویسرکان شاغل بودند، از دکتر و ناظر پزشکی گرفته تا سلاخ و جزئترین نیروها در کشتارگاه ملایر همچون سابق به فعالیت خودشان ادامه می دهند.

*سرویس ایاب و ذهاب رایگان برای تهیه گوشت از ملایر و یا حمل دام به این شهر قرار داده شده

رئیس اداره دامپزشکی تویسرکان اظهار کرد: حتی در راستای جلوگیری از افزایش نرخ گوشت در شهرستان برای این افراد سرویس ایاب و ذهاب رایگان در نظر گرفته شده است و ویژه اینکه شهرداری هم مؤظف شده چند خودرو به صورت رایگان برای حمل دام به کشتارگاه مقصد در اختیار متولیانش قرار دهد.

غیاثی تصریح کرد: بنابراین اگر قصاب یا مراکز تهیه گوشت سابق بر این، یک تعرفه مشخص به طور مثال سه هزار تومان برای حمل گوشت به محل عرضه داشتند هم اکنون نیز تعرفه تهیه گوشت همان است و تغییری در آن ایجاد نشده، مضاف بر اینکه اگر قیمت پاک کردن کله پاچه در تویسرکان 12 هزار تومان بود، هم اینک با تخفیف در ملایر روبرو هستیم، چرا که مقرر شده کشتارگاه ملایر قیمت آن را پنج هزار تومان برساند.

*یکی از علل تعطیلی کشتارگاه، برای جلوگیری از بیماری تب کریمه کنگو بود

وی در پاسخ به این سوال که چرا باید هم اکنون کشتارگاه تعطیل می شد، نیز عنوان کرد: با توجه به قرار گرفتن در ماه مبارک رمضان میزان تقاضای مردمی برای تهیه گوشت قرمز افزایش داشته و از طرفی به فصل گرما هم نزدیک می شویم و از آنجا که چند وقت پیش بیماری تب کریمه کنگو در سطح کشور عده ای را به کام مرگ کشاند، سلامت مردم تویسرکان با توجه با نبود اتاق پیش سرد در کشتاره غیربهداشتی به خطر افتاده بود، در نهایت با نظر کارشناسان و حکم دادستانی می بایست کشتارگاه تعطیل می شد.

*اگر کسی بر اثر مصرف گوشت آلوده فوت می کرد؛ تعطیلی کشتارگاه در آن زمان نوش دارو پس از مرگ سهراب بود

رئیس اداره دامپزشکی تویسرکان تأکید کرد: اگر کشتاره غیربهداشتی این شهرستان تعطیل نمی شد و خدایی ناگرده کسی در اثر مبتلا شدن به بیماری تب کریمه کنگو جان خود را از دست می داد، چه کسی باید پاسخگو می شد؟ حتماً باید اتفاقی رخ می داد تا کشتارگاه تعطیل شود! آن زمان نمی گفتند نوش دارو پس از مرگ سهراب چرا؟! 

*بیماری تب کریمه کنگو یک بیماری نوظهوری در ایران است

غیاثی در پاسخ به سوال برخی از مردم که می پرسند چرا در این همه سال کسی در تویسرکان به علت بیماری تب کریمه کنگو فوت نکرده است، اظهار کرد: بیماری تب کریمه کنگو یک بیماری نوظهوری در ایران است که در سال های گذشته بدین شکل در کشور نبوده است و در این سال ها عامل مرگ و میر عده ای درسطح کشور شده است.

*عده انگشت شماری که در برابر تعطیلی کشتارگاه مقاومت می کنند، به دنبال سودجویی هستند

به میان مردم رفتیم تا درباره شایعات ایجاد شده هم با آنان به گفت و گو بنشینیم، یکی از شهروندان تویسرکانی در این باره به خبرنگار رودآور گفت: متأسفانه شنیدم در همین مدت چند روزه تعطیلی کشتارگاه برخی افراد سودجو که به نظر تعداد انگشت شماری بیش نیستند در برابر تعطیلی کشتارگاه مقاومت می کنند و می خواهند جان هزاران نفر از مردم تویسرکان را به خطر بیاندازند.

وی اظهار کرد: با توجه با اینکه این افراد تنها به فکر سودجویی خود هستند به طور قطع بنده با مشاهده هر گونه تخلفی از سوی آنان، مراتب را به مراجع ذی صلاح اطلاع می دهم چرا که گفته اند با افزایش قیمت گوشت روبرو نمی شویم.

*برخی سودجویان با تعصب بی جا، به فکر به خطر انداختن جان هزاران نفر از مردم هستند

شهروند دیگری هم عنوان کرد: چرا عده اندکی با تعصب نا به جا سعی می کنند با جان مردم بازی کنند و حتی از روی تعصب بی جا، جان خود و خانواده یشان را به خطر بیاندازند، با این حال بنده و بسیاری از اقوام موافق تعطیلی کشتارگاه هستیم.

وی افزود: آن گونه که گفته اند نه تعرفه های تغییر کرده و نه کسی بیکار شده پس شایعاتی هم که به سر زبان ها انداخته اند بی پایه و اساس است و عده اندکی با بهانه گیری و از سر لجبازی می خواهند جان ما و خانوده های ما را با مقاومت بی مورد در برابر تعطیلی کشتارگاه به خطر بیاندازند.

*پساب کشتارگاه غیربهداشتی تویسرکان، داد شرکت آبفا را هم در آورده بود

مجید یکی دیگر از شهروندان تویسرکانی هم در گفت و گو با خبرنگار رودآور، گفت: مگر سلامت مردم شوخی بردار است که سودجویان با شایعه پراکنی می خواهند با آن بازی کنند؟

وی تصریح کرد: کشتارگاه با حکم دادستاتی و همچنین برابر شکایت آبفا استان که ورود پساب کشتارگاه به دلیل سنگین بودن قابل تصفیه نبود و تصفیه خانه را با مشکل تصفیه مواجه می کرده، تعطیل شده و البته می دانیم چندان به همت مسئولان اجرایی نبوده، اما به هر حال خوشحالیم که دیگر گوشت مورد نیازمان به صورت صنعتی تهیه می شود و سلامت است.

الوندی شهروند دیگری از تویسرکان هم در گفت و گویی عنوان کرد: عمده کشتارگاه های سطح استان آن گونه که شنیده ایم توسط بخش خصوصی راه اندازی شده است، امید داریم که بخش خصوصی و سرمایه گار این بخش هم در تویسرکان هرچه سریعتر کشتارگاه جدید را احداث کند.

به گزارش رودآور؛ با توجه اینکه کشتارگاه سابق و غیربهداشتی تویسرکان که تنها کشتارگاه سنتی استان همدان بود، آن هم با بیش از 22 عیب حل نشدنی و سلامت هزاران نفر از مردم تویسرکان را هم به خطر انداخته بود، از این رو مردم از تصمیم کارشناسان و حکم دادستانی در تعطیلی آن حمایت می کنند و از سودجویان و شایعه پراکنان می خواهند که به خاطر هیچ، با سلامتشان بازی نکنند.

زنگنه 

انتهای پیام/

 

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان