آخرین اخبار

25. شهريور 1397 - 0:22   |   کد مطلب: 34368
از آنجا که در یکی دو سال اخیر سیرکاران به نسبت با سود مطلوبی روبرو بودند، شاهد بودیم که برخی ها هم تنها برای کسب سود به صورت ناشی وارد شدند و به سیرکاران اصلی و حتی به سرمایه خودشان لطمه زدند، حریص بودن برخی از یک سو و عدم مدیریت صحیح از سوی مدیران اجرایی در این وادی، زمینه شد تا این گونه سر سیر تویسرکان بریده شود!

به گزارش خبرنگار رودآور؛ در سال گذشته سطح سیر کشت سیر در تویسرکان چیزی در حدود260 هکتار بود و به دلیل تولید مرغوب این محصول در شهرستان، کشاورزان سودی به نسبت خوبی به دست آورند، اما در سال جاری این سطح زیر کشت در حدود 6 برابر افزایش یافت تا جایی که به یک هزار و 500 هکتار رسید، اما ماجرای رفتن به سمت کاشت سیر این گونه ای از کجا نشأت گرفته هم از مردم پاسخ شنیدیم، هم از سیرکاراران و هم از مسئولان و در نهایت حرف همه آنان یکی بود و بس؛ ورود افراد غیرمتخصص و نه کشاورز به کاشت و برداشت سیر به طمع سود.

می گویند هم از گندم ري افتاد، هم از خرماي بغداد،  این ضرب المثل در مواردي به كار مي رود كه كسي قصد تامين منابع از دو جانب را داشته باشد به اين معني كه مقصودش از يك سو حاصل است و به علت حرص و طمع يا جهات ديگر بخواهد از طريق ديگر، خواه معقول و خواه نامعقول، به اقناع و ارضاي مطامع خويش اقدام كند ولي نه تنها در اين مورد مقصودش حاصل نيايد بلكه منافع اوليه را نيز از دست بدهد.

و بالاخره این گونه همگی عوامل زمینه ساز شد تا تنها در حدود نیمی از سیر برداشت شده تویسرکان مرغوب باشد.

در این زمینه «مسعود اکبری» مدیر جهاد کشاورزی تویسرکان در گفت و گو با خبرنگار رودآور؛ گفت: در سال جاری در حدود یک هزار و 500 هکتار سطح زیر کشت سیر داشتیم، که با برآورد اولیه چیزی در حدود 20 تا 22 هزار تن برداشت می بایست داشته باشیم.

وی اظهار کرد: به دلیل ناشی بدون بسیاری از کشاورزان و البته نه کشاورزان، بلکه افراد غیر متخصص در زمینه کاشت سیرکه به نظر تنها از روی طمع و کسب سودآوری به سوی سیرکاری آمدند، بخش قابل توجهی از سیر تولید شده مرغوب نیست.

مدیر جهاد کشاورزی تویسرکان افزود: گرچه بارندگی های اردیبهشت ماه هم تا حدودی زمینه را فراهم کرد تا بخشی از سیر تویسرکان آن مرغوبیت هر ساله خود را نداشته باشد، اما به نظر عمده علت تولید سیرغیرمرغوب همان ورود افراد غیرمتخصص و طمع کاری بود که با خواب و خیال ها سودآوری به سمت سبر کاشتن آمدند و با اقدام خودشان هم به کشاورزان آسیب رساندند و هم به خودشان.

اکبری تصریح کرد: از آنجا که در یکی دو سال اخیر سیرکاران به نسبت با سود مطلوبی روبرو بودند، شاهد بودیم که برخی ها هم تنها برای کسب سود به صورت ناشی وارد شدند و به سیرکاراران اصلی و حتی به سرمایه خودشان لطمه زدند.

وی در ادامه با بیان اینکه افراد طمع کار بازار سیر را خراب کردند، عنوان کرد: با این حال نیمی از سیر تولید شده هم مرغوب است و با توجه به میزان بالای تولید هر لحظه انتظار می رفت که قیمت سیر به دو سه هزار تومان برسد، یعنی کشاورزان بیش از حد متضرر می شدند، که خوشبختانه با ورود متولیان امر قیمت تقریباً ثابت نگه داشته شد و این روزها سیر مرغوب در حدود هفت تا هشت هزار تومان به فروش می رسد.

مدیر جهاد کشاورزی تویسرکان همچنین گفت: در هر صورت اقداماتی هم برای حمایت از سیرکاران انجام شد و اتاق بازارگانی که تقریباً در حدود 6 ماهی می شود تشکیل شده از سویی به میدان آمده و از سویی دیگر انجمن سیرکاران تویسرکان در دست راه اندازی و عضو گیری است که بتواند مسئله صادرات سیر را پیگیری کنند.

اکبری افزود: در حال حاضر چندین نفر خودشان به صورت مجزا برنامه صادرات به عراق، ترکیه و حتی روسیه را پیگیری می کنند و همچنین نمونه هایی از سیر به سازمان تعاون روستایی کشور ارائه شده تا زمینه صادارت مطلوب سیر را فراهم سازند.

وی تأکید کرد: یکی از مشکلات اصلی و پیش روی برای صادرات، نبود بسته صنایع جانبی و بسته بندی برای سیر است، چرا که عدم بسته بندی شکیل، مرتب و مناسب سیر هم می تواند چوبی بر سر صادرات این محصول شود.

به گزارش رودآور؛ گرچه ورود طمع کاران به عرصه کاشت سیر و افزایش بالای این محصول نگرانی هایی برای پیدا کردن بازار فروش ایجاد کرده است، اما می طلب مسئولان امر همان گونه که در جلسات متعدد قول دادند زمینه صادرات این محصول را فراهم کنند و به ویژه فرماندار تویسرکان بر قول های مساعد خود مبنی بر همکاری با سیرکاران را تأکید داشته و برای محقق ساختن حرفهایش به میدان بیاید، تا سیرکاران از عدم کم توجهی آنان گلایه و اعتراض نکنند.

زنگنه

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان