آخرین اخبار

5. مهر 1397 - 23:55   |   کد مطلب: 34384
مدیر جهاد کشاورزی تویسرکان:
پیش بینی برداشت 18 هزارتن گردو در تویسرکان
مدیر جهاد کشاورزی تویسرکان با اشاره ایجاد باغ مادری نهالستان گردوی در شهرستان، گفت: این طرح حتی به گفته یک کارشناس ترکیه ای در منطقه غرب آسیا بی نظیر است و با اجرایی شدن نهایی آن، نیاز مناطق مختلف کشور در زمینه تولید نهال گردوی مرغوب و مقاوم برطرف می شود.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ گردو اصلی ترین محصول باغی تویسرکان است و با توجه به اینکه به طور عمده اقتصاد این شهرستان به تولید گردوی آن بهنوعی وابستگی مستقیم دارد، سرمازدگی، خشکسالی و دیگر آفات می تواند بر میزان و کیفیت این محصول اثرگذار باشد.

 در سال های گذشته شاهد خسارت بسیاری به درختان گردو به ویژه به دلیل سرمای پاییزه یا بهاره بودیم، از این رو مسئولان تویسرکانی بر آن شدند تا با رفتن به سمت طرحی به نام سرشاخه کاری و ایجاد نهالستان باغ مادری گردو، تا حدود قابل توجهی بر مقاوم سازی درختان گردو در برابر آفات مختلف بیافزایند.

سال گذشته شاهد بودیم که با حضور مسئولان ارشد استان و همچنین معاون امور زراعی وزیر جهاد کشاورزی عملیات اجرایی ایجاد یک نهالستان باغ مادری گردوی در روستای مرادآباد به مساحت 12 هزار هکتار آغاز شد و این خبری خوش برای تویسرکانی ها بود.

در این پروژه قرار است که خزانه تولید نهال گردو، گلخانه تولید نهال گردوی پیوندی و مهمتر باغ مادری ایجاد شود.

گفته شده که برای تکمیل این پروژه در برآورد اولیه نیاز به 90 میلیارد ریال هزینه است.

سابق بر این به پیگیری ها و رفت و آمد های مفتح بالاخره موافقت وزیر جهاد کشاورزی برای اینکه تویسرکان به عنوان شهرستان آزمونه(پایلوت) اصلاح باغ های گردو و سرشاخه‌کاری و پیوند این درختان در کشور انتخاب شود، گرفته شده بود و بدین ترتیب قرار بر آن شد تا در یک بازه زمانی پنج ساله حداقل سه هزار هکتار از مجموع پنج هزار و 500 هکتار باغات این شهرستان اصلاح شود.

در این باره «مسعود اکبری» مدیر جهادکشاورزی تویسرکان در گفت و گو با خبرنگار رودآور؛ گفت: سطح زیر کشت گردو در این شهرستان چیزی در حدود پنج هزار و 500 تا پنج هزار و 900 هکتار است و پیش بینی می شود در سال جاری با برداشت 18 هزار تنی گردو روبرو شویم.

وی با بیان اینکه سرمای بهاره خسارت چندانی به باغات گردو وارد نکرده است، اظهار کرد: با توجه به گرمای شدید در روزهای گذشته، برای اظهار نظر درباره کیفیت این محصول باید صبر کنیم اما هر چه بتوانیم عملیات برداشت را فنی تر و به موقع تر انجام دهیم به طور قطع کیفیت گردو را هم بالا خواهیم یافت.

مدیر جهاد کشاورزی تویسرکان در ادامه از تلاش های مسئولان شهرستان برای اصلاح و مقاوم سازی درختان گردو در سال های اخیر خبر داد و افزود: طرح سرشاخه کاری 22 مهر ماه سال96 با برگزاری کارگاه های آموزشی متعدد به بهره مندی از اساتید خارجی وداخلی و با حضور 500 باغدار از سراسر کشور در تویسرکان برگزار شد و اکنون در حدود 20 پیوندزن ماهر در شهرستان داریم.

اکبری با اشاره به اینکه عملیاتی شدن این طرح در ابتدای فروردین ماه سال جاری نیز با علامتگذاری این طرح آغاز شد، تصریح کرد: طرح سرشاخه کاری گردو و طرح ۴۰هزارپیوندگردو در تویسرکان در سطح بالایی اجرایی شده و اجرای این طرح در راستای بالابردن راندمان تولید و اقتصاد مقاومتی است.

وی همچنین به ایجاد باغ مادری نهالستان گردوی تویسرکان، هم پرداخت و عنوان کرد: این طرح حتی به گفته یک کارشناس ترکیه ای در منطقه غرب آسیا بی نظیر است و با اجرایی شدن این طرح نیاز مناطق مختلف کشور در زمینه تولید نهال گردوی مرغوب و مقاوم برطرف می شود.

مدیر جهاد کشاورزی تویسرکان ادامه داد: طرح ایجاد زنجیره کامل نهال گردوی پیوندی در روستای مرداد آباد تویسرکان با ایجاد باغ مادری نهالستان گردو پیگری شده ، به طوری که این طرح ازسه بخش باغ مادری، خزانه و گلخانه  در زمینی به مساحت ۱۲ هزار هکتار ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه پیش بینی می شود این طرح تا دو ماه دیگر تا دو ماه آینده تکمیل شود، گفت: با اجرایی شدن نهایی این طرح به نهال‌های پیوندی اصلاح شده گردو را برطرف می شود.

به گزارش رودآور، بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در حوزه کشاورزی در سطح شهرستان تویسرکان فعالیت می کنند و عمده اقتصاد این شهرستان هم با محصولات کشاورزی آن گره خورده است، طرح های پیوندزنی، سرشاخه کاری و همچنین ایجاد نهالستان گردوی مادری می تواند زمینه را برای هرچه پویا ساختن اقتصاد این شهرستان مهیا سازد و کم کم سایه رکود را از سر این شهرستان بردارد.

زنگنه

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان