آخرین اخبار

6. آذر 1397 - 1:30   |   کد مطلب: 34394
به دلایل نامعلوم!، مناقصه طرح پروژه بیمارستان قائم تویسرکان که قرار بود در ابتدای سال جاری برگزار شود، تاکنون انجام نشده و کار به صورت کند پیش می رود و نه تعطیل.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ مشکلات حوزه بهداشت و درمان تویسرکان یکی و دو تا نیست، که با یک نگاه سرسری دیده و گفته شود.

در حال حاضر حتی با وجود خرید تجهیزات لازم و یا نونوار شدن بخش هایی از تنها بیمارستان تویسرکان، یعنی بیمارستان ولیعصر(عج)، شاهد هستیم که این بیمارستان جوابگوی بیماران شهرستان نیست، چرا که اصل بنا و زیرساخت آن، قدمت بالایی دارد و با گذشت سال های سال فرسوده شده است.

 ساخت بیمارستان جدید این شهرستان می تواند تا حدودی این مشکلات را مرتفع سازد، تویسرکانی ها از مسئولان شهرستان انتظار دارند که با وحدت و یکپارچگی برای اتمام پروژه بیمارستان قائم تلاش مضاعفی داشته باشند و هر روز شاهد موکول شدن تاریخ اتمام این پروژه به ماه ها و سال های بعد نباشند.

افکار و مطالبه عمومی تویسرکانی ها به سمت مسئولان به ویژه دولت است و سوال از متولیان امر، آنان از مسئولان اجرایی می خواهند صادق باشند و سوالات بسیار دارند؛ اینکه چرا ساخت یک پروژه باید در حدود 10 سال زمان ببرد و هنوز هم به اتمام نرسیده است.

به گفته «محمودرضا عراقی» معاون امور عمرانی استانداری همدان که اواسط شهریور سال 94 به همراه مدیرکل راه‌ و شهرسازی استان همدان برای بازدید از بیمارستان در دست ساخت تویسرکان آمده بود، "در سفر روحانی تصمیماتی برای حوزه و بهداشت و درمان استان گرفته شد."

عراقی گفته بود: رییس جمهور قول مساعد برای تخصیص اعتبارت لازم داده است و قرار بر آن شده تا این پروژه در سال 95 به بهره برداری برسد.

فرماندار تویسرکان هم در نشستی اوایل مهر ماه سال 95 عنوان کرده بود که "باید بهره‎برداری از این بیمارستان تا پایان سال 95 و یا نهایتاً در ماه‎های ابتدایی سال 96 انجام شود."

اما این روزها طبق شواهد ادامه عملیات ساخت این پروژه با کندی پیش می رود و مردم خواستار شفاف سازی مسئولان، پیمانکار و مشاور طرح هستند تا مشخص شود که چه شده و چرا باید پروژه ای که چندماهی حتی کارگران آن سه شیفته فعال بودند اینک به کندی مراحل ساخت خود را طی کند.

اما ماجرا چیست؟ شنیده ها حکایت از این دارد که پیمانکار مربوطه در این مرحله از کار و در حال حاضر از آنجا که 25 درصد سقف قرارداده را به اتمام رسانده، نمی توانند به فعالیت خود ادامه دهد، چرا که اگر مبلغ قرارداد از ۲۵ در صد کل بیشتر شود، جریمه می شوند.

پیمانکار حتی اقداماتی خارج از قرارداد از جمله ساخت پول ورودی، پد بالگرد، محوطه سازی و ساختمان های جنبی که جز قرارداد نبوده، انجام داده و حال نیز مبلغ قرارداد پر شده و همزمان هم ۲۵ درصد آن به اتمام رسیده است.

در واقع متولیان امر برای ادامه ساخت بیمارستان قائم برای مناقصه و بستن قرارداد وارد عمل شوند تا ادامه کار به سرعت جدیدی آغاز شود، چرا که مبلغ کمی نیست، طبق وعده مفتح کار تا اینجا و تا این مرحله به اتمام رسیده و اینک تلاش وی مجدد نیاز است تا پیمانکار قرار داد را ببندد.

به دلایل نامعلوم شاید از طرف کارفرما و مشاور این طرح مناقصه که قرار بود در ابتدای سال جاری برگزار شود، تاکنون انجام نشده و کار به صورت کند پیش می رود و نه تعطیل.

این روند کندی کار هم به دلیل آن است که پیمانکار اجازه شروع کار جدید را ندارد و باید کارهای نیمه تمام را کامل کند، گرچه طبق شنیده ها هزینه ارائه شده هم به صورت اوراق سال 99 پرداخت شده.

مفتح نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی در حیطه وظایف خود پیگیر مسئله بیمارستان به ویژه برای تجهیز آن تاکنون بوده، اما همان گونه که گفته شد، مشکل اصلی کار اینجاست که قرارداد این پروژه پر شده و نیاز به بستن قرارداد جدید است.

طبق آمارهای شنیده شده این پروژه برای تکمیل ساختمان حداقل ۱۵ میلیارد تومان دیگر و به زمان یعنی در حدود یک سال دیگرنیاز دارد.

در حال حاضر برای ادامه ساخت بیمارستان جدید تویسرکان و خارج شدن از روند کند عملیات اجرایی آن، نیازمند بستن قرارداد جدید و بودجه است.

مشاور؛ نماینده رسمی و قانونی کارفرما در پروژه است، وظیفه طراحی پروژه و نظارت بر روند کار و بررسی صورت وضعیت و صورت جلسات کارکرد را دارد که در این زمینه مشاوره می بایست سریعتر وضعیت را بررسی و اتمام 25 درصد را اعلام کند، اینکه مشاور طرح آیا بررسی های لازم را به نحو شایسته و در زمانی اندک و یا کند انجام می دهد جای سوال دارد و به زودی اخبار تکمیلی در خروجی سایت خبری رودآور منتشر می شود.

در حال حاضر برای برطرف شدن این مشکل بستن شدن قرارداد هرچه سریعتر نیاز است، چرا که فصل کارهای عمرانی در حال اتمام و مصالح آماده است تنها باید قرارد بسته شود، قرارداد سابق دو ساله بود که تمدید شد تا مبلغ پر شود، این روزها بیش از هر زمان دیگری ورود نماینده و فرمانده و پیگیری مضاعف آنان برای بستن قرارداد جدید از طریق وزرات مسکن احساس می شود.

امید آنکه متولیان امر در این حوزه شفاف سازی کنند و علت به تأخیر افتادن بستن قرارداد جدید را هم به مردم اعلام.

زنگنه

انتهای پیام/

تصاویر تکمیلی: 
ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان