آخرین اخبار

11. آبان 1397 - 6:31   |   کد مطلب: 34692
به دنبال افزایش نامتناسب کاشت سیر در تویسرکان و حضور افراد بی تجربه در این حوزه، شاهد افزایش کشت سیر و در نهایت کاهش قیمت فروش و متضرر شدن سیرکاران اصلی در تویسرکان هستیم، آن هم در شرایطی که کمبود و یا نبود صنایع تبدیلی و فناوری در این شهرستان غوغا کرده است.

به گزارش خبرنگار رودآور، در سال جاری شاهد بودیم که سطح زیر کشت سیر تویسرکان به بیش از یک هزار و 500 هکتار افزایش یافت، این در حالی است که سال گذشته سطح زیر کشت این محصول در شهرستان تنها در حدود260 هکتار بود و اما حضور افرادسودجو و به گفته سیرکاران اصلی، افراد طماع و حریص که  با کاشت و افزایش تولید سیرشان، زیان هایی بر بازار فروش آن و در نهایت به تولیدکنندگان اصلی وارد کرده اند، نمی توان انتظار داشت درآمد مناسبی عاید کشاورزان شود.

در این باره «منصور ضوانی جلال»، رییس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان به خبرنگار رودآور، گفت: سال گذشته در سطح استان قیمت سیر یک رشد تصاعدی داشت و همین امر سبب شد تا با توجه به کم آب بر بودن سیر این محصول بسیاری از کشاورزان کشت سیر اقدام کنند.

همچنین «مسعود اکبری»  مدیر جهاد کشاورزی تویسرکان در گفت و گو با خبرنگار رودآور، گفت: بخشی از محصول سیر شهرستان در سال جاری هم به دلیل بارش های بهاره دچار آسیب و افت کیفیت شده است.
وی اظهار کرد: متأسفانه برخی از افرادی که اشنایی با کاشت سیر هم نداشتند به تولیدکنندگان سیر اضافه شدند و با تولید مازاد این محصول، زمینه را برای کاهش قیمتش فراهم کردند تا جایی که امروز کشاورزان در حوزه بازاریابی و کسب سود متناسب با دسترنج خود با مشکل مواجه شده اند.

«محمدمهدی مفتح» نماینده مردم تویسرکان هم در گفت و گو با خبرنگار رودآور؛ عنوان کرد: دولت باید از یک سو تلاش کند تا از واردات سیر به طور کلی جلوگیری شود و از سویی دیگر برای صادرات این محصول بار ارزش برای تویسرکانی  ها، زمینه لازم را فراهم کرده تا با بازاریابی مناسب حاصل زحمت فراوان سیرکاران به باد نرود.

گلایه مندی سیرکارانهمچنان در این روزها اوج گرفته تا جایی که شاهد هستیم یکی از این سیرکاران در گفت و گویی عنوان کرد که، بنده 500 تا 600 میلیون برای تولید سیر هزینه کرده ام، اما در مجموع می بایست کل سیر تولید شده را به 100 میلیون تومان در بازار به فروش برسانم که بسیار متضرر می شوم.

سوری کشاورز دیگری هم با بیان اینکه سال گذشته سیر خود را به قیمت هفت تا هشت هزار تومان به فروش رسانده ام، گفت: متأسفانه در سال جاری باید سیر خود را به قیمت هر کیلو هزار و 500 هزار تومان به فروش برسانم که بسیار متضرر می شوم.

وی تصریح کرد: در سال جاری بودند افرادی که سررشته ای از کشت سیر و بازارش نداشتند و بی توجه به زحمت ما سیرکاران واقعی به میدان آمدند و این گونه با طمع و حرص خود بر طبل بی ارزش کردن بازار سیر و قیمت فروشش زدند و دست ما را در پوست گردو گذاشتند.

عبدالملکی سیر کار دیگری هم در گفت و گو با خبرنگار رودآور با گلایه مندی از اوضاع نامناسب بر نظارت بر کاشت و برداشت محصول سیر شهرستان از مسئولان خواست: چاره ای برای فروش سیرتولیدی خود و دیگر سیرکارارن بیاندیشند و بهترین راهکار را فراهم ساختن زمینه صادرات این محصول اعلام کرد.

وی تصریح کرد: می بایست به سیرکاران خسارت پرداخت شود و یا خرید تضمینی برای سیر بگذارند و یا حتی اتحادیه سیر  تشکیل دهند تا لااقل کشاورز بتواند با بهره مندی از برخی مزایا ضرر و زیان خود را جبران کند.
به گزارش رودآور؛ این روزها جای خالی صنایع تبدیلی و فناوری سیر هم برای تولید محصولاتی از جمله عصاره، پودر و ترشی سیر بیشتر احساس می شود تا در کنار ایجاد بازار فروش مناسب، ارزش افزوده بیشتری را برای کشاورزان شاهد باشیم.

زنگنه

نافع
انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان