آخرین اخبار

19. آبان 1397 - 5:06   |   کد مطلب: 34725
عده ای می گویند دلتان را به رویداد همدان2018خوش نکنید با این مدیرکل میراث فرهنگی استان که گفته می شود این کاره نیست چه انتظاری هست وضعیت گردشگری استان خوب شود تا از کنار آن نان و آبی برای مردمش دربیاید و کمی هم با ایجاد اشتغال، از تورم و مهاجرت همدانی ها کاسته شود.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ پرده اول: به سمت همدان در سواری نشسته و ناخواسته صدای بگو و مگوی راننده با یکی از مسافران را شنیدم، البته بگو مگو که نه صدایشان آهسته بود و هر کدام به یک موضوع اشاره می کردند، وضعیت نابسامان اشتغال، تولید و تورم همدان که به گفته راننده این روزها دیگر شورش درآمده و افتضاح شده! از یک طرف، کسب درآمد اندک و از طرف دیگر هزار زخم زندگی که با این درآمد ناچیز ساز ناکوک می زند و هیچ چیز کفاف چیز دیگر را نمی دهد.
کم کم مسافر بعدی هم به جمع این بحث ها اضافه شد و با لحن تندی عنوان کرد: می گویند همدان عقب مانده است، خب عقب مانده است دیگر! راست می گویند، استاندارش که بازنشسته شده و هنوز نرفته، تعدادی از معاونت های استانداری هم که بازنشسته اند و قوز بالا قوز، آن از کابینه دولت که میانگین سنیشان بالا بود و توان اداره اقتصادی کشور را ندارند و هر روز با قراردادهای ننگینی بر طبل هراج داشته های کشورمان می زنند، این هم از وضعیت اقتصاد همدان و به ویژه رکود اقتصادی در شهرستان ها که هر ساله سبب مهاجرت تعدادی از مردم این دیار به دیار غربت می شود، آن هم برای پیدا کردن نانی بخور و نمیر در حاشیه کلان شهرها.
و باز راننده غرغرکنان گفت گاه گاهی از این طرف و آن طرف می شنویم که چیزی به اسم همدان 2018 هست و می خواهند با آن اوضاع گردشگری همدانمان را خوب کنند، اصلا من نمی دانم این همدان 2018 چیست و آخرش چه نفعی لااقل برای صنف ما دارد.
اینجا که می رسد صدای مسافری که می گفت دانشجو هست هم درآمد و گفت، ای آقا دلتان را به این رویداد خوش نکنید با این مدیرکل میراث فرهنگی استان که می گویند این کاره نیست چه انتظاری هست وضعیت گردشگری استان خوب شود تا از کنار آن نان و آبی برای مردمش دربیاید.
*کاهش جمعیت استان همدان و رکوردار بودن همدانی ها در این حوزه در کشور/معضل بیکاری و مهاجرت از استان
پرده دوم:
فروردین سال گذشته بود که «اسکندر صیدایی» رئیس سازمان برنامه و بودجه استان همدان از کاهش 30 هزار نفری جمعیت استان در سرشماری سال 95 خبر داد و گفته بود که؛ براساس آمار سرشماری سال 95، جمعیت استان همدان یک میلیون و 738 هزار و 234 نفر اعلام شد.
از سویی آبان همان سال نیز شاهد بودیم که در یکی از خبرگزاری ها عنوان شد: مرکز آمار ایران، استان همدان با عدد منفی ۰.۲۳ درصد رکورددار نرخ رشد جمعیت منفی در بین استان‌های کشور است یعنی 131 هزار نفر از استان مهاجرت کردند که این امر می‌تواند زنگ هشداری برای مردم و مسئولان باشد.
در خبری دیگر که در سایت خبری رودآور منتشر شده آمده بود که افزایش دو درصدی نرخ بیکاری در استان همدان در دو سال گذشته مشهود است و تعطیل یا نیمه تعطیل بودن 60 درصدی واحد های صنعتی همدان، نابوده کننده فرصت های شغلی.
در واقع با انتشار گزارشی از مرکز آمار ایران درباره نرخ بیکاری تمامی استان ها، مشخص شد که استان همدان نسبت به دو سال پیش با افزایش دو درصدی نرخ بیکاری مواجه بوده است و برخی از نمایندگان این استان معتقد هستند، که تعطیلی 60 درصدی واحد های صنعتی استان همدان، ایجاد فرصت های شغلی جدید را از بین برده است.
به گفته «محمدمهدی مفتح» سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس متأسفانه نرخ بیکاری بالاست که باید همه مسئولان توجه ویژه ای به رفع این مشکل اساسی داشته باشند.
وی اظهار کرد: استان همدان دارای ظرفیت های بالایی در حوزه صنعت است و توجه به بخش صنعت در تمامی زمینه ها به ویژه  صنعت گردشگری علاوه بر کاهش نرخ بیکاری، رشد و توسعه استان را به دنبال خواهد داشت.
سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس معضل بیکاری را نشأت گرفته از عدم تناسب بین نیازهای شغلی و آموزش‌های عالی عنوان کرده بود.
و اما این معضل بیکاری است که به عنوان یکی از عوامل اصلی کاهش جمعیت در استان همدان محسوب می شود، به گونه ای که برخی از مردم در راستای تأمین تکه نانی برای خانواده خود و کسب درآمد، حاشیه نشینی شهرهای بزرگ را انتخاب می کنند.
*از ظرفیت های گردشگری برای کاهش بیکاری غافل مانده ایم
پرده سوم:
استان همدان از میراث فرهنگی و باستانی و همچنین طبیعت بکری در حوزه گردشگری برخوردار است و به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران شناخته می شود اما آن گونه که باید از این ظرفیت ها تاکنون بهره ای نگرفته و همچنان رونق اقتصادی در این حوزه را شاهد نیستیم.

می گویند آن اشتغالی اهمیت دارد که پایدار باشد، یعنی علاوه بر توجه به افزایش کمی و کیفی واحدهای صنعتی فعال در راستای ایجاد اشتغال، می توان از ظرفیت های دیگر استان از جمله گردشگری هم استفاده کرد.

گفتند رویداد همدان 2018 می تواند امیدبخش باشد و تدبیری اندیشیدند تا به تصور خودشان صنعت گردشگری را رونق ببخشند و این می شود و آن می شود! به راه انداختند که نشد.
و در حالی که این گونه نشده است، با ساخت یکی دو هتل می خواهند نشان دهند که در این حوزه ها پویاتر شده اند، اما هنوز گردشگران برای اقامت در مکان های مختلف گردشگری استان با مشکلات بسیار دست و پنجه نرم می کنند.
اصلا یکی هم نیست از مالمیر مدیر کل میراث فرهنگی استان همدان بپرسد حالا که شما بخش اعظم دو رویداد مهم گردشگری را به شرکت سیاحتی علیصدر واگذار کرده اید، خودتان این وسط چه اقداماتی انجام داده اید؟
آیا با توجه به این همه هزینه که برای رویداد همدان 2018 شده است، لااقل به میزان اندکی از معظل بیکاری استان همدان کاسته شده؟ 
اگر می گویید که باید امور را به بخش خصوصی واگذار کرد و ما هم همراهی می کنیم به طور شفاف عنوان کنید این همراهی میراث فرهنگی در چه زمینه هایی بوده است؟
* پای لنگ همدان، در انتخاب مدیران شایسته/آواز دهل شنیدن از دور خوش است
پرده چهارم و پایانی:
می گویند که آواز دهل شنیدن از دور خوش است، حالا  آنقدر برخی بر طبل همدان 2018 زدند و گفتند و گفتند  که با این رویداد مشکلات بسیاری از استان همدان برطرف می شود تا خودشان هم باورشان شد، اما در عمل به گفته هم استانی ها مانند برجام نانی برای مردم نشد.
هنوز هم که هنوز در انتخاب مدیران شایسته و مناسب در دستگاه ها، پای همدان لنگ می زند و سیاست زدگی هم حرف اول را. 
وضعیت اشتغال نامناسب و بیکاری و تورم هم آب سردی بر تن مردمش ریخته است و آن گونه که باید مدیران مرتبط با کار و اشتغال و تولید مناسب نیستند و انتخاب نمی شوند و در نهایت به گفته مردم، همین معضلات متعدد زمینه ساز شده تا همدان در نظرشان به یک استان کم برخوردار و عقب افتاده تبدیل شود.
زنگنه
انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان