آخرین اخبار

15. اسفند 1397 - 7:51   |   کد مطلب: 35251
در کوچه پس کوچه های روستای نجف آباد و روزهای پایانی سال، بوی زعفران مخلوط با زرده تخم مرغ و کنجدی که بر روی کلوچه ها زده می شود، خوشتر است از بوی مشک ختن و در کنار رشته های محلی آویزان شده، نوید عید را به ارمغان آورده اند.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ هنوز صبح نشده، آب، آرد، تخم مرغ، کره یا روغن و کنجدها را می آورند و کناری می گذارند و همه خانواده از خواب بیدار می شوند، مواد اولیه را در اتاقی گذاشته و پس از اقامه نماز صبحشان، آستین ها را بالا زده، گاهی هم چند خانواده کنار هم جمع می شوند و خمیر کلوچه و یا نان را تهیه می کنند.

این روزها که می شود، یعنی روزهای پایانی سال عجب بوی خوشی در کوچه پس کوچه های روستای نجف آباد از توابع شهرستان تویسرکان و البته روستاهای دیگر می پیچید.

بانوان کلوچه عید را آماده می کنند، مهدی جمور اهل همین روستا است، از خاله گلبس حرف ها برای گفتن بسیار دارد، آنجا که خاله خانم، ساعت هفت نشده کلوچه هایش را پخته است.

جمور گاهی هیزمی، زغالی می آورد و آتشی در تنور می اندازد برای پخت کلوچه ها و اما می گوید همه زحمت ها بردوش خاله خانم است و البته بانوان دیگر روستا هم به همین طریق عمل می کنند.

 تنور خوب داغ داغ می شود و نوبت گذاشتن یا همان چسباندن کلوچه ها به دیواره آن می شود و بوی زعفران مخلوط با زرده تخم مرغ و کنجدی که بر روی کلوچه ها زده می شود، خوشتر است از بوی مشک ختن و مرا به دوران کودکی ام می برد.

روزی که با بازی های کودکانه یمان گاهی از شب قبل خمیرها را با مادرم آماده می کردیم و البته شیطنت های کودکانه من و خواهرم کمتر اجازه کمک دادن می داد، طرح زدن روی کلوچه ها با شانه قالیباقی یا درب نوشابه های آن زمان کار هر ساله ما در روزهای منتهی به عید شده بود و بیشتر از همیشه من منتظر می ماندم تا با خمیر کلوچه، طرح های خود را آماده کنم، گاهی خمیر را به شکل گُل می ساختم و گاهی دیگر به شکل یک عروسک و اما منتظر می ماندم تا همه خمیرها گلوله و بعد صاف شده آماده رفتن به داخل تنور شود و چشمم به دنبال گل و عروسک خمیری ام بود که در لابه لای دیگر کلوچه ها آن را بیابم.

خاطره ها مثل برق و باد می گذرد و اینجا که می رسد خاله گلبس با حرف هایش مرا به خود می آورد، فعال بودن دو چندان بانوان روستا را به ویژه در شب عید را به رخ ما می کشد، حق دارد انگار اینان چکیده اجرای اقتصاد مقاومتی هستند در یک روستای کوچک، می گوید بانوان روستاها حتی رشته محلی تهیه می کنند، گاهی برای رشته پلو و گاهی برای آش رشته و دیگر آش ها.

دوغ، کشک، ماست، کره و پنیرشان هم خودشان تهیه می کنند، هرچند شاید این روزها کمتر، اما سنت هایشان را حفظ کرده اند، اینجا بوی نان تازه عجب صفایی دارد.

آقای جمور هم می گوید نحف آباد بهار و تابستان زیبایی خاصی دارد، شکوفه های زیبای بهاری و درختان سیبش بی نظیر است.

کدبانوی های روستا حتی تابستان ها و اوایل پاییز از سیب های باغاتشان سرکه سیب تهیه کرده و البته فرصتش را داشته باشند سیب ها یا زردآلو ها را ورق ورق و بعد خشک می کنند برای تهیه برگ سیب و زردآلو تا در کنار کشمشی که دارند و توت های خشک بگذارند و از مهمانان پذیرایی کنند، خانه هایشان همیشه آماده پذیرایی از مهمان است، به زندگی سخت نمی گیرند و راه و رسم زندگیشان همین است.

زنگنه

انتهای پیام/

 

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان