آخرین اخبار

4. فروردين 1398 - 20:26   |   کد مطلب: 35348
می گویند منطقه حفاظت شده خانگرمز نگین انگشتری محیط زیست همدان است اما گویا قرار بر آن شده برای دیدن کل و بزش راهی ملایر شویم، سخنرانی های آنچنانی برای توسعه گردشگری تویسرکان به راه انداخته ایم و اما در حفظ همین وحوش که به منطقه هویت بخشیده، در مانده ایم.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ در چندین سال اخیر مدیران اجرایی ملایر با بهره گیری از یک برنامه ریزی جامع و همه جانبه به فکر پیشرفت شهرستانشان افتاده اند و خود را به هر آب و آتشی زده اند تا بتوانند از هر آنچه دارند و ندارند برای گردشگری و رونق اقتصادی شهرستانشان استفاده کنند.

مردم تویسرکان در خاطرشان هست که همین شهرستان همسایه ملایر را می گوییم چگونه برای آن که عنوان شهر ملی مبل و منبت را برای خود یدک بکشند چه تبلیغات وسیعی به راه انداختند و چگونه مسئولانش با تسهیلات مناسب، به موقع و سریع و هماهنگی و همسویی توانستند در توسعه مبل و منبت شهرستانشان وارد کارزار شوند و آن را به نام خود به ثبت برسانند.

دارندگی و برازندگی، شهرشان دلسوز دارد و مدیران پای کار.

حال این روزها در اوج ناباوری در دورهمی ها و مهمانی های نوروزی شنیده می شود، انتقال وحوش منطقه حفاظت شده خانگرمز به منطقه لشگردر ملایر آن هم در زمانی که اصلا مناسب نیست، رخ داده است.

شنیده شده که منطقه حفاظت شده لشگردر در نزدیکی محیط شهری واقع شده و گونه های جانوری آنجا گاه گاهی به دست شکارچیان سودجو کشته می شوند و البته محیط آن مکان هم آنچنان مناسب نیست و البته و صد البته این مسئله نیاز به تحقیقات گسترده دارد و باید بیشتر بررسی شود که آیا موضوع کل و بز منطقه حفاظت شده ملایر توان زندگی در آن منطقه را دارند یا خیر؟ و چرا وحوش تویسرکان به منطقه ای انتقال داده می شود که احتمال خطر برای آنان وجود دارد.

تأکید می شود در این باره باید نظر کارشناسان و مسئولان محیط زیست استان را هم جویا شد و اگر آن محل برای زندگی وحوش خوب و مناسب بود، کل و بزهای موجود خود را حفظ می کرد و اگر خوب نیست آیا انتقال وحوش از تویسرکان به ملایر به صلاح است یا خیر؟

از زمان نامناسب انتقال و احتمال تلف شدن کل و بز در این روزها که گفته می شود زمان زایمان و جفتگیری حیوانات است، بگذریم به مسئله اساسی یعنی توجه به حفظ منطقه خانگرمز از منظر گردشگری آن می رسیم.

برخی مدیران اجرایی تویسرکان در سخنرانی های خود سخنان زیبایی برای توسعه شهرستان ارائه می دهند اما در عمل آنچنان که باید فعالیت هایی در این حوزه انجام نشده است، چگونه می گوییم می خواهیم تویسرکان قطب گردشگری استان و حتی غرب کشور شود، اما در حفظ همین وحوش که به منطقه حفاظت شده خانگرمز هویت بخشیده، در مانده ایم.

نکند که کم کم خانگرمز دیگر هویت خود را از دست بدهد، این منطقه به دلیل وجود وحوش خاص خود می تواند جاذبه خوبی برای گردشگران و رونق صنعت توریسم شهرستان شود، اما از این نعمت خدادادی هم غافل مانده ایم.

می گویند این منطقه نگین انگشتری محیط زیست همدان است اما گویا قرار بر آن شده برای دیدن کل و بزش راهی ملایر شویم.

نهاوند را شهر سراب ها می نامند، اگر بخواهیم آب را از این سراب ها به تویسرکان انتقال دهیم آیا مسئولان و مردمش اجازه می دهند که هویت گردشگری شهرشان را بگیریم؟ قضاوت با مردم عزیز شهرم.

زنگنه

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان