آخرین اخبار

20. فروردين 1398 - 14:43   |   کد مطلب: 35422
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان با تأیید خبر رودآور، مبنی بر اینکه بین وحوش انتقال داده شده از منطقه حفاظت شده خانگرمز تویسرکان، به لشگردر ملایر تعدادی وحوش ماده هم بوده، گفت: همچنین هیچ وحوشی از ملایر به تویسرکان در یک پروژه علمی انتقال داده نشده و این اقدام در آینده ای نزدیک انجام می شود.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ در نخستین روزهای سال جاری شنیدم که در سه مرحله بیش از 20 رأس از وحوش منطقه خانگرمز تویسرکان به لشگردر ملایر انتقال داده شده است.

به دنبال این خبر برخی کانال ها و کاربران در فضای مجازی بی هیچ گونه تحقیق و پژوهشی با نسبت های دروغ مسئله را تکذیب کردند! و البته چندی نگذشت که خبر منتشر شده در سایت خبری رودآور از سوی گیلانه رییس حفاظت محیط زیست تویسرکان تأیید شد و قضاوت ماند با مردم فهمیم تویسرکان.

شبهه هایی بسیاری بعد از این تأیید خبر مجدد مطرح شد، برخی کانال ها از زبان عربی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان عنوان کردند که در در طول چند سال بره هایی از ملایر به تویسرکان انتقال داده شده است، این مسئله کمی سوال برناگیز شد که چگونه سازمانی که فلسفه وجودی اش حمایت از محیط زیست است بره هایی را از مادر و گله جدا می کند و به منطقه ای دیگر انتقال می دهد.

مضاف بر اینکه برخی کانال های خبری در ادعایی کذب گفتند که هیچ گونه وحوش ماده ای در بین کل و بز انتقال داده شده وجود نداشته است!

از این رو برای شفاف سازی به سراغ «عادل عربی» مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان رفتیم تا از چند و چون ماجرا مطلع شویم، وی در گفت و گو با خبرنگار رودآور، گفت: پروژه انتقال وحوش از تویسرکان به ملایر، یک پروژه علمی بوده و مجوزهای لازمه را هم دارد.

وی اظهار کرد: در ابتدای امر قرار بر آن بود 40 رأس از وحوش انتقال داده شوند، که با درخواست های سازمان در استان از پایتخت در نهایت تصمیم به انتقال 20 رأس گرفته شد، تا در میاس متناسب تری، پروژ علمی مورد بررسی قرار گیرد واجرایی شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان با بیان اینکه در نهایت تعداد وحوش منتقل شده 21 رأس شد که در بین آن ها دو رأس ماده هم وجود دارد، افزود: همه این 21 رأس انتقال داده شده، بعد از نمونه گیری، پلاک کوبی و ثبت شناسنامه برای آنان، در منطقه لشگردر با یک ظرافت خاصی بدون اینکه آسیبی ببنید رها شدند تا تناسب جمعیتی بین نرها و ماده در دو منطقه حفظ شود.

به گزارش رودآور؛ در جایی شنیده شد که تعدادی بره از  ملایر به تویسرکان در سال هایی انتقال داده اند، ضمن آنکه این ادعا توسط گیلانه رییس حفاظت محیط زیست تویسرکان تکذیب شد، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان هم اظهار کرد: در هیچ پروژه علمی که بخواهیم در اجرای آن تعدادی از وحوش ملایر را به تویسرکان انتقال دهیم این اقدام انجام نشده است.

عربی تصریح کرد: چنین مسئله ای در محیط زیست وجود ندارد که یک سازمان متولی حفاظت از محیط زیست بیاید بره ای را از مادر و گله اش جدا کند، بلکه بره های انتقال داده شده، بره هایی بودند که از گله و مادر به هر دلیلی جدا مانده اند، به طور مثال گاهی رخ داده که چوپانی بره ای را پیدا کرده و به ما تحویل می دهد.

وی عنوان کرد: بره تحویل گرفته شده را نمی توان در گله ای که نمی دانیم متعلق به آن است یا نه رها کنیم، چرا که احتمال صدمه دیدنش بالا می رود و از آنجا که بخشی از منطقه خانگرمز تویسرکان منطقه ای مناسب با فنس کشی است، بره های پیدا شده را به آنجا انتقال دادیم که پس از نگهداری از سوی محیط بانان و رسیدن به سنی که باید، در فضای باز منطقه رها شدند و البته پلاک کوبی در چنین موارد اندکی در سازمان ضرورت ندارد و اما صورتجلسه ها موجود است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان با تأکید بر اینکه برایش جالب بوده، مفتح نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی به جد و به صورتی موشکافانه پیگیر حقوق مردم تویسرکان در باره منظقه خانگرمز است، ادامه داد: از این رو با پیگیری مفتح تصمیم بر آن شد تا آبان ماه سال جاری بتوانیم تعدادی از وحوش ماده لشگردر را به خانگرمز انتقال دهیم تا تناسب جمعیتی وحوش خانگرمز هم حفظ شود.

به گزارش رودآور، اینکه چرا در بین وحوش انتقال داده شده دو رأس ماده آن هم در زمان زاد و ولد وجود داشته سوالی است که در گزارش های بعدی پاسخی برای آن در صورت پاسخگو بودن متولیان امر به آن پرداخته می شود.

زنگنه

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان