آخرین اخبار

5. تير 1398 - 0:42   |   کد مطلب: 35817
در حالی که این روزها برخی سود خود را در راندبازی و واردات می دانند و بی برنامگی ها از سوی تعدادی از مدیران اجرایی سمی برای اقتصاد کشورمان شده، این توسل به منطق مقاومت در عرصه اقتصادی است که می تواند با خودکفایی دوری از وابستگی به بیگانگان را به ارمغان بیاورد.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب 14 خرداد ماه سال جاری در بیاناتشان در مراسم سی‌امین سالروز رحلت حضرت امام خمینی(ره) ، به تشریح اجزای «منطق مقاومت در مکتب امام راحل(ره) پرداختند.

ایشان منطق مقاومت را برگرفته از  واکنش طبیعی هر ملت آزاده، عامل عقب‌نشینی دشمن، وعده‌ الهی بر پیروزی نهایی حق و امری ممکن دانستند و بر بیشتر بودن هزینه سازش از هزینه مقاومت تأکید داشتند.

مقام معظم رهبری در تبیین هر کدام از کلید واژه های مرتبط با منطق مقاومت فرمودند که مقاومت واکنش طبیعی هر ملت آزاده و با شرفی در مقابل تهدید و زورگویی است و این مقاومت برخلاف تسلیم، موجب عقب نشینی دشمن می‌شود. ‌
‌‌ایشان تأکید داشتند که گرچه مقاومت هزینه دارد اما هزینه‌ سازش و تسلیم، از هزینه‌ مقاومت به مراتب بیشتر است و وعده‌ الهی در قرآن این است که طرفداران حق، ممکن است قربانی بدهند اما پیروز نهایی‌اند. ‌
‌ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین فرمودند: مقاومت یک امر ممکن است درست نقطه‌ مقابل فکرِ غلط کسانی که می گویند مقاومت فایده‌ای ندارد.

آیا مقاومت را باید تنها در معادلات و معاملات سیاسی و نظامی آن هم در برهه ای از زمان تلقی کرد؟ آیا ایران اسلامی پس از پیروزی انقلاب با تهاجم فرهنگی و به تعبیری شبیخون فرهنگی و اجتماعی روبرو نبوده است و مقاومت در این عرصه ها هم ضرورتی ندارد؟ آیا امروز دشمنان نظام با بهره گیری از جنگ نرم به ویژه در فضای مجازی به دنبال ناکارآمد جلوه دادن نظام نیستند؟ آیا نمی توان جنگ اقتصادی با افزایش تحریم ها را جنگ نوین دشمنان برای نابودی انقلاب دانست؟ منطق مقاومت در این عرصه ها چگونه بوده است که پس از 40 سال از پیروزی انقلاب اسلامی این ایران است که الگویی برای ملت های آزادیخواه جهان شده است؟

حجت الاسلام علیرضا علیجانی استاد حوزه علمیه، دکتر قاسم سوری و دکتر محمد ظاهری(عضو شورای فرهنگی ـ اجتماعی انقلاب اسلامی تویسرکان) هر دو استاد دانشگاه، محسن كوليوند مديرشهرك هاي صنعتي تويسركان، سید صابر نقیبی کارشناس ارشد باغبانی و فعال اقتصادی در میزگرد رودآور به این سوالات پاسخ دادند.

*رودآور: چرایی منطق مقاومت و حرکت در مسیر ولایت

ـ منطق مقاومت در انقلاب، ریشه ای قرآنی دارد

حجت الاسلام علیرضا علیجانی استاد حوزه علمیه: سال های سال است که مباحثی درباره مقاومت عنوان شده و مواردی که رهبر انقلاب در سالروز ارتحال ملکوتی امام خمینی(ره) در سال جاری فرمودند تأکید و توضیحی مجدد بر منطق مقاومتی است که برای عموم جاذبه های خاص خود را داشته و به دلیل همین جاذبه ها است که راه و مسیر انقلاب همچنان استوارانه ادامه دارد.

منطق مقاومت در انقلاب، ریشه ای قرآنی، تاریخی و روایی دارد، همچنان که شاهد هستیم مشتقات واژه استقامت 47 مرتبه در قرآن کریم عنوان شده است.

*رودآور: برای تحقق منطق مقاومت به چه مؤلفه هایی نیاز داریم؟

ـ برای تحقق اقتصادی مقاومتی؛ فرهنگ سازی باید شود/شور اقتصادی در جامعه نیست

دکتر محمد ظاهری(عضو شورای فرهنگی ـ اجتماعی انقلاب اسلامی تویسرکان) استاد دانشگاه: منطق مقاومت در تمامی عرصه ها می تواند حاکم باشد از جمله فعالیت های اقتصادی و بخصوص در زمینه اقتصاد مقاومتی آن هم در این برهه از زمان که دشمنان نظام تهاجم اقتصادی همه جانبه ای علیه ملت ما به راه انداخته اند.

اگر قرار بر آن است تا اقتصاد مقاومتی در جامعه ریشه عمیقی بدواند، لازمه آن گفتمان سازی و فرهنگ سازی در این زمینه است، چرا که نمی توان چیزی را به درستی عملیاتی کرد، اما در فرهنگ و رفتارمان پیش زمینه ها و باورهایش را نگنجاند، اقتصاد مقاومتی زمانی در جامعه جاری و ساری می شود که شور و هیجان تفکر و فرهنگ آن در بطن جامه بخصوص در دل خانواده ها نفوذ کند و این گونه می توان مدعی شد که از تمامی ظرفیت های داخلی برای رسیدن به آن بهره برده ایم.

ـ باید باور کنیم اقتصاد مقاومتی تنها راه نجات است/فرهنگ سازی تنها برای مقوله حجاب نیست

در دوران هشت سال دفاع مقدس، هم وطنان عزیز بر این باور رسیده بودند که باید مقاومت کنند و به همین دلیل برای رسیدن به هدف خود در سایه وحدت و همدلی از جان و مال خود هم گذشتند و با تجربه جاذبه شیرین آزادگی آشنا شدند.

زمانی اسم فرهنگ سازی می آید برخی به اشتباه تلقی می کنند که درباره حجاب و عفاف می خواهیم سخن بگوییم و این یک ضعف بزرگ است، فرهنگ مجموعه ای از رفتارها و آداب است که در دل و جان افراد نهادینه می شود و زمانی می شود عنوان کرد در حوزه اقتصاد مقاومتی موفق هستیم که در ابتدا فرهنگ آن را ایجاد و بعد آن را عملیاتی کنیم، آیا با زندگی و تجکل گرایی امروز عده ای این مهم محقق شده است؟

ـ سایه شوم تجمل گرایی بر مسیر اقتصاد مقاومتی

محسن كوليوند مديرشهرك هاي صنعتي تويسركان: از سویی می دانیم که رونق تولید در توجه به تولید کننده و مصرف کننده است تولید کننده آن چیزی را تولید می کند که مصرف کننده نیاز دارد.اما گاهی تجمل گرایی ها سایه شوم خود را بر ترویج رونق اقتصاد می گستراند. چرا باید جوانی به  جای آن که به فکر تولید و کسب و کار باشد بخشی از سرمایه خود را صرف خرید خودروهایی گران قیمت آنچنانی و یا خوردن بستنی با پودر طلا می کند؟ این خود یک ضعف فرهنگی است.

*رودآور: چه کسانی در عرصه اقتصاد مقاومتی کوتاهی کرده اند؟

ـ منطق مقاومت در صنعت و اقتصاد؛ یعنی رسیدن به اوج خودباوری/انعکاس عملی برای اقتصاد مقاومتی نداشتیم

كوليوند مديرشهرك هاي صنعتي تويسركان: حرف های رهبر انقلاب بسیار هوشمندانه و مدبرانه و با ارائه راهکار است و اگر بخواهیم آن حرف های منطق مقاومت را در صنعت به نمایش درآوریم باید بر مسئله خودباوری که بارها در کلام رهبری بر آن تأکید شده هم اشاره کنیم.

در صنعت گرچه پیشرفت هایی حاصل شده اما مسئله خودباوری و اقتصاد مقاومتی ناشناخته است، پیام دهنده مبداء در سطح بالایی یعنی رهبری مسائل مربوطه را تشریح کرده اند، اما پیام رسان ها و گیرنده های پیام، خود به آن خودباوری که باید نرسیده اند و انعکاس عملی برای تحقق منطق مقاومت در عرصه اقتصادی نداشتیم.

ـ سیاست گذاری مدیران اجرایی در عرصه اقتصاد، مبتنی بر منطق مقاومت نیست

اگر امروز سیاست گذاری مدیران اجرایی در این عرصه موفق بود نباید در زمینه واردات و صادرات متضرر شویم، صنعتی موفق است که بر اساس نیازسنجی، محصولی را تولید و به موقع به بازار عرضه کند چه در بازارهای داخلی و چه در بازارهای بین المللی. اگر نیازسنجی ها با تحقیق  و بررسی انجام شود توجیه اقتصادی را هم می توان برای آن در نظر گرفت مقوله ای که تاکنون آنچنان که باید به آن پرداخته نشده است.

* رودآور: برای پیشرفت اقتصاد شهرستان چه باید کرد؟

ـ اقتصاد دانش بنیان کمک کار صنعت است

كوليوند مديرشهرك هاي صنعتي تويسركان: هرجا که اقتصاد دانش بنیان به میدان آمد موفق بودیم به طور مثال در شهرستان تویسرکان برخی بهانه بن بست بودن را می آورند در حالی که امروز عصر، عصر ارتباطات است و واژه بن بست بودن جایگاهی ندارد.

در همین شهرستان با وسعت و جمعیت اندک آنجایی که نیازسنجی شد در عرصه صنعت موفق بودیم تا جایی که با ساخت کارخانه های دارویی این تویسرکان است که حرف اول را در تولید دارو در غرب و در برخی داروها در کشور می زند.

تویسرکان ظرفیت های بسیاری در حوزه گردو و دیگر محصولات باغی و کشاورزی دارد از جمله در حوزه های تولید آلو، سیب، سیر، سماق و حتی زعفران، اما آیا برای بهره بردن از این ظرفیت ها گام مؤثری برداشته شده است؟ خیر.

ـ پای لنگ صنایع تبدیلی در تویسرکان/ تنها با گفتن پناه بر خدا پیش می رویم، کارها انجام نمی شود/برنامه اقتصادی نیاز داریم

با وجود آنکه می دانیم نیاز ما اکنون صنایع تبدیلی برای جلوگیری از خام فروشی است اما همچنان در این حوزه   پای اقتصاد تویسرکان لنگ می زند، چرا که ایجاد کارخانه های صنایع تبدیلی چند منظوره سرمایه گذاری کلانی می خواهد و ما راه درست را برای سرمایه گذاران تشریح و ترسیم نکرده ایم تا با ترس حداقلی وارد سرمایه گذاری شود.

این روزها توجیه اقتصادی و سرمایه گذاری برای سیستم اقتصادی کشور به برنامه جامع و مدون نیاز دارد، گرچه چندی سالی می شود که کج دار و مریز حرکت کرده ایم اما به آن هدفی که باید نرسیده ایم و بدون برنامه حرکت کردن در مسیر اقتصادی آن هم تنها با گفتن جمله پناه بر خدا پیش می رویم نه تنها در صنعت بلکه در هیچ حوزه ای جواب نمی دهد. پس ترمکیب عقل و دانش، علم و ایمان برای چیست؟

*رودآور: ضعف اولیه در اجرای اقتصادی مقاومتی چیست؟

ـ خام فروشی؛ ضربه مهلک به اقتصاد کشور و زمینه ساز حضور دلالان
كوليوند مديرشهرك هاي صنعتي تويسركان: رهبر انقلاب بارها بر موضوع خام فروشی در هر حوزه ای انتقاد بسیار کرده اند، اما ما در همین تویسرکان به محصول ارزشمند گردویش توجهی نداریم، محصول استراتژیک با کیفیتی بالا که می تواند با دوری از عمده فروشی، رنگ و لعابی برای اقتصاد شهرستان شود، اما در فصل برداشت این محصول، تجار گردو خام فروشی کرده و حتی در گونی هایی سیاه آن را در بازار عرضه می کنند، این در حالی است که رفتارهای این گونه پای دلالان را به بازار بیش از همیشه باز می کند و با خرید زیر قیمت و در نهایت بسته بندی شیک در خارج از شهرستان و استان با ارزش افزوده بالاتری محصول گردوی تویسرکان را به فروش می رسانند.زحمت را کشاورز کشیدند و سودش را دلالال به جیب زدند

ماجرای پیشرفت اقتصادی حتی با یک محصول همچون گردو به اینجا ختم نمی شود، درخت گردو از چوب و برگ گرفته تا مغز و حتی آن پوست سبزش که سیاه می شود قابل بهره وری و فرآوری است، اما این در این سال ها استفاده ای از این محصول برده ایم؟

ـ اقتصاد تعریف شده در کتاب ها با واقعیت در تضاد است

این روزها بیشتر از همیشه در کشور شاهد هستیم که هنوز از علم و علوم روز دنیا به درستی در دانشگاه ها برای رونق تولید واقتصاد بهره نبرده ایم، چیزی که در کتاب ها تدریس می شود در عمل به گونه ای دیگر است.

ـ اقتصادی مقاومتی بر پایه نیازسنجی با رویکرد خودکفایی

در اقتصاد مقاومتی تأکید می شود که برای ورود به هر عرصه ای باید نیازسنجی شود که چه نیاز داریم و با چه امکانات موجودی می توانیم آن محصول را تولید کنیم و مهمتر آنکه در چه زمینه هایی به کشورهای دیگر وابسته هستیم و در آن عرصه وارد شویم تا اگر آن کشورها قهر کردند و روزی نخواستند ما را تأمین کنند، خودمان در آن حوزه خودکفا باشیم و حرفی برای گفتن داشته باشیم.

ـ منطق مقاومت در عرصه اقتصادی، یعنی خودکفایی برای دوری از وابستگی

دشمن امروز در حوزه اقتصادی وارد شده اگر خونخوارانه وارد عرصه جنگ اقتصادی شود و رحم نکند چه؟ مگر غیر از این است که بسیاری از داروها را بر ملت ما تحریم کرده اند؟  آیا نباید به فکر چاره بود؟ آیا این مسئله غیر از منطق مقاومت در عرصه اقتصادی است؟ منطقی که قانع کننده حقانیت اقتصاد مقاومتی است.

*رودآور: علت بی رغبتی سرمایه گذاران در عرصه های اقتصادی چیست؟

كوليوند مديرشهرك هاي صنعتي تويسركان: آن زمانی که رهبر انقلاب بارها گفتند اقتصاد مقاومتی و اقتصاد مقاومتی، برخی ها گوش ندادند و همان ها مشکلات اقتصادی این روزها را برای ملت رقم زدند.

ـ در عرصه اقتصادی، بی برنامگی سم است/عدم حمایت صحیح از سرمایه گذاران آنان را در عرصه های اقتصادی بی رغبت کرده

در عرصه اقتصادی باید نیازسنجی اول انجام شود و با طرح و برنامه ای منسجم  همراه باشد، اینکه ببینیم کجا قرار گرفته ایم، چه مواد خامی داریم و چه میزان نیاز است تا در بازار پاسخگوی مردم باشیم آن هم با چه کیفیتی بسیار مهم است.

امروز سرمایه گذار حتی اگر برنامه ای هم داشته باشد آن رغبتی را که باید ندارد، چرا که سیاست های حمایتی مناسبی از آنان از سوی متولیان امر نمی شود.اگر سرمایه گذاری وارد میدان شود، آنقدر ناملایمتی می بیند که عقب نشینی را انتخاب می کند، که این همه اش ضرر است، چرا که نه تنها دیگر خود وارد عرصه اقتصادی نمی شود چه بسا شکست خود را هم برای سایرین تشریح و بازگو کرده و دیگر سرمایه گذاران را از سرمایه گذاری باز می دارد.

*رودآور: چرا کالای ایرانی را پس می زنیم؟

ـ ما خودمان به تولیدمان باور و اعتقاد نداریم!

كوليوند مديرشهرك هاي صنعتي تويسركان: مسئله بعدی این است که ما خودمان به تولید خودمان اعتقاد و باور نداریم، فلان شهر کارخانه ماسه دارد، اما مصالح و ماسه اش را از شهر همسایه تأمین می کند، دیگری کارخانه تولید رب گوجه فرنگی دارد، گوجه اش را از شهری دیگر می آورد.

دقیقاً مشکلی که برای تویسرکان رخ داد؛ کارخانه دستمال کاعذی تویسرکان چرا به به سمت بسته شدن رفت؟ چیزی جز این است که ما خودمان تولید خودمان را باور نداشتیم؟

جلسات رسمی با نام اقتصاد مقاومتی چه در شهرستان و چه در سطح استان برگزار می شود، اما بطری آب معدنی جلسه اقتصاد مقاومتی مرکز یک استان را از استان دیگر تأمین می کنند؟ مگر همدان خود منبع تولیدی برای آب معدنی نیست؟ این یک مصداق بارز و ساده و قابل فهم برای همگان است.ما آمده ایم مرغ همسایه را غاز کرده ایم در حالی که توانایی اش را داریم که مرغ خودمان را هم غاز که نه حتی طاووس کنیم.

رودآور: نقش دانش در تولید اقتصاد چرا خاموش است؟

كوليوند مديرشهرك هاي صنعتي تويسركان: ارتباط صنعت و دانشگاه باید بیشتر شود، ما حتی اگر به دنبال دانشی برویم نمی توانیم بگوییم از آن بهره نمی بریم چرا که لااقل در انتها می گوییم دانش آموخته ایم، چه ایرادی دارد در هر حوزه ای اگر قرار است وارد شویم دانشش را بیاموزیم؟

محمد ظاهری عضو شورای فرهنگی ـ اجتماعی انقلاب اسلامی تویسرکان: باید به سمت تغییر فرهنگی برویم که بر عمق جامعه اثرگذار باشد، افراد نخبه بیایند و کمک بدهند و برای تغییر شرایط موجود چه در کشور و چه در تویسرکان، رفتن به سمت علمی شدن طرح های صنعتی اقتصادی بودن یک طرح را بیشتر توجیه می کند.

رودآور: چرا از ظرفیت افراد موفق و نخبگان در اقتصاد بهره گرفته نمی شود؟

محمدظاهری استاد دانشگاه: اینکه هنوز چرا سرمایه گذار در کشور آنچنان که باید سرمایه گذاری نمی کند و اعتبارات مالی بسیاری در بانک ها خفته است،  به دلیل آن است که فعالان اقتصادی تشویق و ترغیبی پیش روی خود نمی بینند.

 یکی از راه های تغییر فرهنگ حضور در یک جمع با تیم برنده و آدم های موفق است، در انتخابات می بینیم که برخی کاندیداها برای موفقیت یک فرد یا تیمی را همراه خود کرده تا مردم به او اعتماد کنند، آیا در صنعت هم نمی توان برای تغییر نگرش و رفتن به سمت سرمایه گذاری یک سرمایه گذار موفق را الگو و راهنما قرار داد و از کنارش درس های بسیار آموخت؟

ـ سود برخی در راندبازی و واردات است و برای تولید مانع تراشی می کنند

كوليوند مديرشهرك هاي صنعتي تويسركان: یکی از مشکلات پیش روی پیشرفت تولید و رونق آن، سنگ اندازی جلوی سرمایه گذاران از سوی برخی مدیران است، چه با دستورالعمل های دست و پا گیر و چه با راندبازی هایی که نباید، گاهی تسهیلات نمی دهند و گاهی دیگر منافعشان را در خطر می ببیند و اجازه پیشرفت نمی دهند.در تویسرکان ظرفیت های بسیاری برای تولید زغال صنعتی و در کنارش استفاده از زنجیره تولیدی آن حتی برای تولید سرکه چوب است که می توان از آن در صنعت آرایشی و بهداشتی استفاده کرد و یا اینکه این شهرستان توان تولید ژلاتین را دارد، اما برخی ها سودشان در وارد کردن است و نمی گذارند این اتفاق در تویسرکان رخ دهد، در حالی که در عمل شنیده ایم بخشی از ژلاتین وارداتی از خوک است آیا این با منطق اسلام سازگار است؟

ـ داروهایی که در داخل تولید می شوند و برای تجاری شدن عنوان هندی را یدک می کشند

نقیبی، کارشناس ارشد باغبانی ـ فیزیولوژی واصلاح درختان میوه یکی از جوانان پژوهشگر و محقق: از مشکلات پیش روی تولیدات داخل عدم توجه به مخترعین و نخبگان است، برخی پژوهشگران برای ثبت اختراع و دارویی باید هزاران مشکل را متحمل شوند و در آخر مجبور می شوند به جای آنکه بیش از 10 سال صبر کنند تا شاید اجازه ثبت و تجارسازی آن را بگیرند با باجی کلان به کشورهای دیگر از جمله هند، دارویی که خود مخترع فرمولش هستند را با نام و شنان آنان ثبت و روانه بازار  کنند.

ـ ضرورت آسیب شناسی اقتصاد کشور از سوی نخبگان با دوری از سیاسی بازی/گرداب باندبازی گریبانگیر اقتصاد کشور

قاسم سوری استاد دانشگاه: معتقد هستم که در ابتدا باید درعلم اقتصاد کشور آسیب شناسی لازم انجام شود، اساتید، نخبگان و فعالان اقتصادی بیایند و با همفکری امور را پیش ببرند نه آنکه علم اقتصاد مبتنی بر سیاسی بازی را بنا کنند و این گونه شود که امروز در گرداب آن دچار شده ایم و باندبازی راه بیافتد.

آن اقتصاد مقاومتی که رهبری بیان کردند و بر آن تأکید دارند معنایش این نیست که نباید بخوریم و بسیار صرفه جویی کنیم، بلکه اقتصاد مقاومتی نگاهی پیشرفت محور همراه با رشد دارد؛ اقتصادی سالم و نه ریاضتی بر پایه  آموزه های دینی مبتنی بر اسلام و نه مدل غربی.

این همه پیشرفت های علمی حتی در نانوتکنولوژی و فناوری صلح آمیز هسته ای در کشور و جراحی هایی که دنیا از آن مات و مبهوت مانده، نباید به صورت عملیاتی در اقتصاد اثر بگذارد؟ اینجا حضور جوان مؤمن و انقلابی به خوبی خود را نشان داده، حال وقت عمل مسئولان است تا از ایده های خلاقانه جوانان برای صنعت هم بهره بگیرند.

ـ برای تحقق اقتصاد مقاومتی؛ انقلابی عمل کردن یک ضرورت است/با سیاسی بازی جوانان نخبه، انقلابی و مؤمن را در حاشیه گذاشته اند

در بحث اقتصاد مقاومتی باید انقلابی عمل کنیم، ما ظرفیت های بسیاری چه در حوزه نیروی انسانی و چه در حوزه مواد اولیه داریم که به کار گرفته نشده است، امروز ما جوانانی فعال و خلاقی داریم که متأسفانه به دلیل سیاسی بازی ها در حاشیه هستند و یا گاهی اجازه فعالیت به آنان را نمی دهند.

ـ در صورت تحقق اقتصاد مقاومتی، الگوی اقتصادی مناسبی برای سایر کشورهای آزادیخواه می شویم

اقتصادی مقاومتی نگاهی بین المللی برای پیشرفت دارد، اقتصاد مقاومتی باید شبیه جبهه مقاومت اسلامی باشد، کشورهای آزادیخواه جهان همچون سوریه، لبنان و فلسطین با الگوگیری از منطق مقاومت در عرصه سیاسی امروز مقاومت را به خوبی معنا کرده اند، چرا نباید ما در عرصه اقتصادی هم  به الگویی برای کشورهای دیگر تبدیل شویم؟

جایگاه علم و اقتصاد و صنعت باید تعریف شود، شرکت های دانش بنیان با تدابیر تشویقی و ترغیبی به عرصه بیایند و از ظرفیت های علمی همین جوانان ایرانی برای رسیدن به اهداف متعالی انقلاب استفاده کنند.

ـ کرسی های آزاداندیشی کجا رفته است؟ آیا نباید دانشجویان و اساتید از ظرفیت کرسی های آزاد اندیشی برای رونق تولید بهره بگیرند؟

نقیبی محقق و فعال اقتصادی: کشور ما سرشار از منابع اولیه برای تولید است با اقداماتی که از سوی نماینده و جهاد کشاورزی تویسرکان شده، خوشبختانه تا حدودی توانسته ایم در زمینه تولید نهال گردوی مقاوم به سرما با حفظ کیفیت و افزایش کمیت برای مردم این دیار گامی برداریم.

رودآور: چگونه منطق مقاومت ما را پیروز می کند؟

علیجانی استاد حوزه علمیه: هر جا در عرصه های انقلاب مقاومت شد، نتیجه گرفتیم این مهم را در عرصه تسلیحات دفاعی و هسته ای شاهد هستیم.ایستادگی، خودباوری، اعتقاد و ایمان به خدا رمز پیروزی جوانان ما تاکنون بوده است، اما در عرصه اقتصاد مقاومتی به آن باوری که باید نرسیده ایم.

مقاومت را نمی شود بر مردم تحمیل کرد، باید خودشان به نتیجه برسند که رمز پیروزی در همین ایستادگی است، منطق مقاومت پشتوانه علمی، دینی و مذهبی دارد و بر پایه احساسات بنا نشده است، ما در اوج تحریم ها پیشرفت های بسیاری داشتیم، این مسئله نشان می دهد که مقاومت همیشه رمز پیروزی است.

ـ همه باید برای توسعه اقتصاد، تکانی به خودشان بدهند

برخی برای اقتصاد مقاومتی تنها حرف می زنند و اما در عمل به گونه ای دیگر رفتار می کنند. در تویسرکان با ظرفیت های فراوانی که همگان بر آن اذعان دارند چرا باید وضعیت بیکاری به گونه ای باشد که جوانان این دیار به فکر مهاجرت بیافتند؟ البته جوانان هم باید تکانی به خودشان بدهند، همه باید وارد عرصه مقاومت شوند و خود بر روی زانوی خود بایستند آن هم در اوج وحدت و یک زبانی. این مهم در سایه باور کردن استعدادهای خودمان شکل می گیرد و باور کردن تولید خودمان.

 بسیار شنیده ایم که در فلان شهر کیف و کفش و یا محصولی تولید می شود، اما تولیدکننده برای آنکه محصولاش را به فروش برساند بر روی آن برند کشور دیگری را می زند، یعنی آنکه خودش هم به کار خود ایمان ندارد، این مسئله یک معضل اساسی در حوزه اقتصاد است  که منطقی برای آن وجود ندارد.

رودآور: مشکل کار در عرصه اقتصاد مقاومتی کجاست؟

علیجانی استاد حوزه علمیه: رهبر معظم انقلاب به زیبایی مسائل کلی نظام از جمله مسائل مرتبط با اقتصاد را تشریح کرده اند، اما ما در انتقال و تبیین آن در بین جوانان موفق نبوده ایم و منویات رهبر انقلاب را آنچنان که شایسته است تبیین نکرده ایم.

ـ در انتقال و تبیین کلام رهبری در هر عرصه ای کوتاهی کرده ایم

همه شاهد بودیم که ژاپنی که مدعی بود و پیام ترامپ را به گمان خود برای رهبر آورده بود، چگونه با سخنان محکم رهبری مواجه شد، این استواری و صلابت رهبر انقلاب همه و همه برگفته از منطق مقاومت است و ما تا در انتقال این مفاهیم و کلام رهبری درست عمل نکنیم راه به جایی نمی بریم.

ما حتی در آتش به اختیارها هم درست عمل نکرده ایم، با وجودی که تأکید شده خرمشهرها در پیش است اما تدبیری برای برون رفت از مشکلات اقتصادی نیاندیشیدیم، مسیر حقیقی باید در مسیر ولایت شکل گیرد و این یک اصل است و امیداوریم روزی به آن برسیم.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ در میزگرد بررسی منطق مقاومت و ارتباط آن با مسئله اقتصاد مقاومتی، مطرح شد که اگر بخواهیم در عرصه اقتصاد مقاومتی موفق باشیم و به الگویی در جوامع بین المللی تبدیل شویم، قبل از هر اقدامی نیاز به تبیین گفتمان اقتصاد مقاومتی بر اساس منویات رهبری و فرهنگ سازی در این حوزه داریم.
تا به این باور نرسیم که خودمان می توانیم تولید کننده باشیم و از ظرفیت های داخلی با اتکاء به نیروی جوان انقلابی استفاده کنیم، نمی توانیم بگوییم در مسیر صحیح اقتصاد گام برداشته ایم.تحقق اقتصاد مقاومتی البته گرچه در سایه کم توجهی برخی مسئولان، راندبازان، سودجویان و تعدادی از آقازاده سخت است و مسیر را دشوار می کند، اما بی تردید شدنی است.

زنگنه

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان