آخرین اخبار

8. تير 1398 - 0:40   |   کد مطلب: 35833
نماینده مردم تویسرکان در مجلس گفت: در حال حاضر نخستین قدم طرح مطالعاتی محور تویسرکان به گنجنامه توسط اداره راه و شهرسازی در دست انجام است و در ردیف بودجه سال 98 قرار گرفته و همچنان پیگیری ها برای عملیاتی شدن این پروژه به عنوان جزئی از طرح های عمرانی در سطح کلان کشوری ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ سال های سال است که اصلاح نقاط حادثه خیز، عریض شدن و حذف گردنه های باریک محور تویسرکان ـ گنجنامه یا همان راه مستقیم تویسرکان- همدان از مسیر گنجنامه، مطالبه مردم است. این محور از 15 آذر ماه هر سال به علت بارش برف و شرایط کوهستانی بودن منطقه تا 15 اردیبهشت ماه سال بعد مسدود می شود و مردم روستاهای منطقه خرمرود در این مدت بالاجبار به جای طی مسافتی حدود 20 کیلومتر، باید از مسیری به مسافت 120 کیلومتر برای رسیدن به مرکز استان عبور کنند.

در این مدت مردم منطقه خرمرود با مشکلات عدیده ای مواجه می شوند، راه رسیدن به مرکز استان برایشان بسیار مهم است این را می توان از گلایه مندی آنان به خوبی استنباط کرد و بارها این مطالبه را از مسئولان ارشد به ویژه نماینده شهرستان داشته اند.

*راه فعلی جاده تویسرکان ـ گنجنامه پر پیچ و خم و خطرناک است

مالمیر یکی از اهالی روستای شهرستانه است، وی در گفت و گو با خبرنگار رودآور؛  گفت: اهالی این منطقه گلایه مندی های بسیاری دارند، نه تنها در مدتی که مسیر مسدود است، بلکه در مابقی روزها به علت رفت و آمد در گردنه های پر پیچ و خم  و راهی باریک و وجود نقاط حادثه خیز با مشکلاتی روبرو می شوند.

وی اظهار کرد: نبود راه دستریس مناسب برای دارو و درمان سبب شده آنانی که دستشان به دهانشان می رسد خانه ای در تویسرکان و یا در همدان اجاره و برای این مدت در این شهرها زندگی کنند، اما آنانی که با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می کنند، گاهی شده مهاجرت را بر ماندن ترجیح می دهند تا لااقل برای امکانات رفاهی و درمانی به مرکز شهر نزدیک شوند.

*راهی که انتهایش مهاجرت است!

بختیاری یکی از اهالی روستای بوجان در گفت و گو با خبرنگار رودآور هم عنوان کرد: برای مهر ماه امسال و ادامه تحصیل فرزندم مجبور شدم خانه و اندک زمین کشاورزی ام را با قیمت ناچیز به فروش برسانم تا تحصیل او در دوره دبیرستان با مشکل مواجه نشود، چرا که مسیر موجود در زمستان مسدود است و ما نمی توانیم فرزندمان را به مدارس تویسرکان و یا همدان ثبت نام کنیم.

*محور تویسرکان ـ گنجنامه نیازمند یک‌هزار و 500 میلیارد تومان هزینه

گفته شده که برای اجرایی شدن راه مسنقیم تویسرکان ـ گنجنامه ـ همدان نزدیک به یک‌هزار و 500 میلیارد تومان هزینه نیاز است و به همین دلیل و با توجه به هزینه بالای اصلاح این جاده، تا طرح، توجیه اقتصادی نداشته باشد رفتن به سمت عملیاتی شدن آن امری دشوار است و نیازمند ایجاد زیرساخت ها و طرح مطالعاتی جامع و کامل که می طلب متخصصین امر وارد کارزار شوند.

گرچه برخی تنها حرف از اجرایی شدن آن می زدند و در عمل اقدامی انجام ندادند، چرا که نیاز به طرح مقدماتی و بیان توجیه اقتصادی عملیاتی شدن پروژه داشت، با این وجود مفتح نماینده مردم تویسرکان در مجلس در یکی دو سال اخیر اقدامات قابل قبولی برای در ردیف بودجه قرار دادن این محور انجام داده است. وی در این مدت سعی بر آن داشته تا با زمینه چینی ساخت سد خرمرود در نزدیک همین جاده و باز کردن پای مسئولان ارشد کشوری آنان را برای جذب بودجه ساخت راه متقاعد کند.

* طرح مطالعاتی محور گنجنامه در دست انجام است

در این باره «محمدمهدی مفتح» عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت و گو با خبرنگار رودآور؛  گفت: در حال حاضر نخستین قدم طرح مطالعات محور گنجنامه توسط  اداره راه و شهرسازی در دست انجام است و پیگیری ها برای در ردیف بودجه قرار گرفتن این پروژه به عنوان جزئی از طرح های عمرانی در سطح کلان کشوری ادامه دارد، چرا که اگر طرحی در ردیف بودجه قرار نمی گرفت، نمی توانستیم برای ساخت آن حرفی ادعایی کنیم.

وی اظهار کرد: تعریض محور، اصلاح نقاط حادثه خیز و ایجاد تونل آن هم در صورت نیاز برای کوتاه شدن مسیر در طرح مقدماتی عنوان شده است.

*مسئولان کشوری را برای توجیه اقتصادی پروژه تویسرکان ـ گنجنامه، متقاعد کرده ایم

نماینده مردم تویسرکان در مجلس از مشکلات مالی دولت و سخت بودن مسیر تخصیص بودجه برای پروژه های عمرانی جدید خبر داد و افزود: با این وجود خوشبختانه با ارائه طرح توجیهی مناسبی مسئولان ارشد کشور متقاعد شده اند تا برای مسیر مستقیم تویسرکالن ـ گنجنامه ـ همدان بودجه اختصاص دهند.

*بهسازی مسیر تویسرکان به گنجنامه؛ فرصت سازی برای رونق صنعت گردشگری

مفتح صرفه جویی در هزینه سوخت، نزدیک تر شدن راه دستری اهالی منطقه به مرکز استان و حمل و نقل مناسب کالا با تعریض مسیر را بخشی دیگر از اهداف اجرا شدن طرح مورد نظر برشمرد و تصریح کرد: مسیرعبوری تویسرکان همدان از محور گنجنامه طبیعت بکر و دل نشینی دارد به همین علت می توان با تکیه بر مناسب سازی این جاده، صنعت گردشگری را در این شهرستان رونق بخشید.

*ساخت سد خرمرود، بر رونق گردشگری محور کنارگذر می افزاید

وی در ادامه به موضوع ساخت سد خرمرود در حوالی محور مورد نظر هم اشاره کرد و گفت: سد خرمرود  که به منظور تأمین آب شرب و کشاورزی منطقه در دست ساخت است امید می رود با توجه به پیشرفت های یک سال اخیر پروژه، در کمتر از سه سال آینده به بهره برداری برسد و با اتمام و بودن دریاچه کنار سد، حال و هوای مناسب دو چندانی به منطقه از نطر گردشگری بخشد و این مسئله توجیه اقتصادی ساخت محور گنجنامه را بیشتر جلوه می دهد.

*حصور میدانی مسئولان کشوری در تخصیص بودجه برای پروژه های عمرانی شهرستان اثربخش است

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس همچنین به میزبانی تویسرکانی ها از «سیدحمید پورمحمدی» معاون اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه کشور در روز ششم تیرماه و بازدید او از پروژه های عمرانی و زیرساختی تویسرکان پرداخت و تشریح کرد: حضور مسئولان بلند رده کشوری در تویسرکان را به فال نیک می گیریم، در این سفر مطالبه به حق مردم منطقه خرمرود ریز به ریز به پورمحمدی گفته شد و او خود نیز با عبور از مسیر و مشاهده زیبایی های کم نظیر آن، اذعان داشته که پروژه مسیر گنجنامه ظرفیت عملیاتی شدن را دارد.

مفتح با تأکید بر اینکه پروژه، پروژه ای حساس است و باید همه جوانب آن در یک طرح مطالعاتی کاملی مورد بررسی دقیق قرار گیرد، اظهار کرد: با قبول کردن پیشنهاد ما برای قرار گرفتن محور تویسرکان ـ گنجنامه در ردیف بودجه سال 98 طرح مطالعاتی و مقدماتی آن خوشبختانه در مراحل پایانی خود است، امیدواریم که هرچه سریعتر متولیان اداره راه و شهرسازی، طرح عملیاتی را نیز بتوانند ارائه دهند.

* روزنه امید در دل منطقه خرمرود روشن شد

به گزارش خبرنگار رودآور؛ کوتاه شدن مسیر تویسرکان به همدان از راه مستقیم گنجنامه یکی از مهمترین مطالبات دیرینه مردم شهرستان به ویژه اهالی روستاهای منطقه خرمرود است و بارها و بارها گزارش های مردمی در این باره در خروجی سایت خبری رودآور منتشره شده و مفتح نماینده مردم تویسرکان در مجلس، به عنوان یکی از مسئولان ارشد به جد دنبال پیگیری و احقاق حقوق همشهریان بوده است.

کوتاه شدن زمان طی مسیر از یک ساعت به کمتر از 30 دقیقه، دسترسی بهتر و راحت تر به مرکز استان، حمل و نقل مناسب تر کالا، رونق گرفتن صنعت گردشگری در تویسرکان و در نهایت رونق اقتصاد بخشی از شهرستان می تواند زمینه ایجاد اشتغال را بیشتر فراهم کند و بدین ترتیب از مهاجرت مردم هم بکاهد.

زنگنه

انتهای پیام/

 

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان