آخرین اخبار

12. تير 1398 - 2:00   |   کد مطلب: 35839
عدم تبیین مناسب مقوله عفاف و حجاب و کارکردهای های آن و یا ارائه برنامه هایی غیرکارشناسانه، یکی از چالش‌های اساسی در این حوزه است، هنوز هم پای اقتصاد برای تأمین پوشاک اسلامی در جامعه لنگ می زند و نه هنرمندان و تولیدکنندگان و نه بیشتر مسئولان فرهنگی ـ اقتصادی با برنامه در این عرصه وارد شده اند.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ چیزی نمی گوییم جز اینکه یک راست می رویم سر اصل مطلب، خانم چرا حیا، چرا عفت و چرا حجاب؟ چرا بدحجابی؟ آقا چرا غیرت؟

زمانی که حرف از حیا، عفیف بودن و حجاب می آید عده ای با ذوق از آن می گویند و برخی دیگر با اکراه! گاهی هم کسی وارد بحث عفاف و حجاب نمی شود و خود را به نشنیدن می زند و می رود.

در کوچه و بازار که می رویم اگر از اقشار مختلف جامعه سؤالاتمان را درباره حجاب بپرسیم، بسیار کم هستند افرادی که از مسئله حجاب چه برای مرد و چه برای بانوان حتی به صورت مقدماتی سخن به میان می آورند.

از خانمی محجبه پرسیدم چرا حجاب را با چادر انتخاب کرده اید؟ گفت: خانواده من معتقد به حجاب است و در یک خانواده مذهبی بزرگ شده ام، آن چادری دیگر هم عنوان کرد شهر کوچک است نمی شود چادر نپوشم.

خدا را شکر پس از 10 نفری یک چادری پیدا شد و از فلسفه حجابی گفت که در همه ادیان بوده از قرن ها قرن پیش و اینکه چادر پوشیدن را خود انتخاب کرده است با دلیل، با استدلال و با منطق.

یکی دیگر از چادری ها هم گفت فلان چادری را دیدم که از مغازه من دزدی کرد! و در تهران شاهد بودم که برخی چادری ها سیگار به دست در منظر عموم حضور می یابند! کم کم به این نتیجه می رسم که چادر را کنار بگذاریم!

به سراغ بدحجاب ها هم رفتیم یکی گفت مادرم چادری است ولی من دوست دارم آدم به روزی باشم، دیگری اظهار کرد: تا دوران دانشگاه چادری بودم و پس از آن گفتم همرنگ جماعت شوم، آن یکی هم عنوان کرد: مگر تفاوتی دارد اصلا موهایم مشخص باشد یا نباشد مردان چشمان را ببندند، مهم دل است که باید پاک باشد، انسانیت شرط است!

آن دیگری هم اظهار کرد: از برخورد و تذکر نامناسب مادر شوهرم ناراضی ام و از لج با او چادر را کنار گذاشته ام.

یکی هم پیدا شد و گفت مدتی است در همین شهرستان کوچکی مانند تویسرکان به دنبال مانتوی مناسب بودم که با حفظ پوشش کامل در جامعه حاضر شوم اما پیدا نکردم و بالاجبار این مانتوی بدون دکمه را گرفتم و لااقل لباسی کوتاه زیرش که نپوشیده ام.

و اما داغ دل ما را یکی از بانوان تویسرکانی بیشتر تازه کرد و آن گران شدن قیمت چادر در این وانفسای گرانی تمامی اجناس بود، این بانوی تویسرکانی گفت تا همین فروردین ماه امسال چادری بودم اما به یک باره قیمت چادر سر به فلک کشید و ما سه خواهر در خانه هستیم، نمی شود چادری را که سابق بر این نهایت 100 هزار تومان خریداری می کردم، این روزها با 200 هزار تومان هم خریداری کنم.

* چادرهایی که با قیمت های بالا، پریدند

خودتان قضاوت کنید با همین پولی که می شود چادر خرید من دو ساپورت، یک مانتو و یک روسری خریداری می کنم که تبلیغش را در فضای مجازی دیده ام، سه تا ساپورت 11 هزار تومان! هنوز هم نماز می خوانم و چه اشکالی دارد این گونه در جامعه حضور یابم؟!

*محجبه ها و بدحجاب هایی که دلایلی بر رفتار خود ندارند

دلایل آنانی که چادری بودند و یا با حجاب کامل مانتو و روسری و دلایل بدحجاب های جامعه، برگرفته از منطق و آموزه های دینی نبود، یکی از چادری که می پوید تلقی درستی نداشت و آن یکی از نحوه بدحجاب وارد شدن خودش در جامعه و اثرهایی که دارد نمی دانست.

گویا آنانی که باید برای ما از حجاب نگفته اند، یا اگر گفته اند تنها آن را مختص بانوان مطرح کرده اند.

*ارز دولتی برای واردات چادر نداریم برای غذای سگ و گربه داریم

آن گونه که شنیده شده بیش از 90 درصد تولیدات مرتبط با چادر و پوشاک اسلامی از خارج از کشور وارد می شود و در سال جاری حتی با عنوان رونق تولید هم از تولیدات کنندگان داخلی حمایتی نشده و دستگاه های اجرایی وارد کارزار نشده اند، از سویی دیگر دولت برای عرضه چادر با ارز دولتی وارد گود نمی شود، این در حالی است که برای غذای سگ و گربه ارز دولتی را در نظر گرفته است.

زمانی که مسئولان ما برای مقوله فرهنگ هزینه نمی کنند و از دور نشسته و می گویند لنگش کن آنهم در برابر تهاجم همه جانبه دشمنان به ویژه این روزها که در فضای مجازی با انواع و اقسام مرکز خرید و فروش پوشاک بانوان و عرضه طرح های متنوع آن بدون توجه به اسلامی بودن آن مواحجه هستیم، چه باید کرد؟!

*کمبودعرضه پوشاک اسلامی در بازار

کمبود مانتواهای بلند و پوشیده در بازار، هم مشکلی دیگر است چرا که حتی همین افرادی که رعایت در پوشش را شرط تهیه پوشاک برای خود می دانند باید ساعت ها در بازار گشت و گذاری داشته باشند تا شاید در آخر مانتوعی آن هم که مطابق با سلیقه یشان نیست پیدا نکنند.

اما مانتوهایی که ارزشی برای حفظ  حجاب یک بانوی مسلمان را ندارد با تنوع رنگ و مدل بیشتر و حتی بسیار بسیار ارزانتر در دسترس مشتریان قرار می گیرد.

شاید بتوان با خریدن نکردن برخی ها کالاها ادامه زندگی داد اما نبود برخی اقلام گاهی سلامت جسمی و گاهی دیگر سلامت روحی را به خطر می اندازد، آن فردی که قطعه ای مناسب برای خودروش نمی گیرد و در سرپیچ نمی تواند درست ترمز کند زندگی مادی خود را به خطر می اندازد و آن که نسبت به مسائل دینی و عرفی جامعه مقید نیست و یا توان خرید پوشاکی مناسب ندارد، روحش در خطر است و چه بسا زندگی اخروی خود را از دست بدهد.

مشکلات اقتصادی، ضعف اعتقادی و فرهنگی همه و همه گریبانگیر جامعه ما به ویژه ر عرصه حجاب شده است و در رأس آن نبود مدیریت جامعه و عدم همکاری دولتی ها هع که مانند همیشه قوز بالاقوز هر مشکلی در جامعه شده است.

*کم کاری دولت در برنامه های عفاف و حجاب و مقصر جلوه دادن ماهواره و فضای مجازی!

26 نهاد فرهنگی متولی حجاب در جامعه هستند چرا اوضاع و احوال جامعه امروزی ما به اینجا کشیده شده که فرهنگ و ریشه مان به سمت بی هویتی رفته است؟ نه می دانیم برای چه باید زنان حیا و عفت داشته باشند و نه درک می کنیم که چرا باید مردان آن غیرتی که به دور از هر گونه تعصب کوکورانه باشد را داشته باشند؟ یعنی ماهواره و شبکه های اجتماعی این همه اثرگذار بودند یا کم کاری از خودمان و از دل نهاد خانواده بوده؟ معلوم نیست چرا مروجان استفاده از پوشاک اسلامی نه وارد میدان می شوند و نه پاتکی به حربه های دشمنان می زنند؟

* صدا و سیمایی که چادری ها را بد جلوه داده است/گره خوردن نوسان قیمت چادر با قیمت دلار

چرا اصلاً صدا و سیمای ما افراد مجرم، نیازمند و گرسنه را تنها چادری نشان ی دهد، اما بانوان خوشبخت، موفق در زندگی  و به قول بعضی ها باکلاس را تحصیل کرده و مانتویی وبا هفت قلم آرایش؟ چرا برخی دنبال پروژه قبح زدایی و ایجاد نفرت نسبت به چادری ها هستند، می خواهد دزدی کند چادر می پوشد؟ و چرا قانونی برای برخورد با آن خانومی چادری که سیگار به دست در جامعه حاضر می شود نیست؟ یا اینکه تحقیق کنند که آیا او سهواً این کار را انجام داده یا در پازل دشمن نقش ایفا می کند تا قداست حجاب را بکاهد.

*مسئولان فرهنگی در مقوله حجاب ناامید شده اند؟!

چرا باید از این طرف و آن طرف بشنویم که در مقوله حجاب متولیان امر ناامید شده اند و اقدامی انجام نمی دهند و کم کاری و کوتاهی خود را به طور کامل به ماهواره و فضای مجازی حواله می کنند و از اقدامات فرهنگی خودشان هیچ نمی گویند.

این ها همه سوالاتی که در سلسه گزارش های رودآور به آن می پردازیم.

*مانتوهای بلند و مناسب یا نیست و اگر هست، خریدار ندارد!

فضلعلی یکی از مانتو فروشان تویسرکانی است، وی در گفت و گو با خبرنگار رودآور از سابقه 30 سااله خود در این حوزه خبر داد و گفت: انواع و اقسام مانتوهای را از تهران خریداری می کنم و در این مغازه به فروش می رسانم، مانتوهایی که به اصطلاح بلند و پوشیده تر است کمتر مشتری شده و بسیار شده که بالاجبار آن را زیر قیمت خرید به فروش می رسانم تا حداقل ضرر نکنم، سلیقه ای روزهای مشتریمان تغییر کرده است.

* قزن هایی که به داد مانتوهای جلوباز می رسد!

یکی دیگر از فروشندگان مانتو شلوار تویسرکانی در گفت و گو با خبرنگار رودآور؛ گفت: عمده مانتوهای من از تهران خریداری می شود و این مدل ها را با هزاران هزار سختی از این تولیدی و کلی فروشی تهیه کرده ام تا متناسب با وضعیت فرهنگی شهرستان باشد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مانتوهایی بدون دکمه هم به فروش می رسانید یا نه؟ گفت: برخی از مدل های مانتوهای مغازه ام به صورت بدون دکمه بوده اند، امادر راستای حترام به رعایت حجب و حیایی که برای بانوان تویسرکانی می دانم، مانتوهایی سفارش می دهم که بتوانم برای آن از قزن استفاده کنم، بدین ترتیب مشکل باز بودن قسمت جلویی مانتو در ظاهر حفظ می شود.

*برخی از چادر درست استفاده نمی کنند

این فروشنده مانتو در تویسرکان افزود: البته برخی مشتری ها هستند که حتی از مقنعه، روسری، مانتو و چادرشان درست استفاده نمی کنند، من فروشنده و گاهی تولیدکننده مقصر نیستم، اگر مانتو دکمه دار هم باشد برخی ها خودشان دکمه را باز می گذارند و یا روسری را به عقب می کشانند و بد حجاب می شوند، حتی شده تعدادی از چادری ها را دیده ام که چادر نپوشند بهتر است، چرا که آن را دور کمرشان می اندازند.

*تولیدکننده، کالایی تولید می کند که خریدار تقاضا دارد/مشتریانی که به دنبال مدل های ماهوراه ای هستند

وی تصریح کرد: معلوم نیست جامعه به چه سمتی می رود، تولیدکننده چیزی را می خواهد که مشتری تقاضا دارد و مشتری ها هم دنباله رو مدل هایی ماهواره ای و شبکه های مجازی هستند.

*قیمت چادر گران شده است، خیلی گران

ابوالقاسمی یکی از فروشندگان پوشاک اسلامی در گفت و گو با خبرنگار رودآور، گفت: جوراب ساق بلند، ساق دست، روسری بلند، انواع مقنعه و چادر را حتی تا یک ماه پیش می توانستیم ارزانتر از تولیدکننده خریداری کنم و به دست مشتری برسانم، اما این روزها خودم این اجناس را با سه برابر قیمت و حتی با 6 برابر قیمت خریداری می کنم و بالاجبار به مشتری هم متناسب با افزایش قیمت و با توجه به فاکتور به فروش می رسانم.

*تولیدکنندگان پارچه چادری فعال در کشور اندک هستند/دولت از تولیدکنندگان پوشاک اسلامی حمایت نمی کند

وی اظهار کرد: تولیددکننده پارچه در کشور فعال نیستند و دستگاه های اجرایی نه از ما که فروشنده هستیم حمایت می کنند و نه برای کسانی که می خواهند وارد عرصه تولیدات اسلامی و پوشاک بانوان شوند قدمی بر می دارند.

به بازار پارچه هم سری می زنیم، هر قواره پارچه چادری از 150 هزار تومان تا 700 هزارتومان در بازار پیدا می شد و البته قیمت هایی پارچه ایی که که در پارچه فروشی موجود بود و خرید جدید فروشنده نبود و بسیاری از فروشندگان از بالارفتن قیمت های چندبرابری پارچه چادر مشکی برای خریده های ماه های آینده خود خبر دادند که احتمال می رود تا یک میلیون تومان و حتی بیشتر هم برسد.

*مسئولان برنامه خاصی برای پوشاک مردم ندارند

به سراغ یکی از فروشندگان انواع پارچه می رویم که دست برقضا مسئول اتحادیه پوشاک شهرستان تویسرکان هم هست، قاسم سلیمزاده در گفت و گو با خبرنگار رودآور؛ از گران تر شدن پارچه به ویژه پارچه چادر مشکی حرف به میان آورد و گفت: پوشاک از ملزومات اساسی مردم به حساب می آید و مسئولان به جای آنکه به فکر رفاه مردم در خصوص تهیه پوشاکشان در حد حداقلی هم باشند اقدام خاص و با برنامه ای انجام نداده اند.

*در مقوله حجاب، حرف و عمل برخی متولیان امر یکسان نیست/تناقض گویی برخی مسئولان، مردم را سر دو راهی گذاشته

وی در ادامه به مسائل پیش روی حجاب اسلامی در جامعه پرداخت و از سخت گیری های نامناسب بدون پشتوانه فرهنگی، عقلی و دینی گفت و اظهار کرد:  در جامعه امروزی، با  مسئولانی روبرو هستیم که خودشان عامل به حرف هایشان نیستند، برخی از حجاب و عفاف حرف می زنند در حالی که همسر و یا فرزندانشان آن را رعایت نمی کنند، از دوری از تجملگرایی می گویند در حالی که خودشان رعایت نمی کنند و مردم با تناقض گویی عده ای از مسئولان مواجه هستند و خود را بر سر دو راهی می بینند.

*بدحجاب شدن به دلیل لجبازی!

مسئول اتحادیه پوشاک شهرستان تویسرکان افزود: ناگفته نماند که گاهی لجبازی های الکی و ساده در زندگی ها در چگونگی پوشش  خانواده ها اثرمی گذارد، یکی حقش را خورده اند به اسلام و نظام بد و بیرا می گوید و برای لج هم شده با شکلی متفاوت و ظاهری غرب زده وارد جامعه می شود و یا دیگری برای لجبازی با خانواده همسر خود دست بی حجابی را در پیش می گیرد.

* با ارائه مد، فرهنگ پوشیدن یک پوشاک نامناسب را باب می کنند

سلیمزاده از وجود پدیده نامبارک مد و مدلینگ هم سخن گفت و تصریح کرد: بارها اتفاق افتاده که در همین شهرستان کوچک تویسرکان تعدادی از فروشنده های پوشاک، لباسی بر تن دارند که تاکنون کسی بر تن نکرده، با مدلی خاص، طرح و رنگی متفاوت و به زعم برخی عجیب، اما پس از مدتی همان لباس در شهرستان مد می شود.

وی عنوان کرد: در حقیقت تولیدکننده چند طرح از پوشاک تولیدی مدل جدید خود را به صورت رایگان به فروشنده شهرستانی تحویل می دهد و فروشنده با پوشیدن آن لباس زمینه و فرهنگ پوشیدنش را در شهرستان ها مهیا می کند و بعد از آنکه سلیقه مشتری تغییر کرد به راحتی آن را در بازار حتی با گرانترین قیمت ها عرضه می کند.

*برخی فروشندگان، به علت نداشتن نقدینگی، چاره ای جز خرید از تعدادی تولیدکننده پوشاک نامناسب ندارند

مسئول اتحادیه پوشاک شهرستان تویسرکان ادامه داد: برخی از فروشندگان کسبه اصلی نیستند و نقش واسطه گری برای فروش تولیدکنندگان بیرونی را دارند و تنها درصدی از سود فروش برایشان می ماند و برخی دیگر با توجه به اوضاع و احوال نامناسب بازار و تورم موجود و نبود نقدینگی، به سراغ تعداد معدودی از تولیدکنندگانی می روند که می توانند پوشاک خود را به صورت نسیه و یا چک مدت دار تأمین کنند، بدین ترتیب فروشنده شهرستانی قدرت انتخاب بهتر و بیشتری ندارد تا بتواند انواع و اقسام پوشاک از جمله مانتو مناسب را خریداری کند و در نهایت همان مانتوی نامناسب را خریداری و عرضه می کند.

* تأثیر ولنگاری فضای مجازی بر خرید و فروش بازار پوشاک

سلیم زاده همچنین اذعان کرد: مقوله حجاب به طور عمده یک مقوله بسیاز نزدیک با روابط خانوادگی دارد و اگر روابط دوستانه در خانه نباشد و این مسئله از اساس تبیین نشده باشد، نمی توان بر فرزندان امروزی ما با این ولنگاری فضای مجازی تحمیل کرد که چه بپوشند و چه نپوشند.

*نظارتی بر تهیه و تأمین پوشاک جامعه نیست

وی از عدم توجه متولیان امر به تولییدکندگان داخلی، طراحان لباس اسلامی و عدم نظارات بر پوشاک خبر داد و تصریح کرد: اگر سرمایه گذاری هم بیاد در تویسرکان پارچه و پوشاکی تولید کند خریداری ندارد چرا که آن گونه که باید از او حمایت نمی شود.

در تمامی مصاحبه های فوق پرده از عواملی برداشته شد که بر عفاف و حجاب تأثیرگذر هستند و کم کاری و عدم مدیریت دستگاه های متولی شاید پشت پرده الی این ماجراها باشد.

برای پاسخگویی به برخی از سوالاتمان، نظر یکی از فعالان و کارشناسان عرصه فرهنگی کشور را جویا می شویم که در این باره تحقیقات بسیاری داشته است.

* مشکلات موجود در جامعه ریشه فرهنگی دارد

«بتول عبدالمالکی» کارشناس مسائل فرهنگی در گفت و گو با خبرنگار رودآور، گفت: بزرگترین اقدام برای ترویج حجاب تبلیغ فرهنگ قبل از هر مسئله دیگری است، درست است که کشور این روزها با مشکلات اقتصادی روبرو است اما همین مشکلات اقتصادی هم ریشه در فرهنگ و عدم توجه به فرهنگ دارد.

وی اظهار کرد: قیمت دلار بالا می رود، اجناس هم گران می شود و مردم ناراضی و این نارضایتی بر روح و روانو در نهایت تصمیم آن ها هم اثر می گذارد.

*عدم توجه 26 نهاد قانونی متولی حوزه حجاب و عفاف به مشکلات فرهنگی

این کارشناس مسائل فرهنگی افزود: در حوزه فرهنگ با وجود آنکه 26 دستگاه متولی و نهاد قانونی در حوزه حجاب و عفاف داریم، به درستی وارد عمل نشده ایم، هنوز جوان ما نمی داند چرا و به چه علت نیاز است چادر داشته باشد، و یا با پوشش اسلامی در اجتماع حاضر شود و یا اینکه اصلا رنگ مشکی چرا برای چادری استفاده شود که در بیرون از خانه باید پوشید.

*از امکانات برای تبیین چرایی عفاف و حجاب بهره نگرفته ایم

عبدالمالکی تصریح کرد: در این 40 سال اخیر، هم رسانه در دستمان بوده، هم روزنامه و هم کتاب و اما آن گونه که وارد باید وارد میدان فرهنگی نشده و به تبیین عفاف و حجاب نپرداخته ایم، اگر چندین چادری گردهم جمع شوند گاهی پیش آمده که تعریف درستی از فلسفه حجاب ارائه نمی دهند، چرا که در مسئله گزینش و اننتخاب حجاب رویه خانواده را بدون تفکر دنبال کرده اند.

آسیب شناسی در بدحجابی، بدون نیازسنجی بی معناست/برنامه هایی درظاهر فرهنگی که تیشه به ریشه حجاب می زنند!

وی عنوان کرد: آسیب شناسی درباره مشکلات بدحجابی نشده است، برنامه هایی هم که ارائه می دهند با تفکر رفتن به سمت فرهنگ مثبت نیست، چه بسا برنامه هایی که برخی متولیان فرهنگ ارائه می دهند که در ظاهر برای رعایت حجاب باشد، اما به مرور زمان تیشه به ریشه فرهنگ و حجاب می زنند.

*کارهای فرهنگی باید کارشناسانه و مستمر باشد

این کارشناس مسائل فرهنگی افزود: مقوله فرهنگ کاری نیست که با یک برنامه یکی دو ساعته فرهنگی بتوان مشکلات مرتبط با آن را در جلسات، نشست ها و همایش ها تببین کرد، نیاز به برنامه ریزی، طرح ایده های کارشناسانه و محققانه دارد و اینکه باید با یک ریزبینی و آسیب شناسی معقولی مستمر باشد.

*برخی محجبه ها، برای ترویج حجاب دافعه هستند

عبدالمالکی عنوان کرد: مسئله دیگر این است که برخی از محجبه ها هم نتوانستند درست از این حجاب خود نگهداری کنند و گاهی شده حتی با یک نگاه دافعه ایجاد می کنند که خوشایند جوانان امروزی ما نیست.

*اثرات فردی و اجتماعی حجاب برای جوانان تبیین نشده است

وی در ادامه گفت: حیا مقدمه عفاف، عفاف مقدمه حجاب است و حجاب اثرات فردی و اجتماعی دارد، اینکه چگونه برای یک بانوی مسلمان تببین و تشریح شود که حجاب برایش مصنویت می آورد نه محدودیت تا بتواند با حفظ امنیت بالاتری در جامعه حضور یابد، حجاب هم بعد فردی از نطر آرامش روانی دارد و هم بعد اجتماعی که دیگران را تحت تأثیر قرار می دهد.

*خانواده؛ نخستین الگو برای ترویج حجاب و درمان بدحجابی

این کارشناس مسائل فرهنگی همچنین خانواده را مهمترین رکن اصالی درباره تربیت فرزندان معرفی و اظهار کرد: اقتدار پدر خانواده در این عرصه مهم است، اقتداری همراه با عطوفت و مهربانی نه با ناملایمتی، اگر والدین خود در عمل الگویی مناسب برای فرزندنشان باشند  همراه همیشگی آنان، بسیاری از معضلات  فرهنگی و اجتماعی در جامعه بروز نمی کند.

*غرور کاذب مردان در کنارهمسران بدحجاب!

عبدالملکی تصریح کرد: و یا اینکه تلقی برخی از ازدواج رسیدن به آزادی است در پوشیدن لباس است و برخی از مردان امروزه ما نیز گویا خودشان هم بدشان نمی آید تا همسرشان را با ظاهری نامتناسب در جامعه نشان دهند، گاهی رخ داده که یک مرد به همسرش می گوید با فلان آرایش و لباس به فلان مجلس برویم  به قول جوانان می خواهد پز زنش را بدهد!

وی عنوان کرد: آیا این رفتارها در شأن و شخصیت زوجین است؟ آیا فلسفه ازدواج را این گونه در سطحی پایین باید تببین شود؟ یا آنکه فلسفه ازدواج رسیدن به تکامل در کنار صمیمت، محبت و باورهای درست است؟ مگر غیر از این است که انسان در سختی رشد می کند و آب دیده می شود.

*مادران چادری؛ که چادر را از چشم دخترانش انداخته اند!

این کارشناس مسائل فرهنگی افزود: در جامعه بارها مشاهده کرده ایم که در کنار مادران چادری دخترانی بدحجاب هستند و در آن خانواده تربیت شده اند، این نشان می دهد که مادر خانواده تعریف صحیح و منطقی از حجاب برای فرزندش ارائه نداده که فرزند با کمال میل و رغبت خود حجاب را انتخاب کند، چه بسا مادری با گفتن یک جمله چقدر هوا گرم و چادر اذیتم کرده، مسئله اصلی حجاب را در ذهن فرزند خود تنزل داده است.

*مدارس و مراکز آموزشی به سمت سند2030 رفته اند و از تببین حجاب غافل مانده اند

عبدالمالکی با بیان اینکه مسئله بعدی چگونگی طرح موضوع عفاف و حجاب در مدرسه و دانشگاه است، اظهار کرد: نه مدارس ما و نه دانشگاه ها و حتی حوزه ها هم اقدام درخور توجهی برای تبیین حجاب در جامعه انجام نداده اند، گاهی در گزینش معلمان پروشی درست وارد عمل نشده ایم، چه برسد به اینکه درباره حجاب آن گونه حرف بزنیم که دانش آموز قانع شود، این در حالی است که زمزمه هایی از اجرا شدن سند 2030 در برخی مدارس و مهدکودک ها به گوش می رسد.

*به شبهات جوانان در مقوله های دینی پاسخی نمی دهند

وی تأکید کرد: در مدارس و دانشگاه ها به سؤالات و شبهات دینی و اعتقادی کودکان، نوجوانان و جوانان ما پرداخته نمی شود و پاسخی برایش ارائه نمی دهند.

این کارشناس مسائل فرهنگی با گلایه از صدا و سیمای کشورمان، ادامه داد: در تعدادی از برنامه های تلویزونی شاهد هستیم که افراد موفق و کاربلد را مانتویینشان می دهند و اما مجرمان و خلاف کار را با چادر، خودتان قضاوت کنید در ذهن یک کودک چه تصوری از افراد چادری تداعی می شود، آیا انتظار داریم فرزندانمان به مسئله حجاب برتر اهمیت دهند؟! 

عبدالمالکی تصریح کرد: ناکفته نماند که اقدام رییس جدید قوه قضائیه در این باره بسیار مهم بود، اینکه آیت الله رئیسی گفته که بانوان نیاز به پوشیدن چادر در جلسات بررسی محاکمه ندارند، بلکه با هر ظاهری که در جامعه حاضر می شوند و البته با رعایت شئونات اسلامی حضور یابند.

وی عنوان کرد: گاهی شده برخی به خاطر تبعیض و ناعدالتی اجتماعی و تنها از روی لجبازی بد حجاب می شوند و حتی کشف حجاب می کنند مسئله ای که این روزها در شکل های مختلف در فضای مجازی شاهد آن هستیبم.

*معضل اینستاگرام و برهنگی فرهنگی در آن

این کارشناس مسائل فرهنگی با تأکید بر اینکه اینستاگرام از آنجا که فضایی با ارائه عکس برای لایک گرفتن است، تصریح کرد: در بین شبکه های اجتماعی، اینستاگرام این روزها خطرناکتر از سایر موارد به نظر می رسد، چه بسیار افرادی برای خودنمایی و عرض اندام تصاویری منتشر می کنند که تنها برای اینکه یکی به آن ها بگوید آفرین جه چهره زیبایی داری و این درد است.

*تغییر ذائقه فرهنگی مردم با بهره گیری از ولنگاری فضای مجازی

عبدالمالکی تصریح کرد: در سایه کم کاری متولیان فرهنگی، متأسفانه دشمنان از همه سو وارد میدان نبرد نرم علیه بنیان خانواده شده اند و به سمت تغییر سبک زندگی همه از پوشیدن گرفته تا خوراک رفته اند.

وی ادامه داد: حجاب یک امر فطری است، اما دشمنان از همین فطرت به شیوه ای دیگر و با برنامه ریزی دقیق استفاده می کنند تا ذهن جوان ما را مخدوش کرده و او را به ورطه بی اعتمادی وبی هویتی بکشانند.

به گزارش رودآور؛ عدم تبیین مناسب مقوله عفاف و حجاب و کارکردهای های آن و یا ارائه برنامه هایی غیرکارشناسانه، یکی از چالش‌های اساسی در این حوزه است، هنوز هم پای اقتصاد برای تأمین پوشاک اسلامی در جامعه لنگ می زند و نه هنرمندان و تولیدکنندگان و نه بیشتر مسئولان فرهنگی ـ اقتصادی با برنامه در این عرصه وارد شده اند.

زنگنه

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان