آخرین اخبار

11. تير 1398 - 12:30   |   کد مطلب: 35861
شنیده شده که سازنده خانه کارگر، با تسطیح سطح شیب دار پرتگاهی در محوطه پایین دست ساختمان های بام شهر در تویسرکان ایجاد و با وجود جریمه شدن، از کمک برای ساخت دیوار حائل و نصب حفاظ امتناع کرده بود، پرتگاهی که جان کودک چهار ساله را گرفت، حال امروز باید برای جلوگیری از قربانی شدن دیگر کودکان در این محوطه ناایمن چه باید کرد؟

به گزارش خبرنگار رودآور؛ 14 خرداد ماه سال جاری خبری در خبرگزاری ها و فضای مجازی مبنی بر سقوط یک کودک چهارساله تویسرکانی از محوطه پرتگاه مانند ساختمان های بام شهر خبر منتشر شد.

محوطه نامناسب این واحدهای مسکونی عامل اصلی جا نباختن این کودک شد.پس از آن گزارش های متعددی با عناوین "پرتگاه، سقوط، مرگ؛ خطر در کمین کودکان بام شهر و خانه کارگر" ، "آیا قرار است ساختمان های بام شهر و خانه کارگر قربانی بگیرد؟/معرفی مقصر حادثه سقوط کودک4 ساله از بام شهر را به دستگاه قضائی بسپارید" و "نظام مهندسی به طرحی ناقص چگونه پایان کار داد؟" در خروجی سایت خبری رودآور قرار گرفت.بی تردید با مقصران این حادثه تلخ با پیگیری مراجع قضایی برخورد می شود."

اما اینکه چه شد که کار به اینجا کشید را در سلسله گزارش های رودآور به آن پرداختیم و امروز هم به سراغ یکی از اعضای هیئت مدیره ساختمان بام شهر می رویم که ماجرا را از زبان او برای خوانندگان بازگو کنیم، چرا باید محوطه اطراف این ساختمان ها برای بازی کودکان آنقدر امنیت نداشته باشد تا جان کودکی از دست برود.

* ساختمان های بام شهر به خودی خود در بالای یک پرتگاه قرار نداشت

در این باره «رضا عبدالمالکی» عضو هیئت مدیره ساختمان های بام شهر در گفت و گو با خبرنگار رودآور؛ گفت: اعضای هیئت مدیره همه به صورت افتخاری فعالیت خود را برای به سرانجام رساندن پروژه بام شهر انجام می دادند.

وی به دیوار قسمت پایین این ساختمان ها که به صورت حائلی نزدیک به 10 متر است اشاره و اظهار کرد: ساختمان های بام شهر به خودی خود در بالای یک پرتگاه قرار نداشت، بلکه مقصر اصلی مدیرعامل واحدهای مسکونی خانه کارگر است، که بدون رعایت نکات ایمنی 61 واحدی خود را در پایین دست بام شهر بنا کرد.

* سازنده خانه کارگر؛ با تسطیح سطح شیب دار پرتگاهی برای بام شهر ایجاد کرد

عضو هیئت مدیره ساختمان های بام شهر با بیان اینکه سازنده واحدهای مسکونی خانه کارگر بخش پایین دست بام شهر را تخریب کرد، افزود: اگر به تصاویر قدیمی محوطه نگاهی بیاندازیم متوجه می شویم که محوطه اطراف بام شهر به صورت سراشیبی بوده و نه به شکل پرتگاه، اما سازنده خانه کارگر 10 تا 20 متر به جلو حرکت کرد و کفی آن را برداشت و تا پنج متری مکانی که ما فنداسیون ریخته بودیم پیش رفت.

*سازنده خانه کارگر جریمه 12 میلیون تومانی خود را پرداخت نکرد

عبدالمالکی تصریح کرد: بدین ترتیب با اقدامات انجام شده پرتگاه ماندی در سال 88 ایجاد شد و از آنجا که دو بلوک با 28 واحد مسکونی از ساختمان های بام شهر دقیقاً در فاصله نزدیک پرتگاه بود هر لحظه امکان ریزش و تخریب این واحدها می رفت، که با شکایت های انجام شده در نهایت مدیرعامل سازنده خانه کارگر به پرداخت 12 میلیون تومان جریمه شد.

وی با بین اینکه اگر سازنده خانه کارگر قسمت پایین دستی بام شهر را تخریب نمی کرد پرتگاه هم ایجاد نمی شد، عنوان کرد: کار به اینجا ختم نشد و می بایست برای جلوگیری از رانش دیوار حائلی ساخته می شد، چرا که اگر این دیوار حائل هم نبود بدون تردید در بارش های شدید ابتدای سال جاری دو بلوک بام شهر نزدیک به پرتگاه بر اثر رانش فرو می ریخت.

*ساخت دیوار حائل برای جلوگیری از رانش و فاجعه ای عظیم بود

 عضو هیئت مدیره ساختمان های بام شهر ادامه داد: همان سال با حضور مجیدی مدیر کل وقت راه و شهرسازی استان همدان تصمیم بر آن شد تا با مشارکت سازنده بام شهر و خانه کارگر دیوار حائل ساخته شود، اما مدیر عامل خانه کارگر نه تنها از پرداخت جریمه تعیین شده امتناع کرد، بلکه یک ریال هم برای ساخت دیوار حائل پرداخت نکرد.

عبدالمالکی اظهار کرد: با هر مصیبتی دیوار حائل که یک هزار مترمکعب سنگ خورده و عرض آن از پایین سه متر با بتن است و تا بالا به 80 سانتیمتر می رسد، ساخته و جانمایی صفحه ستون برای نصب نرده و یا گاردریلی هم تعبیه شد، اما به دلیل عدم اعتبار مالی گاردریل زده نشد، از سویی دیگر به پیمانکار چند میلیون تومان بدهکار بودیم و نمی توانستیم بخواهیم که مرحله نهایی که همان مرحله نصب حفاظ را انجام دهد.

وی با بیان اینکه از اعضا یا همان خانوارهایی که در این واحدهای مسکونی سکونت دارند خواستیم تا مبالغی کمک دهند اما آن ها هم پیش قدم نشدند، افزود: به ناچار دستمان را به سوی اداره راه و شهرسازی دراز کردیم و در آن زمان هم از آنان خواستیم تا لااقل گاردریل دسته دوم بدهند و جوشکارش را با کمک خیرین بیاوریم، ولی کسی اقدامی در این خصوص انجام نداد.

*ساخت حفاظ برای محوطه بام شهر 50 میلیون تومان اعتبار می خواهد

عضو هیئت مدیره ساختمان های بام شهر از اعتباری بالغ بر 50 میلیون تومان برای نصب حفاظ در بالای دیوار حائل خبر داد و گفت: متأسفانه برخی متولیان امر با ارسال نامه هایی از انجام کار شانه خالی کردند و تنها هشدار می دادند، یکی تنها هشدار داد و کمکی نکرد و دیگری بدون تکمیل کار با دستورالعمل های مسکن مهر که بزن دروهایی داشت، پایان کار داد و ما هنوز پولی برای ساخت حفاظ مورد نظر نداریم.

*اما و اگرها را بگذارید برای بعد؛ محوطه بدون حفاظ بام شهر باز قربانی نگیرد

به گزارش خبرنگار رودآور؛ گفتند اگر مدیر عامل خانه کارگر آن تخریب ها پایین دست بام شهر را انجام نمی داد، پرتگاهی به وجود نمی آمد، گفتند اگر مدیرعامل خانه کارگر جریمه خود را در سال 88 پرداخت می کرد، حفاظ بالای دیوار حائل نصب می شود، گفتند اگر اداره راه همکاری می کرد و لااقل گاردریلی زده می شد، آن اتفاق رخ نمی داد و کودک چهارساله تویسرکانی قربانی نمی شد.

اما و اگرها را به میان کشیدند و کسی نگفت که نوش دارو پس از مرگ سهراب فایده ای ندارد، امروز برای جلوگیری از قربانی شدن دیگر کودکان در این محوطه ناایمن چه باید کرد؟ آیا خود را به خواب زده ایم؟ یا می توان راه حل ضرب العجلی و قانونی برای رفع مشکل اندیشید.

زنگنه

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان