آخرین اخبار

7. خرداد 1399 - 9:26   |   کد مطلب: 36203
آموزش فوت و فن منبت کاری توسط تویسرکانی ها به دیگر شهرها
خودنمایی منبت تویسرکان در استرالیا و روسیه
گفته می شود، هنر دست منبت کاران تویسرکانی، با تولید منبت گلریز نه تنها در ایران اسلامی، بلکه در سایر کشورهای آسیای میانه هم شناخته شده و امروز این منبت مردم این دیار و ویژه تر منبت روستای اشترمل است که در خانه های مردم روسیه و استرالیایی خودنمایی می کند.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ عصر امروزدومین جشنواره مبل و منبت روستایی کشور در اشترمل واقع در شهرستان تویسرکان آغاز به کار می کند.

گفته می شود سبک و طرح زیبای گلریز که آن را گاهی به اسم سبک فرشی هم می شناسند و جزء هنر اصیل ایرانی است، بدون الگو و تنها به طور ذهنی به همت دستان هنرمند منبت کار بر روی چوب های بی جان نقش می بندد و به آن حتی زیبایی معنوی می بخشد تا چشم هر بیننده ای را به خود جذب کند.

* فوت و فن منبت کاری را تویسرکان به دیگر شهرها آموخت/قدمت منبت کاری در تویسرکان بیش از 150 سال است

این سبک از منبت کاری، ویژه روستای اشترمل و شهرستان تویسرکان است و  در هیچ نقطه ای دیگر از کشور از چنین سبکی صنایع دستی تولید نشده است، چرا که با دست و ابزار و بدون استفاده از هر دستگاهی ساخته می شود.

قدمت منبت کاری در تویسرکان بیش از 150 سال است، این نکته این شهرستان را از سایر نقاط کشور در تولید مبل و منبت متمایز می کند، آن گونه که می گویند و شواهد عینی هم تأیید می کند، بسیاری از منبت کاران سایر شهرها فوت و فن منبت کاری را از تویسرکانی ها آموخته اند.

*هر خانه روستایی، یک کارگاه تولیدی مبل و منبت

در اشترمل هر خانه روستایی را می توان یک کارگاه تولیدی معرفی کرد و حضور بانوان در این زمینه بسیار پر رنگ است و کودکان با بوی چوب های کنده کاری شده عجین شده اند.

*فرصت شغلی منبت کاری، از مهاجرت جوانان جلوگیری می کند

«محمد مهدی مفتح» نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار رودآور، از فعالیت بیش از چهار هزار و 700 کارگاه تولیدی مبل و منبت در این شهرستان خبر داد و گفت: در این کارگاه ها هشت هزار منبت کار مشغول کار هستند و هنرمندانه با دستان خود بر روی چوب ها نقش و نگار می زنند.

وی اظهار کرد: حرفه منبت کاری نه تنها در شهرهای تویسرکان، سرکان و فرسفج، بلکه در روستاهای این شهرستان طرفداران بسیاری دارد و بیشتر تولیدکنندگان مبل و منبت را می توان در روستاهای عین آباد، سید شهاب و جیجانکوه هم دید.

نماینده مردم تویسرکان در مجلس با اشاره به اینکه صاحبان این هنر دست در شهرستان خوش درخشیده اند، افزود: با هنر منبت کاری و با فراهم شدن فرصت های شغلی، تا حدود قابل توجهی از مهاجرت جوانان به سایر شهرها ها جلوگیری شده است.

*دستگاه های سی.ان.سی، توانایی شبیه سازی منبت گلریز را ندارند

مفتح ادامه داد: سبک گلریز در منبت کاری تنها منحصر به تویسرکانی ها و خاص تر ویژه روستای اشترمل است، که با ظرافت خاصی بدون استفاده از دستگاه سی.ان.سی تولید می شود، چرا که این دستگاه ه توانایی شبیه سازی آن را به طور کامل ندارند.

وی ابراز امیدواری کرد امروز با افتتاح نخستین مرکز تخصصی مبل و منبت در روستای اشترمل، روند تولید مبل و منبت به شیوه ای تخصصی تر زمینه را برای رونق اقتصادی بیشتر منطقه فراهم کند.

*تولید سالانه بیش از6هزار دست مبل و منبت تنها در یک روستا/خودنمایی منبت تویسرکان در استرالیا و روسیه

«سیدرسول حسینی» فرماندار تویسرکان هم در این باره با بیان اینکه این شهرستان در تولید مبل و منبت قدمتی دیرینه دارد، گفت: تنها در یک روستا یعنی روستای اشترمل سالانه بیش از 6 هزار دست مبل و منبت تولید می شود.

وی اظهار کرد: هنر دست منبت کاران این روستا نه تنها به سایر نقاط ایران اسلامی، عراق و تعدادی از کشورهای آسیای میانه صادر می شود، بلکه منبت تویسرکان را می توان در استرالیا و روسیه هم دید.

*40 غرفه و 30 درصد تخفیف برای بازدیدکنندگان جشنواره از مبل و منبت اشترمل

«علی ترکاشوند» دهیار روستای اشترمل هم گفت: در دومین جشنواره مبل و منبت روستایی در اشترمل 40 غرفه برای بازدید علاقمندان برپا شده است.

وی از کیفیت بالای مبل و منبت تولید شده در این روستا به اذعان خریداران در سال های گذشته اشاره کرد و افزود: در سال جاری بر آن شدیم تا تولیدات مبل و منبت خود را در مدت برپایی این جشنواره با 30 درصد تخفیف به مشتریان عرضه کنیم.

*راهی که برای جهانی شدن مبل و منبت تویسرکان هموار می شود

به گزارش رودآور؛ امروز اشترملی ها پس از برگزاری موفق یک جشنواره در سال گذشته برای دومین مرتبه جشنواره مبنت گلریز را با شور و هیجان بیشتری و آن هم با کیفیت بالاتری برگزار می کنند و علاقمندان به هنر دست و به ویژه منبت کاری از 24 تا 28 مردادماه نه تنها می توانند از غرفه های جانبی  دیدن کنند، بلکه زمینه برای بازدید آنان از کارگاه های تولیدی در روستا هم مهیا شده است.

معرفی سبک گلریز منبت و پیگیری ثبت جهانی دهکده مبل اشترمل، معرفی ظرفیت های سرمایه گذاری حوزه منبت و صنایع دستی تویسرکان، دعوت از سرمایه گذاران و دست اندرکاران حوزه مبل و منبت کشور، تقویت روحیه مشارکت عمومی در میان اهالی، معرفی ظرفیت های بالای شهرستان در حوزه صنایع دستی و به ویژه در بخش مبل و منبت، جذب گردشگر و ایجاد فرصت های بازاریابی و فروش محصولات صنایع دستی این شهرستان، از اهداف برگزاری دومین جشنواره مبل و منبت روستایی در اشترمل است.

زنگنه

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان