آخرین اخبار

14. شهريور 1398 - 1:42   |   کد مطلب: 36389
در کمتر از یک سال آینده، نخستین کارخانه تولید مقوای پشت سفید ایران با انتقال دانش فنی و بومی سازی بالاترین تکنولوژی روز دنیا در این حوزه، در تویسرکان افتتاح و به بهره برداری می رسد.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ تولید ملی و حمایت از کالای ایرانی در سال های اخیر بیش از همیشه مورد توجه رهبر انقلاب قرار گرفته است و ایشان در سخنرانی های بسیار خود بر حمایت از تولیدکنندگان داخلی تأکید فراوان داشته و دارند.

بازاریابی کارشناسانه لازمه تولید و اقتصادی پایدار

رفتن به سمت شناسایی خلاءهای اقتصادی در حوزه تولید و بازاریابی کارشناسانه نه تنها به عرصه تولید در بازار داخلی کمک می کند، بلکه شرایط را برای صادرات و ارز آوری هم مهیا می سازد.

مقواهای پشت طوسی و پشت سفید که به آن مقواهای دوبلکس هم می گویند کاربرد گسترده ای در صنعت بسته بندی دارد و در حقیقت یکی از نیازهای اساسی کشور است در حوزه بسته بندی محسوب می شود.

مقوای پشت سفید موجود در کشور وارداتی است

متأسفانه در ایران، تنها یک کارخانه تولید مقوای پشت طوسی وجود دارد و به طور کامل مقوای پشت سفید هم وارد می شود.

این نوع مقواها یک کالای استراتژیک است و از آنجا که تکنولوژی تولید آن پیچیده است و حجم سرمایه گذاری عظیمی می خواهد، کمتر سرمایه گذاری به سمت تولید در این عرصه می رود.

کشور نیازمند سرمایه گذاران مجاهد است

در این عرصه جهادی وارد شدن می تواند مشکلات را تا حدودی حل کند و اگر قرار است تولید هم به سمت جهادی شدن پیش برود نیاز به سرمایه گذاران مجاهد دارد تا در این عرصه فعالیت کنند.

به نظر رفتن به سمت ایجاد کارخانه تولید مقوای پشت سفید که نمونه آن در ایران نیست، یک اقدام جهادی برای رهایی از وابستگی و کاهش واردات آن است.

و این گونه می شود که یک سرمایه گذار با همکاری و همراهی مشاوران اقتصادی خود به سمت ایجاد کارخانه مهان کاغذ سرکان در شهرستان تویسرکان رفته است.

پیگیری مفتح برای رفع مشکل سرمایه گذار در راستای ایجاد نخستین کارخانه تولید مقوای پشت طوسی و سفید در کشور

 آذرماه سال 96 بود که همزمان با برنامه گرامیداشت وحدت حوزه و دانشگاه و بزرگداشت شهید مفتح در تویسرکان، وزیر صنعت، معدن و تجارت وقت به دعوت مفتح نماینده مردم تویسرکان به این شهرستان سفر کرد و کارخانه تولید مهان کاغذ سرکان در نزدیکی شهر فرسفج کلنگ زنی شد.
حال این روزها این گونه که بانیان و سرمایه گذار پروژه می گویند قرار است در کمتر از یک سال آینده به مرحله بهره برداری برسد.

در این مدت تجهیزات کارخانه هرچند که از چین خریداری شده بود، اما به دلیل مشکلات مالی ناشی از تحریم های ثانویه وارد کشور نشده بود، با این وجود با پیگیری های انجام شده از سوی بانک صنعت و معدن بالاخره 10 درصد از تجهیزات خریداری شده وارد کشور شد و مابقی آن هم قرار است در کمتر از هشت ماه آینده وارد شود.

مجوز اولیه کارخانه مهان کاغذ سرکان، تولید مقوای پشت طوسی است اما با تلاش سرمایه گذار و مدیر اجرایی پروژه قرار است خط تولید اصلی به تولید مقوای پشت سفید ختم شود، به طور تبع کارخانه ای که دانش فنی و توان تولید مقوای پشت سفید را داشته باشد، می تواند مقوای پشت طوسی را هم تولید کند.

و ما امروز به این کارخانه در دست ساخت سری زدیم تا بدانیم تا چه اندازه کار پیشرفت داشته است، که با تعدادی از متخصصین چینی روبرو شدیم که برای آماده سازی کارخانه در این مکان مسقر شده اند.

واردات سالانه بیش از 250 هزار تن مقوا به کشور!

در این باره «محسن زارعی» مدیر عامل واحد تولیدی مهان کاغذ سرکان در گفت و گو با خبرنگار رودآور؛ که پیش از این تجربه موفقی در واحد تولید مقوای شانه تخم مرغ داشته، گفت: متأسفانه سالانه 250 تا 300 هزار تن مقوا پشت طوسی و پشت سفید وارد کشور می شود و همین امر سبب خروج ارز قابل توجهی یعنی بیش از 400 میلیون دلار از کشور می شود.

وی  اظهار کرد: امیدواریم با ساخت کارخانه مهان کاغذ در تویسرکان و انتقال بهترین تکنولوژی روز دنیا متناسب با سال 2019 بهترین و با کیفیت ترین مقوای پشت سفید را تولید کنیم.

بهره برداری از نخستین کارخانه تولید مقوای پشت سفید ایران در کمتر از یک سال آینده

مدیر عامل واحد تولیدی مهان کاغذ سرکان با بیان اینکه طبق برنامه ریزی های انجام شده این کارخانه در کمتر از یک سال آینده به بهرداری می رسد، افزود: ظرفیت تولید مقوا در این کارخانه در فاز اول، سالانه 36 هزار تن پیش بینی شده است.

زارعی عنوان کرد: با راه اندازی این کارخانه برای 150 نفر اشتغال به صورت مستقیم ایجاد می شود و بیش از 90 درصد جذب شده ها برای کار در این واحد تولیدی از اهالی شهرستان تویسرکان خواهند بود، مگر آن که نیاز به نیروی متخصص خاصی داشته باشیم.

وی تأکید کرد: از پیگیری های مفتح نماینده مردم تویسرکان در مجلس نباید گذشت، او هر هفته از روند چگونگی ساخت کارخانه با سوال از ما مطلع می شود تا اگر این روند با مشکلی روبرو بود بتواند با رایزنی های خود مشکلات پیش رو را برطرف کند.

رفتن به سمت ایجاد واحد تولیدی مقوای پشت طوسی و پشت سفید با بررسی کارشناسانه انجام گرفت

«کامران رفیعی» مدیر اجرایی ساخت کارخانه مهان کاغذ سرکان هم در گفت و گو با خبرنگار رودآور؛ گفت: انتخاب تولید مقوا پشت طوسی و بعد از آن جایگزین شدن مقوای پشت سفید پس از تحقیقات و کسب راهنمایی از سوی فعالان و متخصصان این حوزه در کشور بود و با یک بررسی موشکافانه و البته با حجم بالای سرمایه گذاری به میدان آمدیم.

وی افزود: در نهایت تصمیم بر آن شد تا بانک صنعت و معدن با ارائه تسهیلات زمینه خرید تجهیزات پیشرفته مطابق با برترین تکنولوژی روز دنیا را فراهم سازد و ما به چین چندین سفر داشتیم.

مدیر اجرایی ساخت کارخانه مهان کاغذ سرکان تصریح کرد: در چین با کیفیت ترین تجهیزات را خریداری کردیم و البته برای وارد کردن این تجهیزات به دلیل تحریم های ثانویه با مشکلاتی روبرو شدیم که خوشبختانه با تلاش متولیان امر، تاکنون 10 درصد تجهیزات خریداری شده، وارد کشور شده و به زودی مابقی تجهیزات هم وارد می شود.

رفیعی با بیان اینکه برای تولید مقوای پشت سفید نیاز به انتقال دانش فنی و بومی سازی آن داریم، تأکید کرد: حضور متخصصان چینی از هم اکنون در این کارخانه برای نصب، راه اندازی و آموزش کار با تجهیزات پیشرفته به نیروهای بومی است و به طور طبیعی نیروهای متخصص ایرانی در این حوزه آموزش های لازم را فرا می گیرند تا پس از آن خود به سرمایه گذاران و نیروهای دیگر تخصصشان را عرضه کنند.

یک تغییر استراتژیک برای رفع نیاز داخل به مقوای پشت سفید

وی با بیان اینکه کارخانه تولید مقوای پشت سفید در ایران وجود ندارد، تصریح کرد: تغییر استراتژی ما از تولید مقوای پشت طوسی به پشت سفید در راستای رفع نیاز داخل در حد ممکن است، چرا که این گونه مقواها برای بسته بندی در حوزه های بسته بندی دارویی و غذایی هم استفاده می شود.

مدیر اجرایی ساخت کارخانه مهان کاغذ سرکان تأکید کرد: از هم اکنون به فکر برنامه ریزی برای زیرسازی با رویکرد فاز توسعه کارخانه هستیم، چرا که با بهره برداری از فاز اول آن 10 درصد از نیاز داخل به این کالا برطرف می شود و اگر فاز توسعه کارخانه را هم راه اندازی شود، می توانیم بخشی از واردات مقوای پشت سفید به کشور را کاهش دهیم و از خروج ارز جلوگیری کنیم.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ امید آن که با بهره برداری از کارخانه مهان کاغذ سرکان، که بی تردید حاصل سرمایه گذاری مجاهدانه است، از یک سو بخشی از نیاز داخل برای مقوای پشت سفید و پشت طوسی بخشی مرتفع شود و از سویی دیگر شاهد اشتغالزایی جوانان این مرز و بوم باشیم و این امر محقق نمی شود جز با پیگیری های همه جانبه مسئولان ارشد استانی و شهرستانی در حمایت از سرمایه گذاران.

از آنجا که مقوای پشت طوسی و پشت سفید به عنوان یکی از نیازهای اساسی کشور در  صعنت بسته بندی محسوب می شود، رفتن سرمایه گذاران به سمت ایجاد کارخانه های تولید این گونه مقواها، هم سبب کاهش واردات می شود و هم سود مناسبی برای سرمایه گذاران و اشتغالزایی خواهد داشت.

زنگنه

انتهای پیام/

تصاویر تکمیلی: 
ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان