آخرین اخبار

17. شهريور 1398 - 8:37   |   کد مطلب: 36436
حضور متخصصان توسعه باغداری نوین از ترکیه و همچنین از سراسر کشور به عنوان مهمانان همایش گردوی تویسرکان، می تواند زمینه پایه های علمی نخستین پژوهشکده گردوی استان که قرار است در این شهرستان راه اندازی شود، را محکم تر کند.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ تویسرکان به عنوان پایتخت طلای سبز کشور، گردویی دارد بی نظیر چه از نظر کمی و چه از نظر کیفی، مردم سراسر ایران اسلامی تویسرکان را با نام و آوازه گردوی مرغوبش می شناسند، حال قرار است اواخر شهریور ماه سال جاری همایش ملی گردو در این شهرستان برگزار شود.

این همایش می تواند زمینه لازم برای معرفی توانمندی های حوزه کشاورزی تویسرکان به مسئولان پایتخت نشین را فراهم سازد و این گونه تلنگری به آنان برای پرداخت تسهیلات لازم به باغداران در راستای رشد اقتصادی منطقه بزند.

همچنین می طلب تا مسئولان از برگزاری چنین همایشی برای جذب سرمایه گذاران در حوزه صنایع تبدیلی و بسته بندی بهره حداکثری را ببرند.

همایش ملی گردوی تویسرکان، بستری برای پویایی اقتصادی در شهرستان

«محمدمهدی مفتح» نماینده مردم تویسرکان در مجلس در گفت و گو با خبرنگار رودآور، گفت: امسال، دهمین سال است که همایش گردو، مبل و منبت و فرش دست بافت در این شهرستان برگزار می شود و امید داریم تا از لحظه به لحظه برگزاری این همایش، برای معرفی بیشتر توانمندی های همشهریانمان استفاده کنیم.

وی اظهار کرد: بهره بردن از نظرات مدیران، کارشناسان و صاحب نظران برای برگزاری همایش گردو می تواند بستر لازم برای پربارتر برگزار شدن آن را فراهم سازد.

نماینده مردم تویسرکان در مجلس با تأکید بر اینکه همایش ملی گردوی تویسرکان، بستری برای پویایی اقتصادی در شهرستان است، افزود: برگزاری چنین همایش های زمینه را برای تبادل اطلاعات علمی و فنی درخصوص باغداری نوین در سطح ملی و حتی بین المللی فراهم می سازد.

مفتح تصریح کرد: خوشبختانه سال گذشته با هماهنگی هایی که با صدا و سیما شد تیزر و مستندهایی از همایش گردو و جاذبه های دیدنی تویسرکان بر روی آنتن صدا و سیما رفت که این مسئله در شناساندن ظرفیت های اقتصادی تویسرکان اثرگذار بود.

26 تا 29 شهریور ماه جاری همایش گردو در تویسرکان برگزار می شود

در این باره «سیدرسول حسینی» فرماندار تویسرکان هم به خبرنگار رودآور؛ گفت: با پیگیری های انجام شده و برگزاری جلسات متعدد تصمیم بر آن شد به مدت چهار روز از 26 تا 29 شهریور ماه جاری همایش ملی گردو در تویسرکان برگزار شود.

وی اظهار کرد: نقاط قوت و ضعف همایش های سال های گذشته با حضور متولیان امر در این جلسات مطرح شده و امیدواریم این همایش در سال جاری با قوت حداکثری و به بهترین نحو برگرار شود.

نخستین پژوهشکده گردوی استان در تویسرکان راه اندازی می شود

فرماندار تویسرکان با اعلام اینکه همزمان با برگزاری همایش گردو نخستین پژوهشکده گردوی استان در تویسرکان راه اندازی می شود، افزود: تصمیم بر آن است تا با توجه به آمادگی که دانشگاه جامع علمی کاربردی اعلام کرده حداکثر استفاده را بهره بری بهتر و بیشتر از پژوهشکده گردوی داشته باشیم.

حسینی ادامه داد: علمی تر برگزار شدن همایش از یکی از پایه های اصلی و اولویت هایی است که در برگزاری همایش در نظر داریم و تمام تلاش خود را برای محقق شدن اهداف از پیش تعیین شده بکار می گیریم.

همایش گردوی تویسرکان، فرصتی برای معرفی زنجیره نهالستان گردوی گواهی شده

«مسعود اکبری» مدیر جهاد کشاورزی تویسرکان هم در گفت و گو با خبرنگار رودآور؛ با بیان اینکه باید از هر فرصتی برای معرفی طلای سبز این شهرستان استفاده حداکثری را ببریم، گفت: افتتاح زنجیره نهالستان گردوی تویسرکان در ماه های گذشته که توسط وزیر جهاد کشاورزی انجام شد فرصت مناسبی را برای شناساندن ظرفیت های حوزه های مرتبط با باغداری و گردوی این شهرستان به سایر نقاط کشور مهیا ساخت.

وی با اعلام اینکه این نهالستان گردو از باغ مادری، خزانه و تولید نهال اصلاح شده پیوندی تکشیل شده است، اظهار کرد: به تازگی کارشناسان و متخصصان حوزه باغداری و درختان گردو از استان فارس به تویسرکان سفری داشتند که بسیار مورد استقبال آنان قرار گرفت.

آمادگی تویسرکانی ها برای ارائه تجربه های خود در حوزه پیوندزنی درختان گردو به سایر باغداران کشور

مدیر جهاد کشاورزی تویسرکان افزود: معتضدیان یکی از کارشناسان جهاد کشاورزی استان فارس در آن بازدید گفته بود که باغ نهالستان گردوی تویسرکان در منطقه غرب آسیا بی نظیر است.

اکبری عنوان کرد: زنجیره نهالستان گردوی تویسرکان ظرفیت تأمین نهال گردوی اصلاح شده و بسیار مطمئن برای عرضه به باغداران سراسر کشور را در دل خود دارد، تا جایی که می تواند سالانه با تولید 150 هزار نهال پیوندی و دو میلیون پیوندک، نیاز کشور در این حوزه را برای سرشاخه کاری تأمین کند.

وی تصریح کرد: کارشناسان و باغداران آموزش دیده این شهرستان آمادگی کامل برای ارائه تجربه های کسب شده خود در حوزه پیوندزدنی و سرشاخه کاری را به باغداران سایر نقاط کشور دارند.

مدیر جهاد کشاورزی تویسرکان تأکید کرد: در طول برگزاری همایش گردوی تویسرکان دوره های آموزشی و علمی با محوریت پیوندزنی درختان گردو برگزار می شود و یکی از غرفه های جانبی این همایش هم به طور خاص به این موضوع تخصیص داده می شود.

متخصصان توسعه باغداری نوین از ترکیه، مهمانان همایش گردوی تویسرکان

«عبدالله قمری» رئیس انجمن تولیدکنندگان وصادرکنندگان گردو استان همدان هم در گفت و گو با خبرنگار رودآور؛ گفت: شهر "نیکسار" کشور ترکیه به عنوان خواهر خوانده تویسرکان در زمینه توسعه باغداری نوین گردو محسوب می شود و چندسالی است که متخصصان این حوزه با دعوت شهرداران دو شهر در همایش ها و جشنواره های گردو متقابلاً حضور می بایند.

وی اظهار کرد: در سال جاری هم پیگیری های لازم برای حضور شهردار نیکسار ترکیه و تعدادی از کارشناسان حوزه پیوندزنی درختان گردو برای حصور در همایش گردوی تویسرکان انجام شده است.

رئیس انجمن تولیدکنندگان وصادرکنندگان گردو استان همدان افزود: قرار است که کارگاه آموزشی تئوری و عملی با عنوان سرشاخه کاری و پیوند گردو با همکاری صلاح الدین ایلماز از ترکیه و با حضور کارشناسان و محققان کشوری برای باغداران تویسرکانی برگزار شود.

به گزارش رودآور؛ برگزاری همایش ملی گردو در تویسرکان با ظرفیت رسانه ای و تبلیغات گسترده می تواند رنگ و بویی دیگر به خود بگیرد و مردم این دیار از هر فرصتی حتی از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی برای معرفی شهرستان خود در حاشیه برگزاری این همایش بهره می گیرند، مسئله ای که سال گذشته تا حدودی محقق شد.

امید آن که با همکاری مردم و مسئولان با ارتقاء سطح برگزاری چنین همایش هایی و بهره گیری از تمام ظرفیت های آن، زمینه برای رشد اقتصادی شهرستان هم فراهم شود.

زنگنه

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان