آخرین اخبار

20. شهريور 1398 - 10:21   |   کد مطلب: 36470
شب گذشته بر اثر بی احتیاطی تعدادی از کودکان و نوجوانان درخت چنار دو هزار ساله مسجد باغوار تویسرکان برای دومین بار در آتش سوخت، این درخت ثبت ملی شده است اما متولیان میراث فرهنگی برای حفاظت از آن تاکنون اقدام مناسبی انجام نداده اند.

به گزارش خبرنگار رودآور، شب گذشته بود که بر اثر بی احتیاطی تعدادی از کودکان و نوجوانان درخت چنار مسجد باغوار که در حیاط مسجد باغوار تویسرکان قرار دارد برای دومین بار در آتش بی احتیاطی سوخت.

برای حفاظت از درختی دوهزارساله تدبیری نداشتند!

از همان لحظه های نخست که کودکان و حتی جوانان به دور چنار شمع های خود را روشن کرده بودند و تعدادی از آنان از درخت بالا رفته و بر روی تنه درخت شمع های دیگری روشن کرده بودند، دلهره ای عجیب ایجاد شد که چرا متولیان امر از مسئولان میراث فرهنگی گرفته تا هیئت امنای مسجد به ادامه حیات این چنار دو هزار ساله بی توجه هستند.

آتش هنوز خاموش نشده است

آنانی که شمع روشن کرده بودند، شمع ها را خاموش نکرده به خانه هایشان می روند تا اینکه چنار آتش می گیرد و به گفته «محمدخدابخشی» مسئول آتش نشانی تویسرکان نیروهای آنان از ساعت چهار و 30 دقیقه صبح مشغول خاموش کردن درخت چنار هستند، اما هنوز که ساعت از 10 و 20 دقیقه صبح گذشته، دود از کنده درخت بر می خیزد.

به نظر آتش گرفته شده از سیمان های اطراف به درون آن نفوذ کرده و حائلی ایجاد شده که هرچه آب می ریزند دود به آسمان برمی خیزد و آتش به طور کامل خاموش نمی شود.

به گزارش رودآور؛ در دهه 80 بخشی از تنه این درخت توسط آتش به راه انداخته شده از سوی چند معتاد برای نخستین بار سوخت، با نظر کارشناسان وقت، قسمت سوخته را خاک رس می ریزند و برای جلوگیری از خروج خاک ها دورش را هم سیمان می زنند.

قرار بر آن بود تا در دهه جدید مجدد نظر کارشناسان را جویا شوند و طبق علم روز به حفاظت از این چنار بپردازند.

این درخت چنار، یکی از کهنسالترین درختان در ایران محسوب می شود و ارتفاع آن بیش از 25 متر از سطح زمین است و محیطش را 15 متر اعلام کرده اند.

این درخت در فهرست آثار ملی ثبت شده است، اما گ.یا قرار نیست کسی از آن حفاظت کند.

زنگنه

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان