آخرین اخبار

25. شهريور 1398 - 13:59   |   کد مطلب: 36523
این روزها نه وزارت صمت و نه وزارت آموزش و پرورش و در مجموع کابینه روحانی، به نظر هیچ برنامه ای برای حمایت از دانش آموزان در آستانه بازگشایی مدارس ندارد، چرا که طبق آمار اعلام شده در نهایت سهم هر دانش آموز در یک سال تحصیلی کمتر از یک جلد دفتر است.

به گزارش خبرنگار رودآور، تنها 6 روز دیگر تا بازگشایی مدارس باقی نمانده است، اوضاع به هم ریخته خرید و فروش نوشت افزار را می توان در لوازم التحریر فروشی ها به عینه مشاهده کرد.

مردمی که این روزها با بودن حداقل یک یا دو دانش آموز در خانواده و اوضاع بعد معیشتی توان خرید یک جلد دفتر را ندارند مانده با این افزایش چندین و جند برابر قیمت ها چه کنند، هزینه های سر سام آور یک سال تحصیلی و وحشت از آن گاهی حتی برخی خانواده ها را به فکر ترک تحصیل فرزندان خود می اندازد.

قیمت نوشت افزارها چهاربرابر شده است

در این باره ربیعی یکی از فروشندگان لوزام التحریر در تویسرکان در گفت و گو با خبرنگار رودآور، از افزایش سه تا چهار برابری قیمت دفتر و در مجموع نوشت افزار در کل کشور و به تبع در تویسرکان خبر داد و گفت: متأسفانه هنوز هم که هنوز دفتر دولتی بین صنف ما توزیع نشده است.

وی اظهار کرد: در این هفته بارها شاهد بودیم که والدین دانش آموزان به مغازه آمده اند و دست خالی بازگشته اند، چرا که توان خرید یک جلد دفتر ساده را هم ندارند و شرمنده فرزندان خود شده اند.

هزینه های تحصیلی یک دانش آموز فرارتر از درآمد ماهیانه عمده خانواده هاست

زینب یکی از دانش آموزان تویسرکانی است که سال جدید تحصیلی را در پایه چهارم ابتدایی ثبت نام کرده است، او از خرید تنها دو دفتر برای خود می گوید و پدر از معیشت سخت این روزها، چرا که یک دفتر ساده 40 برگ به قیمت آزاد سه هزار تومان خریداری می شود، بماند که کتاب های درس و لباس فرم مدرسه هم بر خرج و مخارج یک دانش آموز اثرگذار است.

وی عنوان کرد که هزینه های تحصیلی یک دانش آموز فرارتر از درآمد ماهیانه عمده خانواده هاست.

سال98 هیچ دفتر دولتی بین فروشندگان لوازم التحریر توزیع نمی شود

به سراغ مسئول اتحادیه لوازم التحریر در تویسرکان می رویم تا بدانیم چرا با وجود آن که کمتر از یک هفته تا بازگشایی مدارس باقی نمانده، دفتر دولتی که به نسبت، قیمت شاید مناسب تری به دفتر آزاد داشته باشد، در بین فروشندگان لوازم التحریر توزیع نشده است.

در این باره «محمدرضا خوش روش» مسئول اتحادیه لوازم التحریر تویسرکان در گفت و گو با خبرنگار رود آور گفت: طبق توافقی که بین سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و آموزش و پرورش انجام شده، قرار نیست امسال هیچ دفتر دولتی بین اتحادیه ما توزیع شود.

وی تصریح کرد: گویا بنا بر آن شده تا برای جلوگیری از احتکار و فروش آزاد این دفترهای دولتی، اداره صمت سهم دفتر دولتی را به آموزش و پرورش بدهد و آموزش و پرورش هم خود بین دانش آموزانش توزیع کند.

سوالی که اینجا ایجاد می شود این است که چه تعداد دفتر دولتی به آموزش و پروش تحویل می دهند و آنان هم بین دانش آموزان توزیع می کنند؟ و چرا هنوز این اقدام قبل از بازگشایی مدارس انجام نشده است، به طور طبیعی به نظر یکی از راه های توزیع دفتر دولتی از سوی آموزش و پرورش به به دانش آموزان، در هفته اول مهرماه است و این می شود نوش دارو پس از مرگ سهراب، چرا که دانش آموزان دفترهای مورد نیاز خود را قبل از مهر خریداری کرده اند.

سهمیه دفتر دولتی برای استان همدان بیش از 203 هزار جلد است

درباره سوال نخست که سهم استان همدان از دفتر دولتی به چه میزان است، «حمیدرضا متین» رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت در گفت و گو با خبرنگار رودآور، گفت: سازمان مربوطه در مرکز بیش از 203 هزار جلد دفتر برای استان ما در نظر گرفته است.

وی اظهار کرد: از این میزان در حدود 53 هزار جلد دفتربه نهادهای حمایتی از جمله کمیته امداد و بهزیستی برای توزیع بین دانش آموزان مددجویشان تحویل داده می شود و 150 هزار جلد دفتر دیگر قرار است به آموزش و پرورش داده شود و آنان خود بین دانش آموزان توزیع کنند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت افزود: در حال حاضر در حدود 80 هزار جلد از این سهمیه وارد استان شده است.

متین در ادامه عنوان کرد: از آنجا که این میزان سهمیه اندک است و برای آنکه به دست دانش آموزان بی بضاعت برسد، طبق تصمیم گیری ها قرار بر آن شده تا خود آموزش و پرورش این دفترها را در بین مدارس در مناطق محروم توزیع کند.

وی همچنین گفت: بی تردید این میزان دفتر اندک است، از این رو رایزنی ها شده و به احتمال قوی 150 هزار جلد دفتر دولتی دیگر به همدان داده می شود.

200 هزار جلددفتر سهم بیش از 280 هزار دانش آموزا همدانی!

مدیر کل آموزش و پرورش استان همدان هم که این روزها ستاره سهیل شده و پاسخگوی تلفن های مکرر خبرنگار رودآور نیست در این باره هم پاسخگو نشد، اما طبق آمار اعلام شده از سوی «محمد پورداود» یعنی همین مدیر کل آموزش و پروش همدان در یک خبرگزاری، بیش از ۲۸۰ هزار دانش آموز در مدارس ثبت نام کرده اند.

با یک حساب سر انگشتی و مشاهده معیشت نامناسب و اوضاع بد اقتصادی عمده خانواده ها می توان گفت که توزیع 150 هزار جلد دفتر بین اقشار مختلف و نه مددجوی نهادهای حمایتی کفاف یک دانش آموز در یک سال تحصیلی را نمی دهد و آنان بالاجبار باید برای تحصیل خود دفترهایی با قیمت آزاد هم تهیه کنند.

تدبیر هیچ وزارت صمت برای وزارت آموزش پروش در آستانه بازگشایی مدارس

یعنی هیچ برنامه ریزی خاصی برای رفاه حال دانش آموزان لااقل در زمینه تهیه نوشت افزار از سوی وزارت آموزش و پرورش نشده است و اگر سری به یکی دیگر از فروشندگان لوازم التحریر دیگر در تویسرکان بزنیم به عینه خواهیم دید که تدبیر اندیشیده شده وزارت صمت برای وزارت آموزش و پروش هیچ است، این را می توان به طور کامل از گفته های «علی حقیقت» این فروشنده لوازم التحریر فروشی درک کرد.

مردم با افزایش 200 درصدی قیمت نوشت افزارها روبرو شدند

حقیقت در گفت و گو با خبرنگار رودآور، گفت: در سال جاری قیمت نوشت افزار نسبت به سال گذشته 200 درصد افزایش داشته یعنی هر دفتر در سال جاری با چهار برابر قیمت نسبت به سال گذشته به فروش می رسد.

دفترهای دولتی را تنها در نمایشگاه تهران دیدیم

وی افزایش نرخ ارز و قیمت کاغذ را از جمله دلایل گران شدن دفتر و دیگر نوشت افزارها در کل کشور عنوان کرد و افزود: آن گونه که وزارت صمت اعلام کرده قرار بر آن بود که 15 میلیون جلد دفتر دولتی در بازار توزیع شود که ما چیزی از این دفترها ندیدم و تنها شنیدیم در نمایشگاه تهران عرضه شده است.

این فروشنده لوازم التحریر در تویسرکان با شنیدن این جمله از خبرنگار رودآور که دیگر قرار نیست دفتر دولتی بین لازم التحریرفروش ها توزیع شود، با تعجب عنوان کرد: این یک تصمیم اشتباه است، چرا که بدون تردید دفتر های دولتی اگر بخواهند برای عرضه به دانش آموزان ارائه شود، باید آموزش و پروش تا روز بازگشایی مدارس صبر کند.

تصمیم توزیع دفتر دولتی حتی اگر به اندازه باشد بعد از بازگشایی مدارس اشتباه است

حقیقت تصریح کرد: منِ فروشنده از این موضوع اطلاع نداشتم، به طور قطع مردم هم از این موضوع اطلاع ندارند و توزیع دفتر دولتی حتی اگر به تعداد دانش آموزان باشد پس از بازگشایی مدارس در عمل فایده ای ندارد چرا که عمده خانواده ها نوشت افزارهای دانش آموزان خود را به قیمت آزاد در یکی دو هفته مانده با روز اول مهر خریداری کرده اند.

به گزارش رودآور؛ آموزش و پرورش هر کشور از آنجا که تربیت کننده نسل آینده و مسئولان یک سرزمین است، باید بیشتر از ارگان های دیگر مورد توجه قرار گیرد، اما این روزها در کشورمان، کابینه دولت روحانی در گیر و دار شرایط و اوضاع نامناسب معیشتی مردم، در عمل برنامه ای برای حمایت از دانش آموزان سراسر کشور ارائه نداده است چه رسد به آنکه امید داشته باشیم به ارائه بسته های حمایتی برای دانش آموزان بی بضاعت یا بد سرپرست که تحت پوشش هیچ نهاد حمایتی هم نیستند.

زنگنه

انتهای پیام/

تصاویر تکمیلی: 
ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه‌ها

با سلام اقایان فروشنده لوازم التحریر که مدافع قشر ضعیف هستند چرا 15000تومان بالاجبار پول چند عدد منگنه کتابهای درسی توزیع شده از دانش اموزا گرفته اند چه کسی پیگیری می کند
با سلام اقایان فروشنده لوازم التحریر که مدافع قشر ضعیف هستند چرا 15000تومان بالاجبار پول چند عدد منگنه کتابهای درسی توزیع شده از دانش اموزا گرفته اند چه کسی پیگیری می کند

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان