آخرین اخبار

20. آبان 1398 - 7:42   |   کد مطلب: 36808
جهاد کشاورزی همدان رفتن به سمت تولید محصولات کشاورزی کم آب بر از جمله کشت زعفران را در دستور کار قرار داده، از این رو برنامه ای که برای 10 سال آینده خود ترسیم کرده، کشت این محصول در بیش از یک هزار هکتار است، زعفرانی که این روزها یک تویسرکانی به عنوان تولیدکننده برتر آن در سطح استان شناخته شده.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ شاید زمانی که نام زعفران و کشت این محصول سود ده بیاید، به طور عمده یاد استان های شمالی و شمال شرقی کشور در ذهنمان تداعی شود، استان هایی که زعفران تولید می کنند، اما خوب است بدانیم تویسرکان، مهد تولید مرغوبت ترین گردوی کشور، شهر ملی منبت گلریز، این روزها محصولی به نام زعفران هم تولید می کند که نمونه است.

سابق بر این در گزارشی در سایت خبری رودآور با عنوان "با رویکرد اقتصادی مقاومتی مطرح شد؛/کشت زعفران ظرفیتی پنهان در توسعه اشتغال تویسرکان است" آمده بود که؛ محمود صلواتی  پژوهشگر تویسرکانی که از کتاب  "زعفران از دیرباز تا امروز" نقل کرده آمده است که در سالیان بسیار دور، مبدا گیاه زعفران دامنه­ های زاگرس به ویژه الوند در ایالت ماد قدیم ذکر شده و نخستین زعفران­زارهای جهان نیز در همین نواحی ایجاد شده است

رودآور، بخشی از مناطق زعفران خیز در عهد باستان

وی در این زمینه عنوان کرده که مناطق زعفران خیز عهد باستان و بعد از اسلام تا قرن هفتم، سپاهان، بروجرد، رودآور (تویسرکان)، نهاوند، کرمانشاه، ری و قم بوده و رویشگاه طبیعی و اولیه زعفران دامنه ­های نواحی کرمانشاه، همدان، تویسرکان، بروجرد و نهاوند هم بوده است.

گرچه کشت زعفران مدت های بسیاری در این دیار به دست فراموشی سپرده و دیگر در حجم گسترده ای کشت نمی شود و هم اکنون هم تا حدودی اوضاع به همین منوال است، اما چندسالی است که باتوجه به تنش های اّبی منطقه و توصیه های کارشناسان جهاد کشاورزی تعدادی از کشاورزان رو به کاشت زعفران آورده اند.

کشت زعفران، جایگزین مناسبی در شرایط کم آبی منطقه است

در این باره «مسعود اکبری» مدیر جهاد کشاورزی تویسرکان در گفت و گو با خبرنگار رودآور؛ گفت: کشت زعفران را می توان، ظرفیتی نهان در توسعه کشاورزی و اقتصادی این شهرستان تلقی کرد.

وی با اشاره به نیمه بحرانی بودن وضعیت بارش ها و تنش های گاه و بی گاه آبی در سال های اخیر، اظهار کرد: رفتن به سمت بهره برداری از کشت های کم آب بر و جایگزین امری مهم و ضرور است و زعفران هم از این نوع کشت ها محسوب می شود، چرا که این گیاه به خوبی در خاک‌های فقیر با کمی آبیاری هم خوب رشد می کند.

یک تویسرکانی؛ تولیدکننده برتر زعفران استان همدان

مدیر جهاد کشاورزی تویسرکان، با بیان اینکه این شهرستان را در روزگاران گذشته در ایران و حتی جهان به عنوان یکی از خاستگاه های کشت زعفران می شناختند، افزود: در حال حاضر در فصل برداشت زعفران هستیم و پیش بینی می شود از 18هکتار سطح زیر کشت، این محصول خوش عطر و طعم، 100 کیلو برداشت شود.

اکبری برترین تولید کننده استان همدان در زمینه کاشت، داشت و برداشت زعفران را فردی تویسرکان به نام مازیار قاسمی معرفی و تصریح کرد: عملکرد این تولیدکننده برتر زعفران استان همدان ۸/۵ کیلو در هکتار است.

161 هکتار از اراضی استان همدان زیر کشت زعفران

پیش از این  «منصور رضوانی جلال» رئیس سازمان جهادکشاورزی استان همدان به خبرنگار رودآور گفته بود که 161 هکتار از اراضی استان همدان زیر کشت زعفران است و رفتن به سمت تولید محصولات کم آب بر را در دستور کار خود قرار داده.

وی اظهار کرد: در اهداف ترسیم شده برای 10 سال آینده در نظر داریم تا کشت این محصول مهم را به بیش از یک هزار هکتار برسانیم.

زنگنه

انتهای پیام/

 

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان