آخرین اخبار

27. آذر 1398 - 13:37   |   کد مطلب: 36839
اینجا تن چوب ها نه با آب و خورشید بلکه با ضربه های مقار، عشق منبت کار و تلفیق آن با نفس و دستان هنرمندانه اش، گل کاری شده است، گل های ریز و درشتی به زیبایی منبت گلریز.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ قدمت شهرستان تویسرکان که مدفن حضرت حبقوق نبی(ع) است به هزاران سال پیش باز می گردد.
 به گفته کارشناسان با توجه به کاوش های صورت گرفته در تپه باستانی باباکمال قدمت شهرستان تویسرکان به بیش از چهار هزار سال قبل از میلاد مسیح می رسد و با دو هزار سال بعد از میلاد، در حقیقت تویسرکان، شهرستانی با قدمتی بیش از 6 هزار ساله است.
 مردمانش صادق و بی ریا، هنرمند و شاعر، با فرهنگ و کتابخوان. کلام چنین مردمانی که پیشینه ای هنرمندانه دارند آرام و دلنشین است.
 اینان در صنایع دستی از هر انگشتشان هنری می بارد و اما حرفه زیبای مبل و منبت بیشتر در این منطقه به چشم می خورد.
اینان چوب می آورند هرچند تکه تکه باشد و با آن هنری خلق می کنند وصف نشدنی، همین چوب های سرد و خشک با گرمای نفس منبت کار به تکاپو می افتد و با نقش و نگارهای حکاکی شده بر روی خود، جلوه گری می کند همچون یک معشوق در برابر دیدگان هنردوستان.
 چوب ها خوب می دانند اگر منبت کار خراشی بر جانشان می گذارد، قرار است در آخر تنشان جان بگیرد و با نقش های متنوع بر روی تنی که جان گرفته است حرف ها بگویند، این چوب ها به درکی رسیده اند که تنها با همین گل های کاشته شده بر تنشان سخن می توانند بگویند.
اینجا تن چوب ها نه با آب و خورشید بلکه با ضربه های مقار، عشق منبت کار و تلفیق آن با نفس و دستان هنرمندانه اش، گل کاری شده است، گل های ریز و درشتی به زیبایی #منبت_گلریز.
گل اول کاشته می شود و بعد گل دوم و حال نوبت گل های سوم تا گل های دیگر است، گل هایی که تنها با هنر دست نمایان می شود و نه با هیچ دستگاهی دیگر.
 به گزارش رودآور؛ قرار است به زودی #تویسرکانی_ها برای #ملی_شدن_منبت_گلریز که مختص این منطقه است جشنی بگیرند تماشایی با سخنوری مشق عشق بر روی تکه های بی جان چوب.
زنگنه

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان