آخرین اخبار

26. بهمن 1398 - 7:47   |   کد مطلب: 37194
هنر دست هنرمندان ایرانی همیشه در جهان جایگاه ویژه ای داشته است و سبک منبت گلریز تویسرکان با پیشینه ای 150 ساله، که ثبت ملی شده می تواند با برندسازی این جایگاه را ارتقاء ببخشد و در دنیا بدرخشد.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ منبت تویسرکان با پیشینه ای 150 ساله در کشور می درخشد، به ویژه آن که سبک گلریز این هنر دست، مشق عشق بر روی تکه های بی جان چوب است که آرام آرام با ابزار مغار و ضربه های لطیفانه دستان منبت کار، نقش می بندد.

خاستگاه منبت گلریز تنها در تویسرکان است و دیگر شهرهای استان و یا حتی کشور تاکنون به این مهم دست نیافته اند. این هنر زیبا از تویسرکان به شهرهای دیگری همچون ملایر انتقال یافته و بسیاری از استادکارهای منبت کار در آن شهرستان، تویسرکانی هستند.

این سبک ویژه از منبت تویسرکان که دستگاه های کار با چوب از جمله سی.ان.سی(CNC) هم قادر به تولید آن نیستند، مختص به مردمان هنرمند این دیار است که تابستان سال جاری ثبت ملی شد و استحقاق بسیار برای جهانی شدن دارد.

برندسازی از شیوه های مرسومی است که می تواند راه را برای شناسناندن ساخته های دست منبت کاران در کشور و دنیا هموار کند تا این هنر دست در جهان به زیبایی تمام بیش از پیش به نام ایرانیان بدرخشد.

در این باره «اسحاق ترکاشوند» سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تویسرکان در گفت و گو با خبرنگار رودآور؛ گفت: برای توسعه هر هنر دست و حمایت از صنایع دستی راه های قانونی بسیاری است که نه تنها زمینه اشتغال پایدار را فراهم می سازد، بلکه معرفی برای صاحبان این هنرها می شود.

وی با بیان اینکه منبت در تویسرکان به ویژه در روستاها جایگاه خود را پیدا کرده است، اظهار کرد: در چند سال اخیر پرداخت تسهیلات با بهره مندی از صندوق توسعه ملی و جذب اعتبارات از محل تفاهم نامه امو روستایی با رویکرد حمایت از صنایع دستی در دستور کار قرار گرفته است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تویسرکان افزود: منبت کاران این شهرستان با ذوق و شوق وصف نشدنی خود در ساخت منبت فعال هستند و با کیفیت ترین مبل و منبت کشور را تولید و روانه بازار می کنند.

ترکاشوند تصریح کرد: منبت تویسرکان از آنجا که تنها با هنر دست، بدون دخالت هیچ دستگاهی تولید می شود، ظرافت بالایی دارد و تجلی بخش هنروری منبت کاران است.

وی با بیان اینکه مبل و منبت این دیار با مناسبت ترین قیمت ها راهی بازارهای سایر استان ها می شود، عنوان کرد اما با این حال باید راه ها را با برند سازی مبل و منبت برای جهانی شدن هموار کرد.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تویسرکان در ادامه از کمبود واحدهای تولیدی مبل و منبت در این شهرستان که به طور همزمان از بخش های طراحی، ساخت، رنگ کاری و رویه کوبی مبل و منبت تشکیل شده باشد خبر داد.

ترکاشوند تصریح کرد: با این حال با پیگیری های انجام شده به دنبال گسترش و توسعه کارگاه ها و واحدهای تولیدی مبل و منبت در این شهرستان منبت خیز هستیم.

امید آنکه متولیان امر برای حمایت از صنایع دستی در شهرستان ها به ویژه منبت تویسرکان گام های مؤثری در راستای ارائه تسهیلات و حمایت های معنوی از هنرمندان این عرصه بردارند.

زنگنه

انتهای پیام/ز

 

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان