آخرین اخبار

2. ارديبهشت 1399 - 8:23   |   کد مطلب: 37438
وسعت قابل توجهی از باغات گردو، کم ثمر و یا بیش از 10 درصد این باغات بی ثمر هستند، به این دلیل مسئولان و باغداران چند سالی می شود که از طرح سرشاخه کاری برای جوان سازی درختان و اقتصادی کردن تولید گردو بهره گرفته اند.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ طرح سرشاخه کاری درختان گردو همراه با ایجاد منحصر به فردترین و بزرگترین نهالستان گردوی غرب آسیا چند سالی است در  تویسرکان سبب رضایتمندی و امیدواری باغداران گردوی شهرستان نسبت به تولید محصول با کمیت وکیفیت بالاتری شده است، به طوری که در سال جاری درخواست های مکرری برای پیوندزنی درختان گردو از سوی کشاورزان به جهاد کشاورزی ارائه شد و نیز باغداران منتظر آن هستند تا در سال آینده تعدادی از درختان گردوی خود را با انجام پیوندزنی نسبت سرمازدگی و دیگر آفات مقاوم کنند.

حال چرا پیوندزنی هم از سوی مسئولان و هم از سوی باغداران مورد توجه قرار گرفته است؟ برای پاسخ به این سوال به سراغ کارشناسان این حوزه رفتیم.

*پیوندزنی درختان گردو، راهی برای اقتصادی کردن تولید این محصول

در این باره «حجت الله شهبازی» مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در گفت و گو با خبرنگار رودآور، با بیان اینکه وسعت قابل توجهی از باغات گردو کم ثمر و بیش از 10 درصد بی ثمر هستند، گفت: یک نهال گردوی بذری بین هشت تا 10 سال و یک نهال گردوی اصلاح شده پس از چهار سال به ثمردهی می رسد.

وی اظهار کرد: این در حالی است که با اجرای طرح سرشاخه کاری و استفاده از پیوندک های مناسب درختان گردو با صرف هزینه ای کمتر بین دو تا سه سال به ثمردهی اقتصادی می رسد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اجرای طرح سرشاخه کاری گردو در سال های اخیر در تویسرکان، افزود: مقابله با سرمازدگی بهاره و پاییزه، افزایش کمیت و کیفیت گردوی تولید شده،  قابل رقابت کردن این محصول در بازارهای بین المللی و در مجموع اقتصادی کردن گردوی تولید شده از اهداف اجرای این طرح است.

شهبازی تصریح کرد: در اجرای طرح سرشاخه کاری که با بهره گیری از پیوندزن های آموزش دیده انجام می شود پیوندک ها از گونه های برتر انتخاب و بر روی تنه درختان بی ثمر یا کم ثمر زده می شود.

وی با بیان اینکه بهره مندی از پیوندک های مرغوب و انجام عمل پیوند زنی در زمان مناسب گیرایی پیوندزنی بر روی درختان را ارتقاء می بخشد، گفت: اگر این اقدام به درستی انجام شود بیش از 85 درصد پیوندزنی ها ثمرده می شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه تمام درختان یک باغ در یک سال پیوند زده نمی شود، عنوان کرد: هرساله تنها 20 درصد از درختان گردوی یک باغ، آن هم از سوی هر باغداری که داوطلبانه درختان کم ثمر یا بی ثمر خود را انتخاب کرده به صورت رایگان پیوندزنی می شود.

*طرح پیوندزنی درختان گردو مورد استقابل باغداران قرار گرفته است

«مسعود اکبری» مدیر جهاد کشاورزی تویسرکان هم در گفت و گو با خبرنگار رودآور؛ از عوامل  گیرایی طرح پیوندزنی در سال گذشته در سطح باغات گردوی این شهرستان را زمان مناسب و دقت بالا در این امر دانست و گفت: حجم کار فشرده و البته از دست رفتن زمان مناسب  در سال جاری سبب شد تا میزان اندکی از گیرایی پیوندزنی کاهش یابد.

وی تأکید کرد: با این حال برنامه ریزی های گسترده ای شده تا در سال 99 با همکاری بیشتر گردوکاران درصد گیرایی عمل پیوندزنی را ارتقاء ببخشیم، چرا که این طرح به دلیل برخورداری از مزیت های بسیار از جمله مقاوم سازی درختان، مورد استقبال قرار گرفته است.

مدیر جهاد کشاورزی تویسرکان افزود: کارشناسان این حوزه طبق اسناد معتقد هستند که میانگین گیرایی پیوندک ها 50 درصد است، با این حال این میزان گیرایی پیوندک ها در سال 97 در تویسرکان 70 درصد و در سال 98  بیش از 50 درصد بوده است.

اکبری با اشاره به اینکه پیوندزنی سبب تولید محصولی یکنواخت و دیرگل دهی درختان و در نهایت جلوگیری از سرمازدگی می شود، تصریح کرد: به نظر با اقدامات انجام شده در سال آینده شاهد پیوند زدن 100 هزار درخت گردو در سطح شهرستان خواهیم بود.

به گزارش رودآور؛ دو روش برای جوان سازی باغات گردو و تولید محصول با کیفیت و کمیت بالاتر در دنیا وجود دارد، یکی کاشت نهال جدید و دیگری بهره گیری از پیوندک های ارقام برتر بر روی درختان کم ثمر یا بی ثمر.

از آنجا که سرشاخه کاری نسبت به کاشت نهال و دیگر طرح ها هزینه و زمان کمتری برای ثمردهی مناسبتر دارد، این طرح مورد استقبال باغداران قرار گرفته است.

زنگنه 

انتهای پیام/ز

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه‌ها

با سلام لطفا اطلا رسانی کنید برای پیوند زده باید کجا مراجعه و ثبت نام کنیم
سلام چشم

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان