آخرین اخبار

2. فروردين 1399 - 16:01   |   کد مطلب: 37930
عدم پاسخگویی روحانی به دغدغه وزرای بهداشت پیشین و پزشکان امروز از یک طرف و اعلام ورود 100 هزار نفر تنها در چند روز اخیر به استان همدان از طرفی دیگر و صحبت های وزیر راه و شهرسازی مبنی بر اینکه استانداران نمی توانند درخصوص حمل و نقل جاده‌ای تصمیماتی بگیرند و تصمیمات به ستاد ملی مبارزه با کرونا بازمی گردد، همه نشان می دهد که به نظر دولت تهدید کرونا را جدی نگرفته است.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ به تازگی آذری جهرمی وزیر ارتباطات دولت تدبیر و امید، آماری از سفر نوروزی مردم بر اساس مصرف اینترنت در اکانت توییتری خود عنوان کرده و گفته که؛ "مصرف اینترنت نشون میده، نوروز حدود یک میلیون نفر از تهران رفتن بیرون که نوروز قبل 4میلیون نفر بوده.خروجی قم حدود 40هزار نفر.هرمزگان ، یزد و بوشهر هم خروجی داشتن.اما همدان بیشترین جذب را داشته، ده درصد این جمعیت.بعدش لرستان و چهارمحال و کرمانشاه.شمال و مشهد جذبش خیلی کم بوده."

با یک حساب سر انگشتی متوجه می شویم که ورودی به استان همدان بیش از 100 هزار نفر است؟!

 بدان معنا که آن گونه که باید و شاید نه حرف مسئولان اثرگذار بوده و رسانه ها و نه کمپین های فضای مجازی، گرچه در طبق آمارها حدود 52 درصد از مسافرت ها کاهش یافته اما این مسافرت های نوروزی چرا باید انجام شود.

چرا تدبیرهای دولت آن گونه که باید به سرانجام نرسیده؟ آیا مسئله بحران در مدیریت بحران روحانی صحت دارد؟

*دست استانداران و فرمانداران برای تصمیم گیری در خصوص حمل و نقل و مبارزه با کرونا بسته است

از سویی دیگر شاهد هستیم که به تازگی «محمد اسلامی» وزیر راه و شهرسازی هم در جلسه قرارگاه مرکزی مدیریت بحران سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفته که "متاسفانه برخی مقامات استانی در برخی استان‌ها درخصوص حمل و نقل جاده‌ای و حرکت اتوبوس‌ها و کامیون‌ها تصمیماتی اتخاذ کرده اند که موجب اختلال در جریان حمل و نقل عمومی شده است."

وی عنوان کرده "در موضوع حمل و نقل عمومی هم، با توجه به اینکه این امر موضوعی ملی محسوب می‌شود، فقط ستاد ملی مبارزه با کرونا حق تصمیم گیری و سیاستگذاری دارد و از مقامات محلی و استانی درخواست می‌کنیم با مصوبات این ستاد، هماهنگی داشته باشند."

مطالب گفته شده از سوی اسلامی تأکید بر این دارد که استانداران نمی توانند درخصوص حمل و نقل جاده‌ای و حرکت اتوبوس‌ها و کامیون‌ها تصمیماتی بگیرند و تمام تصمیمات به ستاد ملی مبارزه با کرونا بازمی گردد، رییس این ستاد کسی نیست جز روحانی.

این در حالی است که التهاب ایجاد شده در کشور نشان می دهد که تأکید و مطالبه عموم از روحانی آن است که چرا برای مبارزه با کرونا لااقل مسیرها مسدود نمی شود؟

آیا ورود بیش از 100 هزار نفر تنها  در چند روز به استان همدان فاجعه ای کرونایی برای مردم این دیار به ارمغان نمی آورد؟

آیا روحانی نمی خواهد به عنوان رئیس  ستاد ملی مبارزه با کرونا کاری برای مردم انجام دهد؟ آیا دست استانداران و فرمانداران برای مبارزه با کرونا بسته است؟

* ورودی بیش از 100 هزار مسافر به همدان در چند روز اخیر

 در این باره «حسین ربیعی» کارشناس رسانه در گفت و گو با خبرنگار رودآور؛ گفت: هرچند کاهش رقم مسافرت در این شرایط خاص، خبری خوشحال کننده می تواند باشد اما به طور قطع این میزان مسافرت فقط از تهران می تواند نگرانی های جدی ایجاد کند به خصوص اگر بدانیم که 10 درصد آن توسط استان همدان جذب شده است.

وی اظهار کرد: براساس آمار وزیر ارتباطات که آن هم بر اساس میزان استفاده از اینترنت اعلام شده، حدود 100 هزار مسافر فقط از تهران به استان همدان وارد شده اند، این میزان مسافرت می تواند برای استان ما یک چالش جدی کرونایی ایجاد کند.

این کارشناس رسانه با بیان اینکه بر اساس مشاهدات میدانی بیشترین حجم مقصد این مسافران شهرهای همدان، ملایر، نهاوند، تویسرکان و اسدآباد بوده است ، افزود: اگر از این حجم فقط یک درصد آلودگی به کرونا داشته باشند حدود پنج برابر میزان مبتلایان فعلی خواهد بود.

*عدم پاسخگویی روحانی به دغدغه وزرای بهداشت پیشین و پزشکان امروز 

ربیعی تصریح کرد: چند روز قبل هم نامه پنج وزیر بهداشت ادواری و حمایت صدها پزشک از آن خطاب به رئیس جمهور برای محدود کردن فضای مسافرت و تردد منتشر شد که تا کنون پاسخی به آن منتشر نشده است 

وی عنوان کرد: درصد بالایی از مردم ما در خانه ماندن را در برنامه خود ترجیح داده انداما متاسفانه درصد کمتری نیز به توصیه های بهداشتی توجه ندارند.

*وقت عمل برای اجرای قوانین بازدارنده برای مبارزه با سر رسیده؛ دولت پای کار بیاید

این کارشناس رسانه ادامه داد: در همه سیستم های مدیریتی دنیا برای این افراد کم توجه، قوانین بازدارنده لحاظ می شود، در حالی که به نظر می رسد از طریق رسانه های رسمی و فضای مجازی به اندازه کافی هشدار داده شده و فرهنگ سازی لازم صورت گرفته است ، اینک وقت عمل است .

ربیعی تأکید کرد: فتوای شرعی رهبر معظم انقلاب و مراجع تقلید نیز بر ضامن بودن  فرد منتقل کننده بیماری تاکید دارد، حجت شرعی در کنار حجت قانونی وجود دارد .

* اوج گیری مطالبات مردمی؛ مسیرها و ورودی شهرها را مسدود کنید

وی تصریح کرد: با توجه به التهابات موجود در فضای مجازی اینک تنها یک مطالبه جدی از سوی مردم شهرها و استان های مقصد از مسئولان وجود دارد و آن هم این است، "تو را به خدا نگذارید ما قربانی عده ای بی توجه شویم، مسیرها را مسدود و از شیوع بیماری جلوگیری کنید و برای مسافرینی که بی توجه به این همه هشدار، کرونا را با خود به سفر می برند بازدارندگی ایجاد کنید.

درخصوص چرایی رفتارهای برخی مردم نیز به گفت و گویی تفصیلی با«علیرضا شریفی یزدی» جامعه شناس کشورمان پرداختیم.

رودآور: آیا هشدارها برای کاهش مسافرت ها اثر گذار بوده؟

شریفی یزدی: در ابتدا باید دانست که صحبت های مراجع مختلف، مسئولان و پزشکان اثرگذار بوده و 52 درصد از میزان سفرها کاهش پیدا کرده است و تعدادی در خانه خودشان را قرنطینه کردند و عدم اعتماد مردم به مراجع ذی صلاح نسبی است که به آن می پردازیم.

رودآور: مشکل کار کجاست؛ چرا برخی مردم به هشدارها توجهی نمی کنند؟

شریفی یزدی: نخست آن که تعداد قابل توجهی از مردم  مسئله کرونا را جدی نمی پندارند، خطری که پزشک، خبرگزاری و رسانه ها مطرح می کند، هنوز خیلی برای مردم ملموس و جدی نشده است، یعنی بخشی از مردم خیلی ویروس را به عنوان یک خطرناک در نظر نمی گیرند.

* سرمایه اجتماعی دولت کاهش یافته

مسئله بعدی عدم اعتماد بلندمدت تر مردم به اخطار مسئولان، سیاست گذاران و برنامه ریزان، است، در سال 98 سیل و رخدادادهای آبان و هواپیمای اوکراینی را تجربه کردیم که سه روز دیرتر خبرش اعلام شد، ما دچار پایین افتادن سرمایه اجتماعی شدیم، معنی این است که مردم به گفتار مسئولان حتی اگر درست باشد آنچنان که باید اعتماد ندارند.

عدم اعتماد مردم به مراجع ذی صلاح سبب می شود مشارکت مردم در توجه به هشدارهای کرونایی کاهش یابد.

*دولت در ابتدا کرونا را جدی نگرفت

دلیل سوم جدی نگرفتن خود مسئدولان است، رییس جمهور کشورمان در همان هفته اول اعلام می کند که از شنبه همه چیز به روال عادی باز می گردد و بعد اتفاقاتی دیگر می افتد یعنی مسئولان هم جدی نگرفتند.

دلیل چهارم آنکه در همه جای دنیا پس از اعلام قرطینه سخت گیری های سنگین اعمال می شود، مثلاً در فرانسه، ایتالیا و یا کویت قوه اجرایه و قهریه بسیار قاطع وارد می شوند و اجازه نمی دهند کسی از خانه خارج شود ولی در قبال بیرون نیامدن خدماتی هم ارائه می دهد، با این حال در کشور ما وضعیت اقتصادی به گونه ای نیست که دولت بتواند مثل کشورهای دیگر عمل کند در نتیجه نمی تواند قاطع باشد و به توصیه ها بسنده می کند و مردم هم توصیه ها را جدی نمی کند.

*فراموش کردن آداب نوروزی برای برخی مردم دیر باور یا غیرقابل باور است

دلیل پنجم زمان است، اتفاق کرونا پیش از عید و در ایام نوروز روی داده، در حالی که رخداد مهم برای کشور ما آداب و رسوم عید نوروز و بعد مراسم های محرم و صفر است که در نظر مردم بسیار مهم محسوب می شود، از این رو به ذهن مردم برنمی تابد که این آداب و رسوم را برای مدتی فراموش کنند، بنابراین برای مردم دیر باور و گاهی غیرقابل باور است.

دلیل ششم اینکه ناچار بودن بخشی از جامعه برای بیرون آمدن به تصور خودشان است، یعنی ضمن آن که اعلام می کنیم مردم بیرون نیایند اوضاع خطرناک است، اما برخی افراد می گویند وابستگانی دارند که بسیار مسن هستند و احساس می کنند کرونا این ها را از بین می برد در نتیجه می گویند که برای آخرین بار این بستگان را باید ببینیم، غافل از اینکه این رفتن ها شاید سبب مرگ همان مسن ترها شود.

*دولت برای سرگرم کردن مردم در خانه برنامه ای ندارد

دلیل هفتم آن است که برنامه ای سرگرم کننده برای مردم به منظور در خانه ماندن وجود ندارد تا حوصله یشان سر نرود، وزیر ارشاد اعلام می کند که بیش از 71 درصد مردم طبق آمار رسمی از ماهواره استفاده می کنند یعنی استقبال از تلویزیون ما نیست پس مردم به سفر می روند.

* پارازیت های فرهنگی برخی گروه ها و حامیانشان مبارزه با کرونا را دچار مشکل کرده

دلیل هشتم هم پارازدیت های فرهنگی است که با وجود آن که درب حرم حضرت معصومه(س)را می بندند برخی با صدای رسا اعلام می کنند باید به زیارت برویم، یا برخی دیگر می گویند باید نماز جماعت برگزار و روبوسی کنیم و با هم دیگر دست بدهیم تا کرونا را شکست دهیم!

گروهی دیگر نیز اصلا کرونا دروغ می دانند  و برخی هم در کار روغن گل بنفشه  هستند، عده ای کرونا نتیجه گناهان ما بیان می دارند، از این رو مردم می گویند پس رعایت نمی کنیم چون تقاص گناهانمان را پس می دهیم!

تمامی این خطوط فکری و پارازیت های فرهنگی به هر حال در جامعه طرفدارانی دارند که می تواند اثرگذار و نقش آفرین باشد و مبارزه با کرونا را دچار مشکل کند.

*عدم قاطعیت دولت در مبارزه با کرونا

رودآور: وظیفه دولت در برابر آنانی که به هشدارها گوش نمی دهند و سایر مردم را به خطر می اندازند چیست؟

شریفی یزدی: اینجا عدم قاطعیت و توان دولت در میان است، یعنی دولت می بایست خیلی قاطع وارد شود و حتماً از قوه قهریه بدون تعارف استفاده کند.

ولی دولت نمی تواند این کار را انجام دهد به دلیل اینکه کارنامه افزایش قیمت بنزین و آن واکنش مردم را دارد وجرأت نمی کند.در واقع دولت اگر بخواهد خیلی قوی پای این مسئله بایستد ترس از ان دارد که ممکن است با یک شورش جدید روبرو شود و آن اتفاقات تکرار شود

*دولت برای برای مدیریت بحران، بحران مدیریتی دارد

البته عدم انسجام بین خود مسئولان و قوه قهریه ما هم پای دیگر ماجراست.می گویند در روزهای بعد شهرها را ما خلوت می کنیم، بعد یک باره همه چیز خاموش می شود و اتفاقی نمی افتد.

خود وزیر اعلام می کند که 300 اکیپ به درب خانه های مردم می روند و 48 ساعت بعد حرف دیگری زده می شود و این مطالب نشان می دهد خود مسئولان هم منسجم نیستند و برنامه درست و دقیقی پیش بینی نکرده اند یعنی آن که برای مدیریت بحران، بحران مدیریتی داریم.

رودآور: چه راهکارهایی برای انسجام بخشی به برنامه های مبارزه با کرونا دارید؟

شریفی یزدی: در شرایط فعلی بهترین راهکار همان است که در جریان سیل و زلزله روی داد یعنی خود مردم به میدان آمدند، گرچه به یک شکل نامنظم بود اما کمک ها انجام می شد.

و اما در گام اول می شود که گروه مرجع ما مثل هنرمندان، ورزشکاران و کسانی که مردم قبولشان دارند و بیشتر به آنان اعتماد دارند، بهتر و بیشتر به میدان بیایند و از مردم این ها بخواهند که تا جایی که ممکن است سفر نروند این مطلب در آگاهی بخشی اثربخش است گرچه 100 درصد نیست اما مؤثر است.

گام دوم ورود رسانه های مستقل است تا با اطلاع رسانی درصد آگاهی مردم را افزایش دهند.

*مردم باید با کنار گذاشتن "سندرم خبر بد" این همه به شبکه های اجتماعی اعتماد نکنند

گام سوم مردم یاد بگیرند که سندرم خبر بد را کنار بگذارند و این همه به فضای مجازی و شبکه های اجتماعی و خبرهای آن اعتمادی نکنند، بخشی از رسانه های معاند خارجی می خواهند از این موضوعات سوءاستفاده های خودشان را کنند و ضروری است این ها را مردم جدی نگیرند.

در مجموع  آنکه رعایت تمامی این موارد سبب می شود تا در کوتاه مدت شرایط بهتر شود.

*دولت با مردم صادق باشد و شعاردادن ها را رها کند

به طور قطع پس از یک مدت همه گیر شدن این ماجرا، کرونا بعد از یک مدت تعدیل و تمام می شود، البته کاری نداریم که برخی مسئولان این کار را به نفع خودشان مصادره به مطلوب می کنند و از همین اینک می گویند که کار ما بوده و ما موفق عمل کردیم و این مسئله بیشتر مردم را عصبانی می کند.

 باید این شعار دادن ها را رها کنیم. و توجه ما به سمت پیراپزشکان و کادر درمانی برود که این روزها فعالیت بی نظیری دارند و می طلب بهتر این موارد به مردم توضیح داده شود.

*آیا روحانی تهدیدهای کرونا را جدی نگرفته است؟!

به گزارش خبرنگار رودآور؛ به نظر با توجه با صحبت های کارشناسان و البته دو وزیر راه شهرسازی، تمام تصمیم گیری ها برای مبارزه جدی با کرونا به شخص رئیس دولت یعنی روحانی به عنوان رئیس ستاد ملی مبارزه با کرونا باز می گردد، آیا روحانی نمی خواهد تهدیدهای کرونا را جدی بگیرد؟

فاطیما

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان