آخرین اخبار

12. فروردين 1399 - 13:55   |   کد مطلب: 37956
شرایط سخت تحمیل شده در روزهای کرونایی به مرغداران سبب شد تا آنان با بالارفتن وزن مرغ ها برای فروش با مشکلات بسیار روبرو شوند، با این حال با پیگیری ها و رایزنی های مفتح نماینده مردم تویسرکان دولت مجاب شد از طریق شرکت مجری خود، به طور ویژه مرغ های تولید شده استان همدان را حتی با وزن بالاتری خرید کند.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ به دنبال شیوع کرونا ویروس جدید از اواخر بهمن ماه سال گذشته تاکنون، بسیاری از تولیدکنندگان در حوزه های مختلف به دلیل شرایط تحمیل شده در بحران موجود، متضرر و برخی از آنان با عدم فروش محصولاتشان روبرو شدند.
از جمله این تولیدکنندگان، مرغدارانی بودند که تمام توان تولید خود را برای روزهای پایانی سال گذاشته تا هزینه کردهایشان را جبران کنند و امان از دست مهمان ناخوانده ای به نام کرونا.
*تولید سالانه 70 تا 75 هزار تن مرغ در استان همدان
سالانه 70 تا 75 هزار تن مرغ توسط 530 مرغداری گوشتی فعال در استان همدان، تولید و روانه بازار مصرف می شود.در این میان تویسرکان و بهار رتبه های نخست در تولید مرغ را به خود اختصاص داده اند.
این روزها مرغداران تویسرکانی به دلیل کاهش بسیار فروش با مشکلات بسیار مواجه شدند و حرف دلشان را با نماینده مطرح کردند تا در نهایت با پیگیری های مفتح در مرکز نه تنها مشکل مرغداران این شهرستان حل شد بلکه مرغداران استان همدان هم از این پیگیری ها سهمی بردند.
* تولید 6 میلیون و 600 هزار قطعه مرغ در دی و بهمن ماه سال گذشته در همدان
در این باره «داود شعبانلو» مدیر عامل اتحادیه مرغداران استان همدان در گفت و گو با خبرنگار رودآور؛ گفت: تولید مرغ به عنوان یک محصول ضروری، مهم و با اهمیتی برای جامعه مصرف تلقی می شود و این پروتئین حیوانی نقش مهمی در بین مصرف کنندگان دارد.
وی اظهار کرد: گرچه میزان تولید مرغ به طور معمول خطی و ثابت است، اما مصرف آن در مقاطعی همچون روزهای پایانی سال و اعیاد مختلف و یا ماه مبارک رمضان افزایش می یابد و دارای نوسان است، بنابراین مرغداران برای تأمین مرغ مورد نیاز جامعه در ماه هایی دست به تولید بیشتری می زنند که امری طبیعی است.

*کرونا، دست مرغداران را برای فروش تولیدات خود بست
مدیر عامل اتحادیه مرغداران استان همدان افزود: در ماه های دی و بهمن سال گذشته در استان به ترتیب سه میلیون و 600 هزار و سه ملیون قطعه مرغ تولید شد تا در پایان سال با کمبودی در این باره مواجه نشویم، اما کرونا به عنوان یک بحران کشوری و البته بحرانی جهانی دست مرغداران ما را برای فروش تولیدات خود بست.
شعبانلو تصریح کرد: در مقطع حساس کنونی حداقل اقدامی که انتظار می رفت دولت انجام دهد خرید و ذخیره سازی مرغ در زیرساخت های تعیین شده از جمله سردخانه ها و شرکت پشیتبانی امور دام بود تا نگرانی مرغداران کاهش یابد و این مهم به دلیل عدم فروش و بالارفتن وزن مرغ های تولید شده با توجه به نرخ مصوب شده محقق نشد.
*مفتح حامی مرغ داران استان همدان در روزگار کرونایی
وی عنوان کرد: با این حال باید شرایطی فراهم می شد تا درخواست ما و مرغداران به پایتخت نشین ها و وزارت خانه جهاد کشاورزی انتقال و خرید مرغ ها حتی با وزنی بالاتر از وزن تعیین شده انجام شود.
مدیر عامل اتحادیه مرغداران استان همدان تأکید کرد: مسئله با پیگیری خاص و مستمر مفتح نماینده مردم تویسرکان در مجلس و رایزنی ویژه او با عباس کشاورز سرپرست وزارتخانه جهاد کشاورزی و رییس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان حل و فصل شد و در کمترین چند روز، دستور لازم برای خرید مرغ از مرغداران استان صادر شد.
شعبانلو با بیان اینکه افرادی دیگر هم برای حمایت از مرغداران پیگیری هایی داشتند، اظهار کرد: با این حال رایزنی های نماینده تویسرکان به سرانجام رسید و این نخستین باری نیست که مفتح حرف ها و مشکلات مرغداران را چه در سطح استان و چه در سطح کشور پیگیری و منعکس می کند تا با اخذ تصمیماتی نگرانی های آنان به ویژه در این روزگار کرونایی را کاهش دهد.
 *هزاران تن مرغ گوشتی از مرغداران استان خریداری می شود
وی تصریح کرد: بدین ترتیب خوشبختانه با پیگیری ها و ارائه دلایلی منطقی،  دولت قانع و مجاب شد از طریق شرکت مجری خودش که شرکت پشتیبانی دام کشور است، به طور ویژه مرغ های تولید شده استان همدان را حتی با وزن بالاتری خرید کند و مشکلات این حوزه تا حدود قابل توجهی در این شرایط برطرف شود.

*چشم انتظار حل رفع مشکلات دیگر مرغداران هستیم
مدیر عامل اتحادیه مرغداران استان همدان ادامه داد: با این تفاسیر مشکل فعلی مرغداران استان همدان برطرف شد، اما مشکلی دیگر هم بر سر راه آنان وجود دارد؛ اینکه ستاد و کمیسیون های تنظیم بازار در سطح کشور تنها سقف هزینه خرید مرغ را تعیین می کنند و از کف آن غافل هستند، در حالی که مرغداران در روزهایی بالاجبار تولیدات خود را تا سه هزار تومان زیر قیمت مصوب شده دولت به فروش می رسانند.
شعبانلو افزود:  گاهی هم فروش مرغداران با تعیین مدت دو تا سه ماهه برای بازپرداخت پولشان است و در عمل نقدینگی شان تا یک سوم کاهش می یابد، این جاست که دولت باید برای روزهای بعد از کرونا چاره ای بیاندیشید و هم سقف قیمت ها را مصوب کند و هم کف آن را.
*تعداد مرغداری های کشور کافی است؛ مجوز جدید ندهید
وی همچنین با بیان اینکه تعداد مرغداری های موجود فعال در سطح کشور کفاف نیاز جامعه را می دهد، گفت: متأسفانه مدتی است که شاهد ارائه مجوزهای جدیدی برای ایجاد مرغداری هستیم، این مسئله به مراغداران سراسر کشور صدمه می زند، چرا که اگر این روند ادامه یابد سرریز تولید مرغ خواهیم داشت که تناسب عرضه و تقاضا و به ویژه تعادل در تنظیم بازار در این حوزه اقتصادی را برهم می زند.
به گزارش رودآور، مسئله خرید مرغ از مرغداران توسط علی عبدالمالکی بازرس تعاونی مرغداران تویسرکانی هم تأیید شد، وی در گفت و گویی با خبرنگار رودآور عنوان کرده که نه تنها مشکل مرغداران تویسرکانی با پیگیری های مفتح برای فروش تولیداتشان در این روزهای کرونایی حل شده، بلکه با ذخیره این مرغ ها، مشکل عرضه مرغ به مصرف کننده در ماه مبارک رمضان هم نخواهیم داشت.
فاطیما
انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان