آخرین اخبار

25. ارديبهشت 1399 - 7:12   |   کد مطلب: 38279
دستور به بازگشایی مدارس، به دلیل نبود عدالت آموزشی در روزگار کرونایی است، خانواده هایی که از وضعیت مالی مناسبی برخوردارند از آموزش های غیرحضوری بهره بردند و آن هایی که جزء اقشار آسیب پذیر جامعه هستند، مجبور به مراجعه حضوری برای فراگیری دروس در مناطق محروم شده و در مواجه با خطرات کرونا قرار می گیرند، آن هم در شرایطی که هزینه های لازم برای رعایت پروتکل های بهداشتی در مدارس وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ اسفند سال گذشته بود که با اوج گیری شیوع کرونا مدارس ایران تعطیل شد و اما این روزها خبر از بازگشایی ای مدارس شده است.هنوز شرایط از نظر کنترل  کووید-۱۹ تحت کنترل نیست و روزانه بر تعداد مبتلایان به این ویروس منحوس افزوده می شود، با این حال طبق مصوبه ستاد ملی مدیریت و کنترل بیماری کرونا  

چندی روزی است که دستورالعمل بازگشایی مدارس به ادارات کل آموزش‌وپرورش ابلاغ شده.مسئله ای که هم خانواده ها، هم معلمان و هم دانش آموزان را نگران کرده است.

در دستورالعمل مربوطه آمده که "تمام مدارس ابتدایی و متوسطه به‌جز مدارس استثنایی باهدف رفع اشکال و ارائه خدمات آموزشی به آن دسته از دانش‌آموزانی که به هر دلیلی موفق به دریافت آموزش‌های درسی غیرحضوری نشده‌اند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از ۲۷ اردیبهشت‌ماه به مدت یک ماه دایر می‌شوند."

در بخشی دیگر از این دستوزرالعمل که در خبرگزاری های معتبر هم منتشر شده عنوان کردند که  "تمهیدات لازم برای ضدعفونی، آماده‌سازی مدارس قبل از بازگشایی، رعایت فاصله اجتماعی، حضور مدیران، عوامل اجرایی و آموزشی براساس برنامه هفتگی در هفته اول بازگشایی، استمرار آموزش‌های غیر حضوری، بررسی وضعیت تحصیلی و یادگیری دانش آموزان توسط معلمان، ارزشیابی غیرحضوری از درس تربیت‌بدنی، تشکیل شورای مدرسه باهدف بررسی وضعیت موجود دانش آموزان و تعیین نحوه ارائه آموزش‌ها در موارد لازمه و تصمیم‌گیری در خصوص ارزشیابی پایانی، و بررسی اعتراضات دانش آموزان به ارزشیابی پایانی و تصمیم‌گیری در خصوص سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزان، از موارد مشترک دوره‌های تحصیلی مندرج در این دستورالعمل است که باید در مدارس اجرایی شود."

بیایید دستورالعمل بالا را یک بار دیگر آن هم با معلمان و والدین دانش آموزان مرور کنیم که آیا شرایط لازم برای بازگشایی مدارس و حضور حتی یک دانش آموز لااقل در یکی از شهرستان هایی که هفته گذشته وضعیت قرمز کرونایی در آن اعلام شده، برقرار است یا غیر.

* هزینه های لازم برای رعایت پروتکل های بهداشتی در مدارس وجود ندارد

دستورالعمل بازگشایی مدارس در اواخر این هفته اعلام کرده اند و تأکید هم داشتند که " تمهیدات لازم برای ضدعفونی و آماده‌سازی مدارس قبل از بازگشایی انجام شود"، با این وجود آیا مدارس متولیان امر در مدارس فرصت ضدعفونی کردن اماکن آموزشی را در این یکی دو روز داشته اند؟ آیا مدارس از نظر تأمین موادضدعفونی کننده از نظر مالی تأمین هستند؟

به طور قطع، نه فرصت لازم برای گندزدایی بوده و نه حتی اگر فرصتی باشد هزینه ای برای این مهم در دست مدیران مدارس نیست.آنان در هزینه های جاری از جمله پول آب و برق و مواردی از این دست مانده اند چه رسد به تهیه تجهیزات لازم برای ضدعفونی کردن.

در این بین م.عبدالمالکی یکی از معلمان تویسرکانی در گفت و گو با خبرنگار رودآور؛ گفت: نه تنها مدرسه ما بلکه عمده مدارس این شهرستان توان خرید وسایل لازم برای گندزدایی را ندارند، نهایت اگر هزینه ای تأمین شود برای یکی دو روز است نه یک ماه، پس پروتکل های بهداشتی حتی برای تعداد اندک دانش آموزان و معلمان هم رعایت نخواهد شد.

*شرایط رعایت فاصله اجتماعی برای ایاب و ذهاب معلمان و دانش آموزان فراهم نیست

در دستورالعمل مربوطه عنوان شده که " رعایت فاصله اجتماعی"  مد نظر قرار گیرد. آیا این مهم به درستی محقق می شود؟ به گفته سوری یکی از معلمان مدرس در روستا؛ خیر.

این معلم روستایی در تشریح سخنان خود به خبرنگار رودآور گفت: ما در حدود 25 معلم هستیم و به طور عمده خانم و بالاجبار از وسیله نقلیه عمومی همچون مینی بوس برای رفت و آمد به مدرسه در روستا استفاده می کنیم، خودتان قضاوت کنید این رفت و آمدها با مینی بوس روستا، خطرآفرین نیست؟

سوری افزود: حتی اگر تعدادی از معلمان هم نیایند اهالی که هستند، پس ظرفیت مینی همیشه تکمیل می می شود و گاهی هم بیشتر و فاصله گذاری اجتماعی رعایت نمی شود.

وی ادامه داد: از سویی دیگر اگر بخواهیم با آژانس هم برویم، روزانه  70 هزار تومان هزینه رفت و برگشت بر ما تحمیل می شود آیا حقوق معلمی کفاف این هزینه ها را می دهد؟

*دانش آموزان مناطق محروم قربانی بازگشایی مدارس نشوند

این معلم تویسرکانی عنوان کرد: مشکلات ما در این روزهای کرونایی یکی و دو تا که نیست، عمده روستاهای این شهرستان یا از زیرساخت های لازم برای استفاده از اینترنت در راستای آموزش غیرحضوری بی بهره مانده اند و یا اینکه به دلیل محرومیت خانواده ها، تعداد قابل توجهی از دانش آموزان روستایی نه گوشی همراه داشتند و نه تب لتی برای فراگیری درس ها، بنابراین والدین آن ها و خود دانش آموزان از درس ها عقب مانده اند، پس بالاجبار آمدن به مدرسه را انتخاب می کنند.

سوری تصریح کرد: حال چگونه باید برای این تعداد دانش آموز حتی اگر برای رفع اشکال هم بیایند تمام نکات بهداشتی را رعایت کنیم؟ مدرسه که توان خرید تجهیزات بهداشت فردی از جمله ماسک و دستکش برای همه دانش آموزان را ندارد، خود آنان هم به دلیل اینکه والدینشان جزء اقشار کم درآمد هستند، توانایی خرید ماسک را ندارند.

وی تأکید کرد: نکند روزی بیاید و از دستور به بازگشایی مدارس، به چه کنم چه کنم بیافتیم و دانش آموزان را در روزگار کرونایی، قربانی بی برنامگی های پایتخت نشینان کنیم که از وضعیت روستاها خبری در دست ندارند.

*شیرهای آب مدرسه را باید قطع کرد!

م.الوندی دیگر معلم تویسرکانی هم  در گفت و گو با خبرنگار رودآور، گفت: نمی توانیم بگوییم که تنها یکی دو دانش آموز در روز برای رفع اشکل به مدارس می آیند، تعداد بیشتر از این حرف ها می شود، این دانش آموزان به ویژه اگر در دوره ابتدایی درس بخوانند هنوز از وضعیت بحرانی کرونا آنچنان که باید اطلاعاتی ندارند، پس اگر تشنه شوند سر بر شیرهای آب گذاشته و بدون رعایت نکات بهداشتی آب می نوشند.شیرها را هم برداریم نمی توانند دست هایشان را بشویند.

وی تصریح کرد: یا به طور مثال به یک دانش آموز ابتدایی اگر ماسک داشته باشد نمی توانیم مدام بگوییم ماسک خود را پایین نیاور، آنان تحمل یکی دو ساعت ماسک زدن را ندارند.

*کوتاهی دولت و دست خالی وزارت آموزش و پرورش در برنامه ریزی برای آموزش

این معلم تویسرکانی افزود: متأسفانه در مرکز به نظر تنها می خواهند آمار ارائه دهند و از وضعیت نگران کننده کرونا مطلع نیستند، کرونا می تواند از دانش آموزان به معلم و یا از معلم به دلیل رفت و آمدها به دانش آموز منتقل شود و هرکدام از این افراد خانواده ها و اقوام خود را درگیر این ویروس کنند.

وی با تأکید بر اینکه کوتاهی وزارت آموزش و پرورش در طرح ریزی و اجرایی کردن برنامه های متعدد و متنوع برای آموزش دانش آموزان مشهود است، افزود: زمانی که دولت دستور به بازگشایی مدارس می دهد و از لایه های زیرین و مناطق محروم اطلاعی در دست ندارد، آیا نباید گفت که در طرح ریزی برنامه های خود برای آموزش کوتاهی می کنند و دستشان برای این حوزه خالی است؟

*شرایط لازم برای بازگشایی مدارس وجود ندارد

رعنا محمدظاهری مادر یکی از دانش آموزان تویسرکانی نیز در گفت و گو با خبرنگار رودآور،گفت: می گویند که مدارس را بازگشایی می کنیم آن هم برای رفع اشکال! و حضور دانش آموزان اختیاری است، اگر تعداد دانش آموزان برای این مهم بیشتر از حد معمول شود چه؟

وی اظهار کرد: از طرفی دیگر آیا فرزند من برای رفت و آمد به مدرسه سوار تاکسی نمی شود؟ تاکسی هایی که تا تکمیل نشوند از جایشان تکان نمی خورند.

محمدظاهری تأکید کرد: با حرف که نمی شود بگوییم مدارس و دانش آموزان دستورالعمل های بهداشتی را رعایت کنند، زمینه چینی و شرایط لازم برای بازگشایی مدارس فراهم نشده، دستور بازگشایی داده اند.این تدبیر است یا بی تدبیری محض؟!

*دستور بازگشایی مدارس، نشان دهنده عدم  عدالت آموزشی در روزگار کرونایی

به گزارش خبرنگار رودآور؛ به نظر، دستور به بازگشایی مدارس، به دلیل نبود عدالت آموزشی در روزگار کرونایی است، خانواده هایی که از وضعیت مالی مناسبی برخوردار هستند از آموزش های غیرحضوری و مجازی بهره بردند و آن هایی که به اصطلاح پول ندارند و جزء اقشار آسیب پذیر جامعه به حساب می آیند، مجبور به مراجعه حضوری برای فراگیری دروس در مناطق محروم می شوند و در مواجه با خطرات کرونا قرار می گیرند.

زنگنه

انتهای پیام/ز

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان