آخرین اخبار

1. خرداد 1399 - 0:04   |   کد مطلب: 38308
صدور مجوز معدن سنگ گرانیت بلای جان مردم شد
معدنچیان راضی؛ باغداران ناراضی/خطر آلودگی آب سد سرابی قوت گرفت
برداشت از معدن سنگ گرانیت در بالادست سد سرابی در تویسرکان، آن هم بدون اخذ استعلامات لازم لااقل در 10 سال اخیر، زمینه ساز افزایش رسوبات ورودی به دریاچه سد، رودخانه نزدیک به معدن و گلایه مندی باغداران محلی شده و در حالی که کارشناسان فعالیت این معدن را مضر می دانند معلوم نیست چه کسانی پشت پرده ماجرا، مجوز فعالیت آن را صادر کرده اند.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ چندین سال است که از فعالیت های یک معدن استخراج  سنگ گرانیت در بالادست سد سرابی،  که برای باغداران و مردم تویسرکان تهدید به حساب می آید با عناوین مختلف از جمله "معدنی که کار دست باغداران می دهد" و " معدن سنگ بالادست سد سرابی تهدیدی برای آلودگی آب سد" گزارش های متعددی در سایت خبری رودآور منتشر شده است، اما گویا متولیان امر در خصوص خطرات ناشی از فعالیت این معدن نمی خواهند چاره ای فوری بیاندیشند.
* معدنچیان راضی؛ باغداران ناراضی
در یکی از آن گزارش ها آمده بود که؛ برداشت از معدن سنگ گرانیت در بالادست سد سرابی تویسرکان موجب افزایش رسوبات ورودی به دریاچه سد و همچنین تأثیر بر آب شرب شهرهای تویسرکان و سرکان شده است.
به طوری که به گفته اهالی این منطقه در این محل رودخانه ای بوده که توسط معدن پر شده و از حالت عادی خارج شده است و هم اینک بیشتر از 10 متر سنگ و لای و خاک توسط این معدن چیان پر شده که با کوچکترین سیلابی تمام این خاک ها جدا و به مخزن سد می ریزد.
گرچه مدیر عامل و مسئول این معدن گفته که حتی یک درصد هم برداشت از معدن تأثیر منفی در آلودگی سد ندارد!، اما مدیران منابع طبیعی، محیط زیست و جهاد کشاورزی تویسرکان تأکید دارند که فعالیت این معدن هیچ گونه مطابقتی با دستور العمل ها وقوانین و ندارد.
* صدور مجوز معدن سنگ گرانیت بلای جان مردم شده است

امروز نیز در این باره «طهاسب بصیری» از باغداران نمونه تویسرکانی در گفت و گو با خبرنگار رودآور؛ گفت: فعالیت معدن مشکلات بسیاری هم برای ما و هم برای آلوده کردن آب رودخانه ایجاد کرده است.
وی اظهار کرد: متأسفانه هر  10 تا 30 روز فعالیت این معدن به یک باره پسماندهای روغنی و گازئیلی و موادی از این دست وارد رودخانه می شود که به نوعی به سد هم راه دارد.
این کشاورز تویسرکانی افزود: تا مدت ها این پسماندهای آلوده ناشی از استخراج سنگ معدن بر روی آب باقی می ماند و بالاجبار وارد باغات ما می شود.
بصیری با بیان اینکه معلوم نیست چگونه برای این معدن، مجوز فعالیت صادر شده است، افزود: اگر اینان می خواهند جان ما را بگیرند و بلای جانمان شوند بگویند، چرا که این آلودگی ها در نهایت هم درختان ما آسیب می رساند و هم به آب شرب ما.
*فعایلت معدن سنگ گرانیت تویسرکان، عمر مفید سد سرابی را کاهش می دهد
طبق نظرات کارشناسان فعالیت معدن در حوزه آبریز برای تأمین آب، ضررهای بسیار دارد و این معدن علاوه بر آلودگی هایی که ایجاد می کند به دلیل ایجاد رسوب های بسیار عمر مفید سد مخزنی سرابی را نیز کاهش می دهد.
فعالیت مستمر این معدن در حالی است که حتی سال 91 به گفته سرپرست وقت شرکت آب منطقه‌ای استان همدان هیچ گونه استعلامی از منابع آب برای آن گرفته نشده است.
*مفتح خواستار تعطیلی معدن بالا دست سد سرابی شد
«محمدمهدی مفتح» نماینده مردم تویسرکان در مجلس هم با تأکید بر اینکه فعالیت معدن بالادست سرابی باید متوقف شود، گفت: فعالیت این معدن به بخشی از آب شرب و محیط زیست شهرستان آسیب می رساند.
مفتح معتقد است که متولیان معدن سنگ گرانیت می توانند بهره برداری از بخشی از کوه مشرف به سد سرابی و باغات را تعطیل و متوقف کنند و در بخشی دیگری از کوه، آن هم البته طبق ضوابط محیط زیست به فعالیت خود ادامه دهند.
* دستان پشت پرده صدور فعالیت معدن سنگ گرانیت تویسرکان را رو کنید
به گزارش خبرنگار رودآور؛ سد مخزنی سرابی در حدود 9 میلیون متر مکعب آب مورد نیاز بخش کشاورزی و آب شرب تویسرکان را تأمین می کند و آغاز فعالیت معدن سنگ گرانیت به طور رسمی در سال 75 بوده است و امروز پس از 24 سال کسی به فکر مردم این دیار نیست، چرا که به گفته کامران کیانی رئیس منابع طبیعی تویسرکان حداقل در 10 سال اخیر استعلام های لازم برای ادامه فعالیت این معدن اخذ نشده، این در حالی است که معدن مورد نظر در نزدیکی بستر رودخانه واقع شده است.
 امید آنکه متولیان امر پاسخ شفافی بدهند که چه دستانی پشت پرده برای صدور فعالیت معدن سنگ گرانیت تویسرکان بوده که این روزها بلای جان مردم شده است و در این باره با تویسرکانی ها صادقانه سخن بگویند.

زنگنه 
انتهای پیام/ز

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان