آخرین اخبار

15. خرداد 1399 - 14:07   |   کد مطلب: 38391
پیگیری یک مطالبه: تویسرکانی ها، شهری زیبا بر اساس حکمت می خواهند
شهردار تویسرکان: 60 درصد مردم از مبلمان شهری راضی اند!/ابزار نظر سنجی شهردار چیست؟
پیوست فرهنگی برای زیباسازی فضای شهری را می توان همان حکمتی دانست که روزگاری در مبلمان شهری در تاریخ کهن معماری ایران زمین رعایت می شد و امروز آنرا به دست فراموشی سپرده اند، این روزها شهردار تویسرکان مدعی شده که بالای 60 درصد مردم از المان های شهری جدید راضی اند بدون ارائه مبنایی علمی بر این نظرسنجی.

به  گزارش خبرنگار رودآور؛ حکمت، مبنای اصلی و اساسی شهرسازی ایرانی ـ اسلامی در تاریخ کهن ایران است، موضوعی که در معماری ایرانیان بسیار به آن توجه می شد، همچنان که شواهد تاریخی نشان می دهد محل حمام ها، دروازه ها و در مجموع ساخت و ساز خانه ها و اماکن عمومی، همه دارای یک حکمت و اصول بود.

*تویسرکانی ها، مبلمان شهری بر اساس حکمت می خواهند

 اینکه امروز مردم تویسرکان از شهرداری این شهر انتظار دارند تا پیوست فرهنگی هر المان و نماد نصب شده در مبلمان شهری از سوی شهرداری لااقل در رسانه ها منتشر شود هم بر این مبنا استوار است، آنان زیبایی شهری حکیمانه می خواهند، تا دیگر، روزی یک شهردار نیاید از درخت شکوفه نورانی برای مبلمان شهری استفاده کند و شهردار بعدی از نخل و آن یکی شهردار هم چشمان را به نصب نماد سیبیل در ورودی سرابی خیره کند!

بر این اساس خبری در سایت رودآور با عنوان " مبلمان شهری تویسرکان با المان های نامناسب و هزینه های نامتعادل بیداد می کند؛طرح ریزی های شهرداری، عریان از پیوست فرهنگی و اجتماعی/ از المان های سیبیلو تا فانوس های چینی در تویسرکان " منتشر شد و شهرداری تویسرکان در واکنش به این خبر نشستی با خبرنگاران این شهرستان ترتیب داد.

در آن جلسه به برخی سوالات و ابهامات پاسخ داده شده و برخی دیگر از سؤالات نه تنها پاسخی گفته نشد، بلکه تنها نشان از عدم کار کارشناسایی شده در اجرای تعدادی از پروژه های شهر داشت.

* چهار میلیارد و 700 میلیون تومان هزینه کرد شهرداری برای خدمت رسانی به مردم
به هر تقدیر احسان پیری شهردار تویسرکان گفته که برخی از اقدامات انجام شده شهرداری در ماه های گذشته از جمله تکمیل پارک بانوان، آسفالت راه دانشکده فنی، نصب شیر هیدارته به منطور اطفاء حریق در 10 نقطه شهر، آغاز ساخت خیابان 30 متری جنب پارک بانوان و زائرسرا حیقوق نبی(ع)، جدولگذاری، گندزدایی معابر عمومی در روزگار کرونایی، جمع آوری روزانه 55 تن زباله و مواردی از این قیبل بود که برای انجام این طرح ها در  حدود چهار میلیارد و 700 میلیون تومان هزینه شده است.

شهردار تویسرکان: 60 درصد مردم از مبلمان شهری راضی اند!/ابزار سنجی شهردار چیست؟

حال باز می گردیم به خبر منتشر شده و گلایه های مردمی از ضعف مدیریتی در بخش هایی از فضاسازی و مبلمان شهری.

شهردار گفته که "ما نمی توانیم تمام سلایق را راضی نگه داریم هر کسی یک دیدگاهی دارد! بازتابی که من از مردم می بینم فکر می کنم بالای 60 درصد از مردم از برخی اقدامات (المان های نصب شده ) راضی هستند حالا یک عده هم ناراحتند، ناراضی اند، حق دارند سلیقه شان متفاوت است!"
احسان پیری در حالی مدعی شده 60 درصد و شاید بالای 60 درصد از مردم این شهر از اقدامات انجام شده راضی هستند که بر این ادعا هیچ مبنای علمی برای آمارگیری ارائه نداده است و جمله او ما را به یاد نظرسنجی روحانی انداخت که گفته بود هر روز از پشت شیشه خودرو با دیدن قیافه مردم نظرسنجی می کند،  شاید همان گونه که مردم از وضعیت گرانی ها و تورم در پشت شیشه خوروی رییس جمهور خوشحال به نظر می رسند و مردم تویسرکان هم از مبلمان شهری خوشحال به نظر بیایند!

*داشتن پیوست فرهنگی ـ اجتماعی برای المان های شهری مطالبه مردمی است

اینکه مطالبه مردمی آن است که شهرداری با نصب هر المانی شهری، پیوست فرهنگی، امنیتی و اجتماعی  را برای شفاف سازی ارائه دهد، به کسی بر می خورد؟ اگر رسانه ها و مردم پیوست فرهنگی ـ اجتماعی می خواهند برای این است تا دلایل فنی کار انجام شده به خوبی بیان شود و اگر دلایل اصولی، منطقی و فنی بیان شود، بی تردید می توان پاسخگوی هر سلیقه ای هم شد.

هنوز مشخص نیست چرا المان های نصب شده نه تنها پیوست فرهنگی ـ اجتماعی متناسب با سابقه تاریخی تویسرکان ندارد بلکه در عمده موارد المان ها با عناوین میدان ها در تضاد است.

*شهردار تویسرکان برخی انتقادهای وارده درخصوص مبلمان شهری را پذیرفت

پیری شهردار تویسرکان بالاخره این مسئله را تأیید کرد که تعدادی از المان ها مناسب نیست و ئعده که به طور مثال المان نماز از میدان امام به میدان نماز در شهرک قائم انتقال داده شود و یا اینکه برای المان گردو در ورودی شهر در میدان جانبازان هم چاره ای می اندیشد ، او برخی از انتقادهای وارد شده را پذیرفت و وعده داده که به زودی تغییرات در این خصوص انجام می دهد.

شهردار تویسرکان با بیان اینکه برای انجام پروژه های ای این شهرداری، کمیته های مخصوص از جمله کمیته برنامه ریزی شهری فعالیت می کنند، عنوان کرده که از نظر صاحب نظران و کارشناسان برای طرح ریزی و عملیاتی کردن برنامه ها بهره می گیرند، آیا در عمل این گونه است؟!

*آلودگی نوری فضای شهری در یک محله، خاموشی در محله ای دیگر!

پیری مدعی شده که شهر روشن، شادی آور است اما در نظر نگرفته که نباید آنقدر عقب عقب برویم که از آن طرف بام بیافتیم، چرا که آلودگی نوری و اشباع نور همچون آلودگی صوتی و مواردی از این دست می تواند مشکل ساز شود.

به طور مثال میدان امام در مرکز تویسرکان آنقدر از المان های نوری و  نصب بنرها در اندازه های مختلف اشباع شده که زیبایی بافت تاریخی آن همچون گلدسته های مسجد جامع دیگر مشخص نیست، حتی نورهای خیرکننده و رقص نور می تواند برای دید رانندگان خطرساز باشد.

در نورپردازی فضای شهری، شدت روشنایی، آرایش نصب سیستم نورپردازی، انعکاس نور در سطح، میزان درخشندگی و کیفیت نور باید رعایت شود تا خیرگی چشم به دنبال نداشته باشد. بنابراین اگر کار کارشناسیشده نباشد، عدم تناسب بین سیستم نورپردازی و مکان، آلودگی نوری ایجاد می کند.

نباید نورپردازی به گونه ای باشد که از اهمیت نشانه های شاخص محل کاسته شود، با این دست فرمان و نورپردازی ها که شهرداری تویسرکان در پیش گرفته هویت تاریخی مرکز شهر دیگر جلوه گری نمی کند و  در میان آلودگی نوری گم شده است، این در حالی است که هنوز مناطقی از شهر تویسرکان از جمله بخشی از محوطه امامزاده اسماعیل(ع) و آرامگاه حیقوق نبی(ع) در خاموشی است.

*انتخاب عنوان پارکی به نام سالمندان؛ یعنی طرح ریزی بدون پیوست فرهنگی

شهرداری تویسرکان از تبدیل عنوان پارک دروازه در محله جولستان به پارک سالمندان خبر داده، آیا کلمه سالمندان برای یک پارک نمادی از پیری، فرسودگی وتمام شدن یک انسان نیست؟ آیا این احترامی است که باید به بزرگان خود داشته باشیم؟ هر سالمندی روزگاری جوان بوده و می شود از عناوین مناسبتری به جای عنوان سالمند برای این پارک استفاده شود، همچون پیشکسوتان تا در عمل به بزرگان خود بها دهیم.

در همین یک نمونه کوچک مشخص است که طرح های ارائه شده شهرداری تویسرکان آن گونه که باید پیوست فرهنگی ـ اجتماعی ندارد.

همچنین نصب المان های نوری در بلوار اشرفی اصفهانی شبیه به رخت آویز است تا حاوی نماد و زیبایی نوری در شهر.

*المان های نصب شده شهری در تویسرکان، هماهنگی و هارمونی با محیط ندارند

دالان نور در بلوار معلم، کار مورد قبولی به نظر می رسد ، اما المان های نوری نصب شده، اکنون دیگر نیست و هم اینک تنها سازه آهنی این دالان نور موجود است، بدون ارائه هیچ گونه زیبایی.

بلوار ورودی شهر از سمت سرابی به المان برگ های برعکس یا شبیه سیبیل، خود را نشان  می دهد، در حالی که لااقل می توان با هزینه یک جوشکاری ساده نماد موجود را به برگ بازگرداند تا لااقل تعریفی از یک المان داشته باشیم.

شهردار تویسرکان مدعی شده که فانوس های چینی نصب شده در خیابان شهدا اصلاً فانوس نیست بلکه نماد مناره است، حتی اگر نماد مناره هم باشد که نیست، آیا باید در این حد و اندازه و به این حد زمخت در یک خیابان کم عرض استفاده و نصب شود؟ برای هر فانوس چینی خریداری شده به نظر بیش از 3 میلیون و 400 هزار تومان هزینه شده آن هم با لامپ هایی پرمصرف!

*پرچم هایی که برافراشته نیست!

ناگفته نماند که مدیریت شهری در تویسرکان ستون های برق وسط بلوار بهشتی را با رنگ آمیزی پرچم ایران نمایش داده است، گویا پرچم در زمین است و برافراشته نیست، آیا نمی توان به راحتی نماد پرچم را به گونه ای دیگر در بالای رنگ آمیزی ستون ها به شکل تنه درخت نمایش داد؟ به همین سادگی و با اندک هزینه.

به گزارش رودآور، نمادها و نورپردازی های مبلمان شهری تویسرکان آن هماهنگی و هارمونی لازم را ندارند و شهرداری این شهر تاکنون پیوست فرهنگی ـ اجتماعی برای هر کدام از المان ها ارائه نداده است.

پیوست فرهنگی همان حکمتی است که در هر بخش از مبلمان شهری در تاریخ کهن معماری ایران زمین رعایت می شد و امروز به دست فراموشی سپرده شده است.

شهردار تویسرکان وعده هایی هم داده، بی تردید فردا این وعده ها مطالبات تک تک مردم این شهر می شود، امید است در مبلمان شهری بازنگری های مثبتی انجام شود.

زنگنه

انتهای پیام/ز

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان