آخرین اخبار

7. تير 1399 - 6:51   |   کد مطلب: 38487
روزگاری رهبر انقلاب با بیان اینکه زیبایی هر جایی و هر چیزی به حَسَب خودش است و توضیحات مفصل دیگر با یکسان سازی قبور شهدا مخالفت خود را اعلام کردند، اما این روزها همچنان برخی مسئولان این امر را افتخاری در کارنامه کاری خود می پندارند، در برخی نقاط قبور شهدا به جای آن که آن معنویت را برای انسان تداعی کند، شبیه به سکوهایی برای نشستن است، همچنان که در گلزار شهدای تویسرکان این اتفاق رخ داده است.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ یازدهم بهمن ماه سال 97 ، رهبر انقلاب پس از زیارت قبور مطهر شهدا درباره یکسان سازی قبور شهدا فرمودند: «یکی از کارهای بدی که بعضی از مدیران گلزارهای شهدا انجام می‌دهند، این کار غلط یکسان‌سازی قبور شهدا است. این [جا] خوب است؛ همین درست است، بیایند صاحبان این شهدا، پدرانشان، مادرانشان، فرزندانشان، همسرانشان، علامتی داشته باشند، عکسی داشته باشند، این خوب است. این شکل، شکل طبیعی است. هیچ لزومی ندارد که ما این [علامت‌ها] را صاف کنیم، به خیال اینکه می‌خواهیم زیباسازی کنیم. زیبایی هر جایی و هر چیزی به حَسَب خودش است؛ زیبایی انسان، زیبایی باغ، زیبایی قبرستان، زیبایی هر چیزی را باید به حَسَب خودش محاسبه کنیم."
و این گونه حتی با وجود گلایه مندی صریح و شفاف رهبر انقلاب کاری که در دولت خاتمی با ایجاد کارگروه ساماندهی گلزار شهدا در سال 83 آغاز شده بود همچنان تاکنون ادامه دارد و بودجه هایی برای این امر اختصاص می دهند و برخی مدیران و حتی فرمانداران به این هزینه کردها افتخار می کنند و آن را جزء برنامه های خوب خود برمی شمارند!
از گلایه مندی والدین شهدایی که در میان قبور یکسان, تشخیص مزار فرزند شهیدشان را با مشکل مواجه کرده بود و بودجه های بیت المال که در این زمینه هدر رفت که بگذریم به طراحی ناصحیح سنگ قبرهای شهدا می رسیم.
سنگ قبرهایی که به جای آن که آن معنویت و به یاد مرگ افتادن را برای انسان تداعی کند، شبیه به سکوهایی برای نشستن است، همچنان که در گلزار شهدای تویسرکان این اتفاق رخ داده و برخی مدیران ساماندهی گلزار شهدا را افتخاری برای خود می پندارند!
گلزار شهدایی که می رفت میراث عظیم و زیبای سال‌های دفاع مقدس را با نمادها و یادگاری های شهدا به تصویر کشاند، این گونه نشد و آن دسته گل ها، نوشته های روی سنگ قبرها، وصیتنامه ها، جانمازها و سربندهای هر شهید که مخصوص به خودش بود به دست فراموشی سپرده شد و امروز دیگر خبری از آن وسایل و یادگاری ها نیست.
این روزها برخی خانواده های شهدا از عملکرد دستگاه های اجرایی حتی در باره دیدار تکراری آنان با تعداد محدود و انگشت شماری از دیگر خانواده شهدا گلایه مند هستند، زمانی که مسئولی کشوری و یا استانی به تویسرکان می آید و یا مناسبتی می شود، سرکشی و دیدار با خانواده های شهدایی که چندین و چند مرتبه با آن ها دیدار داشته اند مجدد تکرار می شود و برخی خانواده های شهدا همچنان چشمشان به درب منزل خشک شده تا شاید برای یک بار هم شده مسئولی به دیدارشان بیایند و مشکلتشان را با او مطرح کنند و درد دلهایشان را بگویند.
این روزها شاید مادر شهیدی در راهروهای دادگاه به این و در آن بزند و نیازمند کمکی باشد و یا شاید فرزند شهیدی که از هیچ سهمیه ای بهره ای نبرده در روستایی دور دست دستش شکسته و برای گذران زندگی نیازمند کمکی باشد.
هنوز هم دیر نشده و می توان بودجه ها و اعتبارهایی که برای ساماندهی گلزار شهدا به هدر می رود برای ایثارگران و خانواده های شهدایی که در مناطق محروم زندگی می کنند هزینه شود.
زنگنه 
انتهای پیام/ز

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان