آخرین اخبار

4. مهر 1399 - 7:35   |   کد مطلب: 38862
طرح سرشاخه کاری و ایجاد نهالستان گردو زمینه ساز تولید محصولی بازارپسند می شود، با توجه به این موضوع انتظار می رود دولت از بخش خصوصی برای صنایع بسته بندی مغزی مغذی حمایت کند تا صادرات مرهمی بر دردهای اقتصادی تویسرکان این برترین پایگاه ژنتیکی گردوی جهان شود.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ پایتخت طلای سبز ایران این روزها همزمان با فصل برداشت گردو حال و روزش حالا دیگر بوی گردو می دهد! در بسیاری از کوچه پس کوچه ها هرچند که زیبایی شهر زیر سوال رفته و گردوپوست کن ها پوست های سبز را در کف کوچه رها می کنند و در آخر  رنگ سیاهی به کوچه می دهند، با این حال دلشان امیدوار است و گرم شده که لااقل از محصول برداشتی خود سودی می برند و بارانی پاییزی که این رنگ های سیاه را از بین ببرد.

*لنگ زدن هر دو پای صنایع تبدیلی و فرآوری در تویسرکان
اما آن چه که با این و آن همه تلاش ها، استفاده از کود و مراقبت یک ساله از باغات گردو، از آن باغداران می شود، سهم اندکی از سود فروش است، چرا که صنایع تبدیلی و جانبی در این شهرستان آن چنان که باید فعال نیست و هر دو پایش لنگ می زند.
در تویسرکان بیش از هفت هزار بهره بردار در حدود 6 هزار هتکار باغ گردو فعالیت می کنند و همان گونه که سابق بر این گفته شد زندگی 70 درصد مردم این دیدار وابسته به گردو است.

* صنایع بسته بندی، مکملی برای بهره بری اقتصادی از برندن شدن یک محصول
پس با توجه به این وابستگی ضروری است تا صنایع بسته بندی و فرآوری، مکملی برای بهره بری اقتصادی پس از برند شدن این محصول به کارزار بیایند، اما چرا توجهی به این دو این مهم از سوی متولیان امر نشده است؟
به دلیل شرایط جغرافیایی و تولید خاص گردوی تویسرکان، این محصول تولیدی در یک باغ با باغ دیگر از نظر شکل ظاهری، اندازه و وزن متفاوت است، از این رو آن چنان که باید سهمی در سالیان گذشته از بازار صادرات نداشته.

* برترین پایگاه ژنتیکی گردوی جهان از آن تویسرکانی هاست 

به همین علت مسئولان متولی در شهرستان تویسرکان در سالیان اخیر به دنبال آن بودند تا با اجرای طرح سرشاخه کاری و ایجاد نهالستان گردو، در نهایت به تولید این محصول به صورت یکنواخت و یکدست روی بیاروند و چند سالی است که به همت محمدمهدی مفتح نماینده مردم تویسرکان و جهاد کشاورزی و به ویژه تلاش خود مردم پیگیری هایی شد تا زمینه برای یجاد بزرگترین نهالستان گردوی مادری غرب آسیا در این شهرستان فراهم شود.
نهالستان گردو در حقیقت نهالستان تولید زنجیره کامل نهال گردوی گواهی شده است که به گفته مسعود اکبری مدیر جهاد کشاورزی تویسرکان این شهرستان در آینده‌ای نزدیک با توجه به برخورداری از برترین ژنتیک گردوی جهان، به منبع اصلی تأمین پیوندک‌های گردوی مورد نیاز کشور تبدیل شود.

*طرح سرشاخه کاری و ایجاد نهالستان گردو زمینه ساز تولید محصول صادراتی

بهره مندی از نهال ها و پیوندک های گردوی گواهی شده، کاهش رشد عمودی درختان گردو را به دنبال دارد و همین امر سبب می شود تا سقوط از درختان سر به فلک کشیده گردو را شاهد نباشیم و مرگ و میر گردوتکانان با اصلاح درختان کاهش یابد.
مصرف بهینه آب، افزایش کمی و کیفی محصول تولید شده، مقاوم سازی درختان گردو در برابر سرما و دیگر آفات و تولید گردویی یک دست و یکنواخت به منظور بسته بندی شکیل برای صادرات برخی از مزایای اجرای طرح سرشاخه کاری و همزمان بهره گیری از نهال های گواهی شده باغ مادری گردو است که می تواند برای حضور فعال تویسرکانی ها در بازارهای بین المللی مؤثر واقع شود.

همچنین با همان دست فرمان و پیگیری های نماینده تویسرکان گردوی این شهرستان گوی سبقت را از گردوی دیگر کشورها ربود و توانست در سازمان مالکیت معنوی(وای پو) ثبت جهانی شود.

* ضروت حمایت دولت از بخش خصوصی برای صنایع بسته بندی مغزی مغذی
به گزارش رودآور؛ زیرساخت های لازم برای تولید محصول گردویی یکنواخت و بازار پسند با رویکرد صادراتی فراهم شده، اما هنوز کارهای بسیار مانده تا مرغوبت ترین نوع گردوی جهان بتواند برای مردمان این دیار سودآور باشد.
بی تردید اینجا بیش از همه همکاری و همیاری دستگاه های اجرایی و مردم نیاز است و البته ویژه تر حمایت های معنوی و تسهیلاتی دولت در پای کار آوردن بخش خصوصی و سرمایه گذاران برای ایجاد صنایع تبدیلی و فرآوری گردو در تویسرکان.

*صادرات گردو؛ مرهمی بر دردهای اقتصادی تویسرکان

از پوست سبز و چوبی گردو گرفته تا مغز مغذی آن برای مصارف متعدد درمانی و دارویی این محصول همه و همه کارایی بسیار دارد که نیازمند توجه مسئولان برای بازاریابی و صادرات آن است تا مرهمی برای التیام دردهای اقتصادی این شهرستان باشد.

زنگنه

انتهای پیام/ز

 

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان