آخرین اخبار

20. مهر 1399 - 0:48   |   کد مطلب: 38920
گردوی تویسرکان جهانی شده، زیبا و زیبنده نیست که هر ساله در فصل برداشت این محصول، شاهد مصدومیت و یا فوت تعدادی از گردوتکانان بر اثر سقوط از درختان باشیم، جهاد کشاورزی در طرحی ساماندهی، آموزش و شناسنامه دار کردن گردوتکانان را پیشنهاد داده و ضروری است از هم اینک همه دستگاه های متولی از جمله فرماندار به اجرایی شدن آن اقدام کنند تا سال بعد کاسه چه کنم چه کنم به دست نگیریم.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ هر ساله با آغاز فصل گردوتکانی در تویسرکان، پایتخت طلای سبز ایران، تمام وجود اعضای خانواده گردوتکانان به لرزه می افتد، اینکه نکند در این مدت سرپرست خانواده از باغدار گرفته تا یک کارگر به علل مختلف از درختان سر به فلک کشیده گردو سقوط کند و منجر به مصدومیت، قطع نخاعی شدن و یا فوت او شود.

*گردوتکانان نیازمند چاره ای کارساز و راهبردی برای حفاظت از جان خود هستند

به طور قطع سقوط هر گردوتکان برای او و خانواده اش هزینه های بسیار مالی و حتی روانی وارد می کند که در نهایت بر خود جامعه تحمیل می شود و اینجاست که باید متولیان امر از جمله فرمانداری پا به کار شود و با ایجاد وحدت رویه ای مناسب به دور از هر گونه سیاسی بازی با بهره گیری از علوم روز دنیا به فکر مجهز کردن گردوتکانان به وسایل آموزشی و حفافظتی باشند و چاره ای کارساز و راهبردی بیاندیشند.

*مصدوم شدن بیش از 123 گردوتکان بر اثر سقوط از درخت گردو

«فرشاد عبدالملکی» رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی تویسرکان در گفت و گو با خبرنگار رودآور با اعلام اینکه از آغاز فصل برداشت گردو تاکنون بیش از 123 گردوتکان بر اثر سقوط از درختان مصدوم شدند، گفت: تعداد مصدومان ناشی از سقوط درختان گردو نسبت به سال گذشته که 102 نفر بوده، افزایش یافته است، اما خوشبختانه فوتی نداشتیم.

وی اظهار کرد: با این وجود، حال تعدادی از مصدومان مساعد نیست و سه نفر از بین آنان قطع نخاع شدند و بی تردید هزینه های بسیار بر روی دست خانواده هایشان تا پایان عمر به دلیل زمین گیر شدن تحمیل می شود.

رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی تویسرکان از گردوتکانان خواست تا در روزهای اندک باقی مانده از فصل برداشت این محصول، تمامی نکات ایمنی برای حفاظت از جان خود را رعایت کنند.

شنیده شده برخی باغداران برای آن که هزینه گردوتکانان را ندهند خودشان بدون آن که راه و روش بالارفتن از درختان سر به فلک کشیده گردو را بدانند حتی با داشتن بیماری زمینه ای اقدام به برداشت گردو می کنند و یا آن که گردوتکانان خود را بیمه نمی کنند.

برخی می گویند ارتفاع تعداد قابل توجهی از درختان گردو بالاست و به دلیل اینکه شاخه های این درختان بر اثر آفات مختلف نحیف شده است، تحمل وزن گردوتکان را ندارد و به راحتی شکسته و در نهایت منجر به سقوط او می شود.

*چاره چیست؟/بهره گیری از طرح سرشاخه کاری در ایجاد درختانی کم ارتفاع مؤثر است

از این رو به سراغ مدیر جهاد کشاورزی تویسرکان رفتیم. به گفته «مسعود اکبری» رفتن به سمت اجرای طرح سرشاخه کاری و ایجاد نهالستان باغ مادری برای تولید نهال های گواهی شده گردو و در نهایت پیوندزنی می تواند در ایجاد باغی یک دست از درختان کم ارتفاع و مقاوم به انواع آفات تا حدود قابل توجهی در فصل برداشت به کمک گردوتکانان بیاید.

*آفات مختلف علت اصلی ایجاد شاخه های شکننده درختان گردو

وی اظهار کرد: البته در برخی مناطق شاخه های درختان گردو به عوامل مختلف از جمله باقی ماندن اثرات سرمازدگی سال های گذشته، آفت کرم خراط و یا استفاده نامناسب از کود و عدم آب دهی به موقع سست و شکننده شده است که باید خود باغدار با همکاری متولیان جهاد کشاورزی این درختان را شناسایی و در رفع آفت موجود کمک کنند.

*استفاده از کمربند ایمنی فراموش نشود

مدیر جهاد کشاورزی تویسرکان افزود: خوشبختانه توسط نصراللهی مخترع تویسرکانی که سابق بر این انواع دستگاه گردو پوست کن را روانه بازار کرده، کمربند ایمنی جدیدی با قمیت مناسب تولید شده، این کمر بند ایمنی به اصطلاح خود گردوتکانان دست و پا گیر نیست و شرایط مناسب را برای رفتن از یک شاخه به شاخه دیگر به منظور چیدن گردوی تولید شده فراهم می سازد.

اکبری معتقد است با این وجود، نحوه فراگرفتن آموزش صحیح بالا رفتن از درختان گردو در فصل گردوتکانی برای آنانی که چنین برنامه ای دارند ضروری است که باید به آن توجه داشت چرا که برخی باغداران حاضر به استفاده از کمربند ایمنی یا بیمه کردن گردوتکانان خود نیستند و گاهی هم خودشان برای آن که هزینه گردوتکانان را ندهند، بدون دانستن علم بالا رفتن از درخت اقدام به برداشت محصولشان می کنند.

*ساماندهی، آموزش و شناسنامه دار شدن گردوتکانان ضرورت دارد

وی تصریح کرد: نابلدی و ندانستن نحوه بالا رفتن از درختان گردو دلیل عمده و اصلی سقوط گردوتکانان است، اینکه برخی تصور می کنند می توانند بدون بهره گیری از تجهیزات ایمنی و نحوه صحیح بالا رفتن از درختان، به گردوتکانی مشغول شوند.

مدیر جهاد کشاورزی تویسرکان عنوان کرد: بنابراین اینجا ایجاد یک انجمن یا تعاونی که گردوتکانان را سامان دهی کند و به آنان قبل از فصل گردوتکانی نکات ایمنی را بیاموزد احساس می شود.

*بهره گیری از گردوتکانان آموزش دیده باید فرهنگ سازی شود

اکبری افزود: نمی شود که هر ساله شاهد مصدومیت تعداد قابل توجهی از گردوتکانان باشیم و تا سال بعد دست روی دست بگذاریم، برای رسیدن به این هدف همکاری ارگان های مختلف و به ویژه همیاری خود باغداران نیاز است تا هیچ گردوتکانی بدون فراگرفتن صعود از درخت و بدون در دست داشتن یک شناسنامه کاری از درختی بالا نرود.

وی تأکید کرد: بنابراین حتی می توان قانون محکم و استواری مصوب کرد تا با فرهنگ سازی و نهادینه کردن این مسئله، هیچ باغداری از گردوتکانان بی شناسنامه برای برداشت محصول خود استفاده نکند.

*ضرورت حمایت فرمانداری از طرح پیشنهادی جهاد کشاورزی

به گزارش خبرنگار رودآور؛ گردوی تویسرکان عنوان جهانی بودن را با خود به همراه دارد، زیبا و زیبنده نیست که هر ساله در فصل برداشت این محصول، شاهد مصدومیت و یا فوت تعدادی از گردوتکانان بر اثر سقوط از درختان باشیم، از این رو به نظر طرح پیشنهادی اداره جهاد کشاورزی مبنی بر ساماندهی و شناسنامه دار کردن گردوتکانان مناسب و ضروری است.

می طلب از هم اینک همه دستگاه های متولی از جمله فرمانداری به اجرایی شدن آن اقدام کنند تا سال بعد در فصل برداشت گردو کاسه چه کنم چه کنم به دست نگیریم.

زنگنه

انتهای پیام/ز

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان