آخرین اخبار

21. مهر 1399 - 7:04   |   کد مطلب: 38924
شرایط ویژه آب و هوایی شهر طلای سبز ایران به اذعان کارشناسان فرانسوی و ترکیه ای سبب شده تا عنوان جهانی شدن و مرغوبترین گردوی جهان به مردمان این دیار اختصاص داده شود، با وجود آنکه استاد ایلماز می گوید دنیا نیاز به چشیدن گردوی تویسرکان دارد، اما هنوز این محصول به صورت فله ای روانه بازار شده و گاهی هم بر سر راه سرمایه گذاران صنایع بسته بندی سنگ می اندازند.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ گردو، این طلای سبز ایران، سالیان سال است که یک همراه مغذی برای سفره های ایرانیان در کنار وعده صبحانه و یا طبخ غذاهای متنوع بوده است و حتی مصرف دارویی داشته و از نظر طعم بسیار لذیذ است.

چند ماهی می شود که این گردو به همت تلاش ها و پیگیری های محمدمهدی مفتح نماینده مردم تویسرکان و انجمن گردوی این شهرستان عنوان جهانی بودن را با ثبت در سازمان مالکیت فکری جهانی، بیش از پیش به خود اختصاص داده است.

*ایرانیان گردوی تویسرکان را می پسندند

هر شخصی یک بار طعم گردوی تویسرکان را چشیده باشد، هیچ گردوی دیگری در نظرش دیده نمی شود، این را نه تنها مردمان و کارشناسان حوزه کشاورزی ایران زمین بلکه مردمان کشورهای دیگر هم عنوان کرده اند، چرا که کیفیت و مرغوبیت گردوی تویسرکان به دلیل شرایط ویژه و خاص جغرافیایی پرورش آن، منحصر به فرد است. چنانچه شاهد هستیم مهندسین کشاورزی کشور ترکیه این روزها بیشتر از همیشه از محصول سبز شهر طلای سبز ایران سخن می گویند.

در این باره به واسطه و همت عبدالله قمری مسئول انجمن گردوی تویسرکان توانستیم با دکتر صلاح الدین ایلماز از مهندسین حوزه کشاورزی کشور ترکیه ارتباط بگیریم.

این استاد بین المللی، کارگاه های متنوعی در بخش سرشاخه کاری درختان گردو در سطح کشورهای متعدد برگزار کرده است، از این رو طعم منحصر به فردو گردوی تویسرکان را با هیچ کجای جهان قابل قیاس نمی داند.

* گردویی خارق العاده

در مصاحبه انجام شده با او پس معرفی خود، عنوان می کند که من برای بررسی کیفیت گردو در ایران به تویسرکان آمدم و با نمای خارق العاده ای روبرو شدم. وی می گوید: در همه جای دنیا گردو کاشته بودند، اما بهترین گردوی با کیفیت جهان در تویسرکان وجود دارد، با این حال متأسفانه، در بسته بندی قرار داده نمی شود و به دنیا به به خوبی معرفی نشده و نشان تجاری ندارد.

* با بسته بندی مناسب مسیر معرفی گردوی تویسرکان را هموار کنید

این استاد ترکیه ای از مردمان ایران زمین به ویژه تویسرکانی ها تقاضا می کند گردوی بی نظیر خود را بسته بندی و با عنوان برند تویسرکان به جهان عرضه کنند و بفروشند. ایلماز تأکید دارد بسته بندی گردو بسیار حائز اهمیت است و باید این محصول عالی به دنیا معرفی شود، دنیا نیاز به چشیدن گردوی تویسرکان دارد.

*دنیا نیاز به چشیدن طعم معرکه گردوی تویسرکان دارد

او عنوان می کند خواهشمندم گردوی این شهر را بسته بندی کنید و با برند "گردوی تویسرکان" در دنیا بفروشید، این بسیار مهم است. گردوی تویسرکان باید به دنیا معرفی شود.دنیا نیز نیاز به چشیدن گردوی تویسرکان دارد.

* تأئید مرغویت گردوی تویسرکان توسط اساتید صاحب آوازه گردوی ایران و فرانسه

«عبدالله قمری» مسئول انجمن گردوی تویسرکان نیز در گفت و گو با خبرنگار رودآور؛ گفت: گردوی این شهرستان به لطف آب و هوای خدادادی و به اذعان کارشناسان هم وطن و اساتید غیر ایرانی مرغوبترین گردوی جهان است.

وی اظهار کرد: علاوه بر اساتید حوزه کشاورزی ترکیه، پرفسور اریک ژرمن فرانسوی کارشناس فائو گردوی تویسرکان را خاص و خارق العاده می داند.

مسئول انجمن گردوی تویسرکان افزود: در این خصوص اساتید هم وطن از جمله پرفسور وحدتی استاد صاحب آوازه گردوی ایران و دکتر سلیمانی استاد مرکز تحقیقات نهال سازمان جهاد کشاورزی نیز صحه بر مرغوبیت بی نظیر گردوی تویسرکان گذاشته اند.

*شرایط ویژه آب و هوایی تویسرکان، گردویش را زبانزد عام و خاص کرده

قمری درخصوص چرایی آنچه که سبب شده کیفیت گردوی تویسرکان زبانزد شود، هم گفت: درست در زمان سفت شدن مغز گردو باید شرایط آب وهوایی گردو مناسب و هوای خنک وجود داشته باشد و این شرایط ویژه تنها در شهر طلای سبز ایران مهیا می شود.

وی در ادامه عنوان کرد: ثبت جغرافیایی گردوی تویسرکان در وزارت صنعت ومعدن و مهمتر متعاقب کسب این عنوان، جهانی شدن و ثبت درسازمان جهانی مالکیت معنوی (وایپو) درسوئیس زمینه را برای معرفی بیش از پیش این محصول مغذی فراهم ساخته است.

مسئول انجمن گردوی تویسرکان تصریح کرد: در روند ثبت جهانی دو فرآیند قابل توجه است یکی مراحل و روند ثبت حائز اهمیت بود که محقق شد و مرحله دوم که بسیار مهمتر است استفاده از این عنوان جهانی برای برندسازی، توسعه بازار بین المللی و صادرات گردو و در نهایت رونق اقتصادی بیشتر به گردوی تویسرکان است.

قمری از مدیران دولتی و بازاریان خواست تا با وحدت و یکپارچگی و با ارائه راهکارهای راهبردی در تثبیت جایگاه برند گردوی تویسرکان پای کار بیایند.

*عرضه فله ای گردو درخور جایگاه این محصول جهانی نیست/عدم وجود بسته بندی گردوی، پای دلالان متقلب را به بازار باز کرده

او تأکید دارد که عرضه گردو به صورت فله ای و عدم وجود بسته بندی مناسب درخور جایگاه گردوی تویسرکان نیست و همین مسئله سبب سوء استفاده برخی شده تا با عرضه گردوی نامرغوب خود به نام برند معتبر تویسرکان، ضربه بر پیکره گردو و برند جهانی آن بزنند.

مسئول انجمن گردوی تویسرکان به نبود بازار تخصصی مناسب عرضه گردو هم پرداخت و گفت: این مسئله نیز عاملی اصلی است که پای دلالان متقلب را به بازار گردو باز می کند.

* سنگ اندازی برای حضور سرمایه گذاران صنایع بسته بندی ممنوع

به گزارش رودآور؛ گردوی شهر طلای سبز را نه تنها ایرانیان بلکه به اذعان کارشناسان بین المللی جهانیان می شناسند.با توجه به اینکه این محصول خوش طعم این دیار توانسته عنوان جهانی را از خود کند، آیا زمان آن فرا نرسیده که دستگاه های اجرایی و در راس آن استاندار همدان و فرماندار شهرستان شرایط لازم را برای سرمایه گذاران حوزه صنایع بسته بندی و صادارات فراهم کنند تا به میدان بیایند. امید آن که در این راه سنگ اندازی نشود تدبیری شایسته رقم بخورد.

زنگنه

انتهای پیام/ز

تصاویر تکمیلی: 
ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان