آخرین اخبار

5. آبان 1399 - 3:16   |   کد مطلب: 38972
در حالی که بر اساس تحقیقات علمی سازمان نقشه برداری کشور مشخص شد قله کوبره بلندترین قله استان همدان است اما هیئت کوهنوردی این استان با مستمسک قرار دادن نام ائمه اطهار(ع) در تلاش است تا طرح سیمرغ را به قله یخچال بازگرداند!

به گزارش خبرنگار رودآور؛ غلامعلی جعفرزداه ایمن آبادی رئیس سازمان نقشه برداری کشور در تاریخ 26 شهریور به دنبال پیگیری های محمدمهدی مفتح نماینده مردم تویسرکان، اداره ورزش و جوانان و هیئت کوهنوردی این شهرستان تأکید کرده است که قله کوبره واقع در شهرستان تویسرکان بلندتر از کوه یخچال است.

*تأکید سازمان نقشه برداری کشور بر مرتفع بودن قله کوبره از یخچال

 به دنبال این تحقیقات علمی تأکید می شود تحقیقات علمی، فدراسیون کوهنوردی هم عنوان کرده که؛ "با استعلام صورت گرفته از سازمان نقشه برداری کشور مبنی بر تعیین مرتفع ترین قلل استان همدان، این سازمان طی نامه ای ارتفاع قلل یخچال به مختصات ´´21´28°48 را ۳۵۷۰ متر و «کوبره» به مختصات ´´39´51°32 را ۳۵۸۶ متر تعیین کرد."

این خبر یکم آبان ماه سال در سایت خبری رودآور و دیگر رسانه ها و نیز سایت متعلق به فدارسیون کوهنوردی کشور منتشر و کوبره در تویسرکان به عنوان بام جدید استان همدان ثبت و معرفی شد.

با این حال در اقدامی تعجب برانگیز و قابل تأمل شاهد ابراز ناراحتی هیئت کوهنوردی استان همدان هستیم که به نظر مبنای علمی ندارد!

در عنوان هایی که براساس آن، این هیئت ورزشی همدانی اعتراض کرده آمده که؛

ـ اعتراض هیئت کوهنوردی همدان به حذف نام و جایگاه قله "یخچال"

ـ گوهری، رئیس هیئت کوهنوردی و صعود‌های ورزشی استان همدان می گوید: ایجاد جان‌پناه و سرازیر شدن جمع کثیری از کوهنوردان به سمت این قله، تبعات زیست محیطی دارد. همچنین این شهرستان زیرساخت لازم از جمله خوابگاه مناسب برای میزبانی از یک گروه کوهنوردی را ندارد.

ـ از نظر هیئت کوهنوردی استان با وجود بلندتر بودن قله کوه‌بر باید نام قله یخچال (صاحب‌الزمان) در طرح سیمرغ ثبت شود .

* شأن نام ائمه اطهار(ع) را در حد یک کوه پایین نیاورد

و اما این اعتراض ها تک به تک از سوی کارشناسان ورزشی رد می شود و چند سوال از این هیئت:

آیا تحقیقات علمی ثابت نکرده اند که قله کوبره از یخچال مرتفع تر است؟ پس چرا باید شأن ائمه را تا این حد پایین بیاورید و برای بیان کردن خواسته خود مستمسک به قرار دادن نام ائمه اطهار(ع) بر روی قله یخچال می شوید؟

آیا تبعات زیست محیطی تنها برای قله کوبره است و قله یخچال از این تبعات مستثنی می شود ؟

آیا نمی توان در مختصات تویسرکان خوابگاه برای کوهنوردان ایجاد کرد یا تصور بر این است که تنها همدانی ها می توانند خوابگاه ایجاد کنند و بس؟

باور کنید یا نکنید عدد یک از صفر بزرگتر است و دو از یک و به همین ترتیب عدد ۳۵۸۶ که به عنوان ارتفاع قله کوبره توسط تحقیقات علمی ثبت شده بزرگتر از عدد ۳۵۷۰ یعنی ارتفاع قله قخچال است.حالا این جنگ زرگری برای چیست؟

زنگنه

انتهای پیام/ز

تصاویر تکمیلی: 
ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان