آخرین اخبار

24. آبان 1399 - 7:22   |   کد مطلب: 39038
تویسرکانی ها را به عنوان صاحب نخستین کتابخانه استان همدان و همچنین نخستین کتابخانه تخصصی کودک و نوجوان می شناسند، مردم شهر طلای سبز از دیرباز تا کنون با کتاب و کتابخوانی، شعر و شاعری و نویسندگی انس گزفته اند.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ از سال 1372 به بعد هر ساله با آمدن روز بیست و چهارم آبان ماه و در سالروز شهادت آيت­ الله سيدمحمدحسين طباطبايي هفته کتاب و کتاب خوانی هم آغاز می شود.

*خسارت بزرگ برای یک ملت، دوری از کتاب است

کتاب پلی است به سمت دانایی و آگاهی و در دین مبین اسلام نیز بسیار بر علم آموزی و آگاهی تأکید شده است.کتاب ها با آدم حرف می زنند گاهی پند می آموزند و گاهی دیگر ما را با اسرار هستی آشنا می کنند.رهبر معظم انقلاب همواره بر کتابخوانی تأکید داشته و دارند و فرموده اند که؛ "كتابخوانى بايد همانند كارهاى روزانه در زندگى مردم وارد شود" و كتاب خوب، را يكى از بهترين ابزارهاى كمال بشرى می دانند، ایشان از كتاب به عنوان دروازه‏ ايى به سوى جهان گسترده دانش و معرفت یاد می کنند و در جایی دیگر عنوان کردند که؛ "امروز كتابخوانى و علم ‏آموزى، نه تنها يك وظيفه ملى، كه يك واجب دينى است."

رهبر انقلاب در خصوص جایگاه کتاب در دین هم مطرح کردند: " دين و دنياى بشر و جسم و جان انسان، به بركت كتاب تأمين و تغذيه مى‏شود"، ایشان خسارت بزرگ برای یک ملت را در عدم سذ و کار داشتن با کتاب می دانند.

و اما هرچند این روزها با اوج گیری شیوع کرونا کتابخانه ها نیز پذیرای کتابخوانان نمی توانند باشند، اما بر آن شدیم تا نخستین و قدیمی ترین کتابخانه عمومی استان همدان و همچنین نخستین کتابخانه تخصصی کودک این استان را بیشتر معرفی کنیم.

*تویسرکانی ها صاحب نخستین کتابخانه استان همدان

سال 1343 به همت تویسرکانی ها نخستین کتابخانه استان همدان با 500 جلد کتاب افتتاح می شود و نام آن را "کتابخانه و قرائت خانه فرهنگ" می گذارند و که پس از پیروزی انقلاب اسلامی به نام شهید مدنی مزین می شود در این کتاب خانه نسخه ای از یک قرآنی قدیمی چاپ عثمانی به خط مرحوم نیریزی هم موجود است. مرحوم یحیی سلیمی، نخستین کتابدار استان همدان و نخستین عضو هم اسماعیل فراهانی بود.

اگر کمی در میان کتاب های این کتابخانه جستجو کنیم متابی با عنوان «جغرافیای عمومی جهان» با شماره ثبت هشت را می یابیم که هنوز در کتابخانه شهید مدنی تویسرکان بدون هیچ گونه فرسودگی وجود دارد.

در حال حاضر نزدیک به 40 هزار جلد کتاب در عناوین مختلف در این کتابخانه موجود است و اتاقی هم برای استفاده کودکان و نوجوانان با سلیقه خودشان طرح ریزی شده است. این کتابخانه در حال حاضر به بخش های نمازخانه، مخزن کتاب، مرجع، امانت، اینترنت، سالن مطالعه و بخش های کودکان مجهز است.

*خدمت دهی 9 کتابخانه در تویسرکان به دوستداران کتاب

این روزها 9 کتابخانه در سطح شهرستان ۶ کتابخانه شهری و سه کتابخانه روستایی پذیرای علاقه مندان به کتب و کتابخوانی است.

* نخستین کتابخانه تخصصی کودک و نوجوان همدان در تویسرکان

ناگفته نماند که سال 1391 کتابخانه عترت تویسرکان افتتاح می شود و با پیگیری های انجام شده شهریور سال 94 مسئولان این کتابخانه توانستند با تأمین امکانات لازم، عنوان نخستین کتابخانه تخصصی کودک و نوجوان همدان به آن اختصاص دهند. کتابخانه عترت تویسرکان که در حوالی امامزاده اسماعیل تویسرکان بنا شده از اتاق های مطالعه، پخش فیلم و قصه گویی و نیز اتاقی مخصوص والدین تشکیل شده است.

در خرداد ماه سال جاری تویسرکانی ها شاهد کسب عنوان برتر کتابخانه روستای سید شهاب در بین روستاهای کشور در جشنواره روستاهای دوستدار کتاب بودند.

*مردمان شهر طلای سبز با شعر و شاعری و نویسندگی انس گرفته اند

مردمان این دیار، شهر طلای سبز از دیرباز تاکنون با کتاب و کتابخوانی و نیز شعر و شاعری و نویسندگی انس گرفته اند، تا جایی که محمد علی امامی معروف میر رضی آرتیمانی یکی از شاعران به نام دوران صفویه و صاحب دیوان رضی الدین آرتیمانی در این شهرستان می زیسته است. هستند تویسرکانی های بسیاری که در خصوص مسائل فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی خود این شهرستان هم قلم زده اند. در این خصوص می توان به " هزار مثل در گویش تویسرکانی" و "هزارآوا/ دیرین واژگان تویسرکان" به قلم ابراهیم طاهرزاده و مهدی صابونی، مزارات تویسرکان به نویسندگی محمد مهدی فقیه بحر العلوم و نیز کتاب "تویسرکان" در دو جلد به قلم محمد مقدم گل محمدی اشاره کرد.

مردمان فرهنگی این دیار در زمینه های مختلف و متعدد نیز صاحب قلم بوده و هستند که در ذیل به معرفی برخی از این آثار می پردازیم.

رندی و زاهدی به نویسندگی ابراهیم طاهرزاده، حماسه های ملت به رهبری امام خمینی، حبقوق نبی (ع)، پیامبران مدفون در ایران، زندگی در پرتو دین و عقود الجواهر به نویسندگی ولی اله فوزی، مقدمه ای بر حافظ به انضمام فال نامه، 320 معما و سرگرمی با رمز حروف ابجد، خروس خوش آواز، آوای دشت کربلا، ادعیه منظوم و خروس خوش آواز به نویسندگی سهراب اسدی، برگ سبز تحفه درویش به نویسندگی علی الوندی، سماقستان به نویسندگی مجید باقرپور ، سیری در عرفان عملی اسلام به نویسندگی علی محمد برنا، فرهنگ حقوق به زبان ساده و نوش و نیش به نویسندگی حسین بیات ، مرجع کامل فلش، کتاب آموزشی برنامه نویسی با SQL-Server-2005 و فن آوری اطلاعات و ارتباطات به نویسندگی حامد زندی و کتاب های فرهنگ عامه، شوریدگان، جلد اول و جلد دوم، مرید و مراد و هفت مروارید در یک صدف به قلم صحبت اله مرادی.

به گزارش رودآور؛ می گویند سرانه مطالعه مفید در کشورمان پایین است و فرهنگ سازی در این حوزه به ویژه ترغیب و تشویق کودکان به فرهنگ کتاب و کتابخوانی می تواند در آینده نسلی آگاه و عالم تربیت کند و پرورش دهد. امید آنکه با وجود شرایط کرونایی متولیان امر لااقل در فضای مجازی هم شده به معرفی کتاب های معتبر بپردازند.

انتهای پیام/ز

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان