آخرین اخبار

1. بهمن 1399 - 0:04   |   کد مطلب: 39351
علت تلف شدن ماهی های رودخانه فریازان تویسرکان مسمومیت بالا گزارش شده، اگر این اتفاق در تابستان رخ می داد، مشکل اساسی برای عشایر و مردم روستاهای مسیررودخانه ایجاد می کرد و معلوم نبود چه تعداد تلفات دامی و حتی انسانی بر جای می گذاشت، مردم خواستار برخورد قاطع با عامل یا عاملان این گونه اتفاقات هستند.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ نزدیک به پنج روز از قتل و عام ماهی ها در رودخانه فریازان تویسرکان می گذرد.مسئله ای که علت آن هنوز به طور روشن شفاف سازی نشده  و فرماندار تویسرکان تاکنون در این باره پاسخی برای افکار عموم ارائه نداده و پرده از چرایی و چگونگی این اتفاق و ماجرا بر نداشته است.

با این وجود، با بررسی ها وتحقیقات انجام شده از سوی مجموعه خبری رودآور، برخی از جوانب اتفاق ناگوار رخ داده برای ماهی های این رودخانه مشخص شده است.

* عامل آلوده خارجی سبب تلف شدن ماهی های رودخانه فریازان

در این باره هرچند که کرمعلی گیلانه رئیس محیط زیست تویسرکان خود را پاسخگوی مطالبات مردم ندانست، اما «مهدی صفی خانی» معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان در گفت و گو با خبرنگار رودآور؛ گفت: تلفات ماهی ها در نقطه ای در مسیر رودخانه نشان از وجود عاملی خارجی در این ماجرا دارد.

*آلودگی آب رودخانه فریازان به صورت مقطعی بوده نه مستمر

وی با بیان اینکه بررسی برای چرایی این تلفات ادامه دارد، اظهار کرد: هنوز مشخص نشده که منبع آلودگی آب رودخانه شک الکتریکی برای صید ماهی بوده، یا تخلیه فاضلاب و یا پسماند واحد صنعتی، با این وجود آلودگی به صورت صورت مقطعی و در زمانی کوتاه رخ داده و استمرار نداشته است.

*چاه های آب فریازان در مسیر آلودگی آب رودخانه قرار نداشتند

معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان افزود: تلفات بالای ایجاد شده در قسمت پایین دست مسیر بوده و با گزارش های ارسالی از سوی ادارات مربوطه در شهرستان، مشخص شده که چاه های تأمین کننده آب شرب در بالادست آلودگی وجود دارند، از این رو آب چاه ها سالم است.

صفی خانی تصریح کرد: هنوز اسناد و اطلاعاتی مبنی بر اینکه عمال آلودگی تخلیه پسماند و فاضلاب شیمیایی واحدی صنعتی بوده یا نه به دست ما نرسیده است و هر زمان از چرایی و علت آلودگی مقطعی آب رودخانه مطلع شویم بلافاصله برای مردم شفاف سازی می کنیم.

*علت قطعی مرگ ماهی های رودخانه فریازان مسمومیت شدید بوده

همچنین «احمد اسکندری» رئیس اداره دامپزشکی تویسرکان در گفت و گو با خبرنگار رودآور، با بیان اینکه بررسی تلفات ماهی ها در دستور کار قرار دارد، گفت: به طور قطعی علت مرگ ماهی های رودخانه فریازان مسمومیت بوده، اما اینکه نوع سم و ماده شیمیایی مربوطه چیست، هنوز مشخص و شناسایی نشده است، چرا که نیاز به آزمایشگاهی مجهز داریم.

وی از مسمومیت بالای ماهی ها خبر داد و اظهار کرد: شدت این مسمومیت به گونه ای بوده که با برسی ظاهری و بالینی اولیه مشخص شد روده و دستگاه گوارش ماهی ها از شدت مسمومیت پاره شده و حتی در برخی از ماهی ها مسمومیت به پوست رسیده و سوخته و آبشش، امعاء و احشای بیرون زده بود.

*میزان بالای سم در لحظه، ماهی های بسیاری را تلف کرد

رئیس اداره دامپزشکی تویسرکان با بیان اینکه به دلیل جریان داشتن آب، به نظر این آلودگی اکنون دیگر در رودخانه وجود ندارد، افزود: تحقیقات اولیه نشان می دهد که حوالی ساعت دو سه نیمه شب پنجشنبه هفته گذشته 25 دی ماه، عامل آلوده خارجی به صورت مقطعی وارد آب رودخانه شده و به دلیل مقدار سم بالا در لحظه و سریع سبب تلف شدن ماهی های بسیاری شده است.

اسکندری تصریح کرد: در رصد و پایش انجام شده حتی یک دام هم به واسطه این آلودگی، آسیب ندیده و آن واحد پرورش ماهی هم که فریازان بوده، خسارتی متحمل نشده است.

*منشاء ایجاد کننده آلودگی رودخانه شناسایی نشود، مشکلات جدی تر رخ می دهد

وی در ادامه، تلف شدن این تعداد ماهی را ناراحت کننده دانست و عنوان کرد: با این وجود لااقل این اتفاق تلخ در زمستان رخ داده، چرا که در تابستان عشایر در آن مسیر به صورت مجتمع چادر می زنند و دام های اهلی از آب رودخانه استفاده می کند.

رئیس اداره دامپزشکی تویسرکان اظهار کرد: آبی که دچار آلودگی میکروبی می شود با جوشیدن مشکلی ایجاد نمی کند، اما آبی که به واسطه مواد سمی و شیمیایی آلوده باشد، حتی با جوشیدن هم سالم نمی شود.

اسکندری تأکید کرد: بنابراین مجددانه پیگیر این ماجرا هستیم تا منشاء آلودگی رودخانه فریازان مشخص شود و چنین اتفاقی دیگر تکرار نشود، رویداد تلخی که اگر در تابستان رخ می داد مشکل اساسی ایجاد می کرد و معلوم نبود تلفات دامی و یا خدایی ناکرده حتی انسانی بر جای می گذاشت.

*دادستان تویسرکان با عامل یا عاملان آلوده شدن رودخانه فریازان برخورد کند

به گزارش خبرنگار رودآور؛ در اینجا می طلب تا دستگاه های دولتی متولی پاسخگو شوند، اینکه آیا آلودگی آب به واسطه عامل شیمیایی خارجی به زمین های مسیر رودخانه نیز سرایت کرده یا خیر؟!

امید آن که دادستان تویسرکان به عنوان مدعی العموم به جد پیگیر ماجرا شود، تا علت و چرایی آلوده شدن آب رودخانه مشخص شود و با عامل یا عاملان این آلودگی به شدت برخورد کنند، تا دیگر چنین اتفاقی تکرار نشود، اگر این رخداد تلخ در تابستان به وقوع می پیوست، چه بلایی بر سر کودکانی که در مسیر رودخانه به شادی و بازی مشغول بودند می آمد؟!

انتهای پیام/ز

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه‌ها

علت این قضیه ورود پسماند تصفیه آب و فاضلاب بالای محمودآباد است که چند وقتی دقیقا از محل بالاتر از پل فریازان وارد رودخانه می شود

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان