آخرین اخبار

8. بهمن 1399 - 0:06   |   کد مطلب: 39392
درباره قتل و عام ناگهانی ماهی های رودخانه فریازان آن هم در حجم بالا، مسئول بهداشت محیط تویسرکان گفته که نامه انتشاری با مهر و امضای این مرکز در فضای مجازی مرتبط با آلودگی اخیر منجر به مرگ آن ماهی ها نیست و این مسئله را به نوعی رئیس اداره دامپزشکی این شهرستان هم تأیید و اعلام کرده که تلف شدن ماهی های این رودخانه به طور قطع بر اثر مسمومیت شیمیایی بوده نه میکروبی.

به گزارش خبرنگار رودآور؛  به تازگی نامه ای با امضای و مهر آزمایشگاه مرتبط با مرکز بهداشت در تویسرکان در فضای مجازی منتشر شده که برخی به دنبال آن هستند تا بگویند آلودگی میکروبی آب رودخانه فریازان تأیید شده و مرگ ناگهانی ماهی ها در اواخر دی ماه سال جاری مربوز به همین است.

به دلیل پیام های مکرر مردمی به ویژه تماس های اهالی روستای فریازان بر آن شدیم تا بدانیم جریان آن نامه چیست.

 *نامه انتشاری در فضای مجازی مرتبط با آلودگی اخیر منجر به مرگ ماهی ها نیست/ لطفا تفسیر به رای نشود

در این باره «احمد قلخانباز» مسئول بهداشت محیط تویسرکان در گفت و گو با خبرنگار رودآور در توضیح نامه ای درخصوص آلوده بودن یا نبودن آب رودخانه فریازان منتشر شده در فضای مجازیبه چند نکته اساسی اشاره کرد و گفت: نخست آن که باید بدانیم آزمایش انجام شده طبق استانداردهای آب شرب بوده که بسیار بسیار سختگیرانه است. 

وی اظهار کرد: برای آن که مشخص شود آبی آلودگی میکروبی دارد یا خیر تنها به یک نمونه نمی توان اکتفا کرد و نیاز به تکرار مجدد و نمونه گیری از نقاط مختلف آب مورد نظر دارد.

مسئول بهداشت محیط تویسرکان افزود: البته از خطای نحوه نمونه گیری آب نباید غافل شد، چرا که امکان دارد آب سالم باشد، اما ظرف فردی که نمونه گرفته از قبل آلوده باشد و فرد هم مطلع نباشد و مسائلی از این دست.

قلخانباز همچنین عنوان کرد: مهمترین مسئله که در نامه هم آمده، عدد آلودگی است که یک عدد طبیعی برای آب های جاری و سطحی است و اگر هم اینک از هر رودخانه ای دیگر و یا چاه آبی نمونه گیری و بعد این نوع آزمایش انجام شود عددی مشابه مقدار اعلام شده به دست می آید.

وی تصریح کرد: باز هم می گویم عدد به دست آمده برای آب تمامی رودخانه ها و آب های سطحی طبیعی است، به طور قطع این مسئله و این نامه با مرگ ماهی ها به هیچ عنوان ارتباطی ندارد.

* قتل و عام ماهی های فریازان بر اثر مسمومیت شیمیایی بوده نه میکروبی

همچنین «احمد اسکندری» رئیس اداره دامپزشکی تویسرکان در گفت و گو با خبرنگار رودآور، با تاکید مجدد مبنی بر اینکه تلفات ماهی های رودخانه فریازان به صورت مقطعی و به یک باره و در حجم بالا بوده، گفت: تمام علائم بالینی مرگ ماهی ها حتی با یک نگاه ساده نشان از مسمومیت شیمیایی دارد.

وی اظهار کرد: قتل و عام ماهی ها بر اثر عامل میکروبی نبوده، چرا که عوامل میکروبی برخلاف عامل شیمیایی به تدریج  و به مروز زمان و نه یکباره اثر خود را می گذارند.

اسکندری یادآور شد: شدت این مسمومیت به گونه ای بوده که با برسی ظاهری و بالینی اولیه مشخص شد روده و دستگاه گوارش ماهی ها از شدت مسمومیت پاره شده و حتی در برخی از ماهی ها مسمومیت به پوست رسیده و سوخته و آبشش، امعاء و احشای بیرون زده بود.

 به گزارش رودآور: در هر صورت منشاء آلودگی باید مشخص شود و همان گونه که سابق بر این مجموعه خبری رودآور پیگیر بوده می طلب تا دستگاه های دولتی متولی پاسخگو شوند، اینکه آیا آلودگی آب به واسطه عامل شیمیایی خارجی به زمین های مسیر رودخانه نیز سرایت کرده یا خیر؟!

این مجموعه خبری مجددانه پیگیر مسئله و چرایی قتل عام ماهی های رودخانه فریازان است و از  دادستان هم خواسته تا به عنوان مدعی العموم عامل یا عاملین آلودگی شیمیایی رودخانه را شناسایی و به مردم معرفی کند. امید آنکه در انتشار اخبار تمام جوانب سنجیده شود و به دنبال احقاق حقوق مردم باشیم.

انتهای پیام/ز

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان