آخرین اخبار

9. بهمن 1399 - 6:27   |   کد مطلب: 39398
سخنان رئیس دفتر رئیس جمهور مبنی بر اینکه مجلس در بورس دخالت نکند و یا از مصاحبه های نمایندگان درباره لایحه بودجه ناراحت شده! واکنش نمایندگان مردم را به دنبال داشت، تا جایی که حاجی دلیگانی گفته؛ واعظی برای پاسخگو نبودن فرافکنی می کند، مفتح هم تأکید کرده؛ پیشنهادات مجلس برای غنای قانون بودجه است نه دخالت، از سویی بابایی کارنامی نیز عنوان کرده؛ دولت با ضرب و تقسیم روحانی مشکلات بورس را درست کند!

به گزارش خبرنگار رودآور؛ یکی از وظایف اصلی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی طبق قوانین کشورمان، نظارت بر حسن اجرای قوانین و به ویژه عملکرد قوه مجریه است و این نظارت باید موشکافانه و دقیق باشد تا خللی در اجرای قوانین و برنامه ها ایجاد نشود، با این وجود به تازگی محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران مدعی شده که؛ "از مجلس می خواهیم در بورس دخالت نکند" و در بخشی دیگر از سخنان خود اظهار کرده که؛ "اولین سال بعد از انقلاب است که شاهد هستیم از روزی که بودجه را فرستادیم نمایندگان همین طور مصاحبه و تبلیغ می کنند."

ادعاهای این مقام ارشد دولتی در حالی است که طبق قانون اساسی، مجلس حتی می تواند کل لایحه بودجه را مطابق با منافع ملی تغییر دهد.

ناگفته نماند که ساز و کار بورس در هفته های گذشته و بهتر است بگوییم در چندین ماه اخیر آن چنان که باید و شاید روند مطلوب و مناسبی نداشته است و به گفته کارشناسان حوزه اقتصادی  احتمال نفوذ و دخالت برخی افراد و شاید نهادها در نحوه معاملات و دیگر بخش‌های این سازمان می رود، از این رو مجلسی ها به ویژه کمیسیون اقتصاد به دنبال ارائه طرحی بوده تا به صورت قانونی راه نفوذ سوداگران در بازار بورس را ببندند.با این وجود دولت با سخنانی که واعظی رییس دفتر روحانی گفته این اقدام مجلسی ها را دخالت می داند.

به نظر اقدامات اخیر قوه مجریه در یکی دو سال اخیر درباره نواقص لایحه بودجه، فرافکنی برای عدم شفاف سازی و پاسخگویی به کارشناسان و افکار عمومی در خصوص ایرادات اساسی آن بوده است.

سخنان واعظی واکنش های متعدد نمایندگان مجلس را به دنبال داشته و مجلسی ها این اظهارنظرها و سخنوری ها را ناشی از عدم درک صحیح مسئول دفتر روحانی از وظایف محوله قوه مقننه می دانند، چرا که مطابق با قانون اساسی نظارت بر امور اجرایی از وظایف اولیه نمایندگان مجلس است.

* فرافکنی رئیس دفتر روحانی برای پاسخگو نبودن/واعظی برای دانستن وظایف مجلس کلاس حقوق برود!

درباره اظهارات قابل تامل واعظی «حسینعلی حاجی دلیگانی» عضو کمیسیون قضایی مجلس که  در دوره قبل عضو کمیسیون اقتصادی هم بوده، مطالب درخور توجهی عنوان کرده است.

وی در گفت و گو با خبرنگار رودآور؛ با بیان اینکه واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور به طور عمده درباره آنچه که وظیفه اصلی خودش است فرافکنی می کند و پاسخگو نیست، گفت: او باید کلاس حقوق نزد روحانی برود، البته اگر که رئیسش بلد است!

عضو کمیسیون قضایی مجلس با اشاره به اینکه ورود نمایندگان برای حل مشکلات به مانند همیشه از باب نظارت است، اظهار کرد: مجلس هیچ گاه بر امور قوه مجریه دخالت نمی کند، اما نظارت بر اجرای صحیح قوانین جزء وظایف ذاتی و قانونی نمایندگان مجلس است که باید محقق شود.

حاجی دلیگانی افزود: قانون اساسی و میثاق ملی به مجلسی ها اجازه داده در همه امور قوه مجریه به نمایندگی از ملت نظارت و مراقبت کنند تا حقی از مردم تضییع نشود، بنابراین حرف واعظی حرف نادرستی است و بایستی که مطلب خودش را اصلاح کند.

وی عنوان کرد: تحقیق و تفحص و نیز پیگیری هایی برای روشن شدن مسائل و مشکلات بورس و موارد دیگر اقتصادی در کمیسیون های تخصصی مجلس انجام شده و رئیس مجلس جسله هایی در این باره برگزار کرده است و از سویی ما نیز بحث استیضاح وزیر اقتصاد را دنبال کردیم.

*کسی نمی تواند به نمایندگان مجلس بگوید ساکت باشید

در این باره همچنین «محممهدی مفتح» سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت و گو با خبرنگار رودآور؛ گفت: مطابق با قانون اساسی مجلس دو وظیفه اصلی دارد یکی وظیفه قانون گذاری و دیگری نظارت بر اجرای قوانین و این نظارت هم محدود به موارد خاص و مشخص شده نیست، بلکه نظارت مجلس عمومی و عام است.

وی اظهار کرد: مجلس برای نظارت بر حسن اجرای قوانین ابزارهای متعددی دارد از جمله سوال از وزرا و یا تشکیل کمیته های تحقیق و تفحص بر نحوه اجرای قانون، نمایندگان مردم در مجلس برای حقوق موکلین خود حق اظهار نظر دارند و در بیان نظرات و پیشنهادات خود آزاد هستند و کسی نمی تواند به آنان بگوید ساکت باشید و نظری ارائه ندهید.

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: اینکه برخی از بدنه دولت بیاید و بگویند که درباره بورس و یا لایحه بودجه 1400 نمایندگان بیشتر از سال های گذشته مصاحبه و تبلیغ کرده اند، حرف سبکی است و در اصل نباید به این ادعا پاسخی داد.

* پیشنهادات و نظرات مجلس برای غنا و پختگی قانون بودجه است نه دخالت

مفتح تصریح کرد: اگر مجلس نباید درخصوص لایحه بودجه پیشنهادات و نظارات خود را ارائه دهد و برخی انتظار دارند که واکنشی هم نشان ندهیم، پس چرا این لایحه را تقدیم مجلس کرده اند؟ آن هم در حالی که ارائه پیشنهادات برای رفع نواقص و ایرادات درخصوص بازار سرمایه و یا لایحه بودجه یک فرایند طبیعی است و مسئله تازه ای نیست.

وی عنوان کرد: ارائه نظرات و پیشنهادت های مختلف و حتی تضارب در بیان اظهارنظرها نشانگر نشاط و پویایی مجلس و نظارت کاملتر با دانش بیشتر نمایندگان است، بنابراین هرچه پیشنهادت و نظرات بر مبنای قانونی بیشتر و جامع تر باشد، در غنا و پختگی قانون می افزاید و تأثیر عمیق و بهتری در روند برنامه های مختلف می گذارد.

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تأکید کرد: نمایندگان در اظهارنظرهایشان قانون را در نظر می گیرند، چرا که در نهایت می دانند هر قانونی برای تصویب نهایی نیازمند تأیید شورای نگهبان نیز است.

*مجلس هیچ گاه در بورس دخالت نکرده، اما نظارت بر آن را رها نمی کند

در این باره «علی بابایی کارنامی» سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت و گو با خبرنگار رودآور؛ گفت: خدا را شکر که واعظی در این هفت هشت سال فعالیت دولت یک حرف درست زده است! و گفته که مجلس در امور بورس دخالت نکند، چشم ما دخالت نمی کنیم، همچنان که تاکنون هم هیچ گونه دخالتی نه تنها در بورس بلکه در امور اجرایی کشور نداشته ایم، اما نظارت بر عملکرد دولت به ویژه در حوزه بورس را رها نمی کنیم.

*مسئول دفتر روحانی پیر شده و در تفاوت بین واژگان دخالت و نظارت شَک دارد!

وی اظهار کرد: واعظی این روزها آن قدر پا به سن گذاشته و پیر شده که در معنا و تفاوت ما بین واژگان دخالت و نظارت در شَک و تردید است، او بهتر است برود و فرصتی را برای بررسی بیشتری درباره شرح وظایف نمایندگان داشته باشد تا  اگر خدا بخواهد به نتیجه برسد!

*دولت با ضرب و تقسیم روحانی بورس را درست کند!

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: این روزها شاهد نامناسب بودن اوضاع و احوال بورس هستیم که خوب نیست و این مسئله ای مشخص است که بدون تحقیق هم می توان آن را دریافت، در اینجا دولت بهتر است برود با عقل خودش و با دو تا ضرب و تقسیم روحانی بورس را درست کند!

بابایی کارنامی افزود: نمایندگان مردم نظارت بر عملکرد قوه مجریه را بیشتر کرده اند تا جایی که درباره مسائل و مشکلات پیش روی بورس تیم های متعددی پیگیر شده تا با همفکری مراکز علمی ـ دانشگاهی و حتی نخبگان بازار برنامه های دولت درخصوص ساز و کار بورس را زیر ذره بین موشکافانه خود ببرند و از اختیارات و ابزارهای قانونی موجود، ایرادات دولت در ریزش بورس را به طور ویژه بررسی می کنند.

*مجلس با نظارتی دقیق در برخورد با متخلفان بورسی کوتاهی نخواهد کرد

وی تصریح کرد: بی تردید مجلسی ها با بهره گیری از ابزارهایی همچون تحقیق و تفحص و طرح سوال از وزرا و مسئولان مربوطه دولت، قاطعانه وارد می شوند و هیچ گاه محافظه کاری و کوتاهی در برخورد با متخلفان بورسی نخواهند داشت و آنان را به مردم معرفی می کنند.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: در حال حاضر تیم های اقتصادی، تخصصی و تفحص متشکل از نمایندگان مجلس با همکاری کارشناسان تمام جوانب و مشکلات حوزه بورس را پیگیری می کنند و به طور قطع پس از مشخص شدن حقیقت و احراز عناوین تخلفات صورت گرفته، آن را برای شفاف سازی در اختیار مردم قرار می دهند.

انتهای پیام/ز

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان