آخرین اخبار

2. اسفند 1399 - 9:01   |   کد مطلب: 39510
تویسرکانی ها توانایی این را دارند تا با دمیدن تفکر اقتصاد مقاومتی در حوزه سفالگری لذت کارآفرینی و درآمدزایی در این عرصه را همچون منبت کاری بچشند و سهمی در اقتصادشان داشته باشند.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ شهرستان خوش آب و هوا و دل انگیز تویسرکان با آن باغات گردویش را همگان با مبل و منبت بی نظیرش می شناسند. منبت کاری به سبک گلریز که منحصر به فرد است و به ثبت ملی هم رسیده.

با این وجود از هر انگشت مردان و زنان این دیار هنری می بارد و اینان در سفالگری هم مهارت دارند.هنر و صنعت سفالگری در دهه های ۶۰ و ۷۰ یکی از منابع درآمدزایی مردمان شهر فرسفج یکی از سه شهر شهرستان تویسرکان بوده که با کم توجهی متولیان امر، چند سالی به دست فراموشی سپرده شد، اما این چند سالی است که زمینه های لازم برای احیای آن فراهم شده و حتی سخن از ارائه تسهیلات حمایتی از کارآفرینان سفالگر در محافل مختلف به میان می آید، هنردوستان و افراد جویای کار می توانند از فرصت به دست آمده استفاده کرده و برای خود و خانواده هایشان کسب درآمد کنند.

*اینجا تلفیق آب، خاک و آتش به سفالگری حیاتی دوباره داده

آب، خاک و آتش و در آخر دستان هنرمند سفالگرانی که با بهره مندی از هنر خود با دستانی آغشته به گل و آب، پا می زنند و چرخ سفال گری را در شهر فرسج به راه انداخته و می چرخانند دیدنی است.

*اشاعه تفکر اقتصاد مقاومتی زمینه ساز رونق صنایع دستی می شود

هنر سفال گری از دیرباز منبع درآمد تعدادی از اهالی فرسفج بوده.هرچند که مدتی به فراموشی سپرده شد، با این وجود دی ماه سال ۱۳۹۵ با افتتاح مرکز آموزش و ترویج سفال در این شهر بارقه های امید برای احیای سفالگری نیز روشن شد.

زنده شدن هنر سفالگری می تواند در توسعه اقتصادی پویا و ایجاد اشتغال و حتی شادابی در حوزه کاری مؤثر باشد، چرا که سفالگر هم از کار خود لذت می برد و هم با طراحی های زیبا و متنوع می تواند از فروش سفال های تولید شده برای خود منبع درآمدی کسب کند و این یعنی همان اشاعه تفکر اقتصاد مقاومتی. بی تردید ایجاد کارگاه های تولیدی کوچک و بزرگ می تواند در شتاب دهی به این روند کمک کند.

*ایجاد کارگاه سفالگری برای رونق صنایع دستی تویسرکان

در این‌باره «اسحاق ترکاشوند» رئیس میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تویسرکان با اشاره به اینکه به تازگی عملیات عمرانی ساخت نخستین کارگاه سفالگری در شهر فرسفج کلنگ زنی شده، گفت: قرار است این کارگاه با همیاری بخش خصوصی و با هزینه ای افزون بر ۱۰ میلیارد ریال اعتبار در زمینی به مساحت دو هزار مترمربع با زیربنای ۱۵۰ مترمربع و البته اشتغالزایی مستقیم برای ۱۵ نفر ایجاد شود.

وی اظهار کرد: راه اندازی کارگاه های متعدد سفالگری به مانند آنچه در صنعت منبت کاری روی داد، می تواند زمینه ساز رونق صنایع دستی و ایجاد فرصت های شغلی در تویسرکان و حتی حضور بانوان در این عرصه شود.

*تجربه لذت شیرین کارآفرینی با هنرمندی در صنایع دستی

به گزارش رودآور؛ صنعت سفالگری قابلیت توسعه و درآمدزایی دارد، چرا که با ساخت سفال های متنوع با طرح ها و شکل های مختلف و تلفیق آن با ساز و کارهای مدرن پاسخگوی سلیقه های امروزی بود و این همان تجربه لذت بخش و شیرین کارآفرینی با هنرمندی در حوزه صنایع دستی است و البته در این زمینه حمایت مسئولان متولی از هنرمندان شرط اساسی است که نباید نادیده گرفته شود.

انتهای پیام/ز  

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان