آخرین اخبار

7. اسفند 1399 - 13:00   |   کد مطلب: 39535
ضرب آهنگ مرشد تویسرکانی از مرامنامه باستانی کاران که برگرفته از آینه تمام نمای مرام علی (ع) است می گوید، زنگ زورخانه را به عشق مولا علی(ع) می زند و می خواند؛ "علی ای همای رحمت تو آیتی خدا را ..." .

به گزارش خبرنگار رودآور، امروز 13 ماه مبارک رجب و خجسته سالروز میلاد امام علی(ع)، آن مولد کعبه است.

شنیدن فضایل و برخی ابعاد و ویژگی‌های شخصیتی ائمه (ع) در کلام بزرگان دین باعث ایجاد نگرش و معرفتی نوین در افکار شیعیان می‌شود. در واقع ایام ولادت‌ها و شهادت‌های امامان معصوم(ع) باید فرصتی جهت تبیین معارف و فضایل این بزرگواران باشد تا جامعه اسلامی ضمن اینکه به غم و شادی می‌پردازد، به شعور و معرفت عترت(ع) نیز برسد.

* مهم‌ترین عیدی در 13 رجب درس گرفتن از راه و روش، رفتار و گفتار آن مولا علی(ع)

رهبر معظم انقلاب در این باره می فرمایند: "مهم‌ترین درس زندگی آن شخصیت بی‌نظیرِ تاریخ بشر، برای امروز دنیای اسلام و جامعه، بصیرت‌بخشی، روشن کردن فضا و عمق دادن به ایمان و اندیشه کسانی است که نیازمند بصیرت هستند. مهم‌ترین عیدی در این روز بزرگ، درس گرفتن از راه و روش، رفتار و گفتار آن حضرت است. امیرالمومنین (ع) در آن دوران فتنه به یاران خود نهیب می‌زدند که این راه حق و صادقانه‌ای را که در پیش گرفتید، رها نکنید و مبادا سخنان فتنه‌گران در دل‌های شما سستی به وجود آورد.

راه و رسم ولایتمداری را می توان از شهدا آموخت، آنان پرورش یافته مکتب علوی هستند و جان خود را در این راه فدای اسلام کرده اند.

* مسلک مولا علی (ع) در ورزش زورخانه ای

و اما ورزشی نیز وجود دارد که مرام و مسلک مولا علی(ع) در آن موج می زند و آن ورزش زورخانه ای است.تلفیق پهلوانی و قهرمانی را بیشتر می توان در این ورزش یافت، ورزشکاران این رشته همه بر این مطلب تأکید دارند که در هر لحظه به مولا علی(ع) اقتدا می کنند.

فرهنگ پهلوانی در ورزش زورخانه ای که یک ورزش و میراث اصیل ایرانی اسلامی محسوب می شود به زیبایی تمام مشهود است.این ورزش را بزرگان و اجداد ما با گرامیداشت مبارزه حماسی و تاریخ ساز امام علی (ع) آن جوانمرد صدر اسلام با عمروبن عبدود پهلوان معروف عرب در جنگ خندق، پایه ریزی کرده اند.

* ضرب آهنگ مرشد ذکر مولا علی (ع) است

در زورخانه سجادی تویسرکان نیز صدای ضرب آهنگ های مرشد «فضل الله محمدی» که بیش از 50 سال است به گوش می رسد،ضرب آهنگی که ذکرش مولا یا علی (ع) است.

محمدی در گفت و گو با خبرنگار رودآور؛ عنوان می کند: ورزشکاران زورخانه ای هر آنچه دارند از مرام و سبک زندگی مولا علی (ع) آموخته اند.آنان می گویند یا علی (ع) و دست بر روی زانو می گذارند و منششان منش پهلوانی و قهرمانی مولایشان است.

*اقتدای شهدا به جوانمردی و شهامت مولا علی(ع)

این مرشد تویسرکانی اشاعه فرهنگ گذشت، جوانمردی و ایثار را در این ورزش می داند، آنجا که با اشاره به تصاویر شهدای ورزشکاری که در زورخانه نصب شده، ادامه می دهد: این ها تصاویر شهدایی است که روزگاری در همین زورخانه سجادی میل می زدند و ذکر لبشان یا علی (ع) بود.

محمدی تلفیق اخلاق اسلامی ـ ایرانی را در این ورزش از همان دورانی کودکی یافته است، یعنی سال 1344 که کودکی 6 ساله بود و پایش را درون گود زورخانه می گذارد افتادگی و ادب را از همان جا می آموزد.می گوید که  سر در ورود این زورخانه را مزین به نام مولای متقیان علی ابم ابیطالب(ع) است و در و دیوار زورخانه همه و همه رنگ و بویی از عشق و ارادت باستانی کاران تویسرکانی به مولایشان دارد.

*زنگ زورخانه به عشق مولا علی(ع) نواخته می شود

او با بیان اینکه مرامنامه باستانی کاران برگرفته از آینه تمام نمای مرام علی (ع) است، زنگ زورخانه را به عشق مولا علی(ع) می زند و می خواند؛ "علی ای همای رحمت تو آیتی خدا را ..." .

یا علی مدد...

انتهای پیام/ز

 

تصاویر تکمیلی: 
ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان