آخرین اخبار

9. اسفند 1399 - 6:29   |   کد مطلب: 39545
نماینده مردم تویسرکان بر استفاده بهتر از ظرفیت های زیارتی و گردشگری آرامگاه حیقوق نبی(ع) تأکید دارد، امید آنکه که به زودی اداره اوقاف و میراث فرهنگی شهرستان طرح جامعی با هدف توسعه این بارگاه تهیه و عملیاتی کنند تا در سال های آینده اقشار مختلف مردم از این ظرفیت برای برگزای برنامه های مختلف مناسبتی به ویژه انجام اعمال ام داود بهره مند شوند.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ امروز پانزدهمین روز از ماه مبارک رجب است، ماهی که علمای دین اسلام در آن سفارش به برگزاری مراسم اعتکاف کرده اند.به طور معمول این مراسم هر ساله روزهای 13 تا 15 رجب برگزار می شود، اما با توجه به شیوع کرونا و احتمال انتقال این بیماری منحوس، دو سال است که این آیین پرفیض برگزار نمی شود، با این وجود بزرگان دینی برای بهره بردن از برکات این سه روز توصیه هایی بسیاری داشته اند.

*توصیه علما و بزرگان دینی به اقامه جعفر طیار و انجام اعمال ام داود در ایام البیض

از جمله آن که رهبر معظم انقلاب برای استفاده از فرصت ایام‌البیض ماه رجب به تمام مشتاقان مراسم معنوی اعتکاف توصیه‌ای مرقوم داشتند و فرمودند: "امسال نیز بسیاری از متعبّدان از فضیلت اعتکاف محرومند. پیشنهاد می شود که در هر یک از سه روز نماز جناب جعفر طیار را به‌جا آورند."

* نام حیقوق نبی(ع) در کنار  40 پیامبر الهی دیگر در اعمال ام داود

همچنین از دیگر توصیه های بزرگان دینی انجام اعمالی معروف به ام داود است در رئز پانزدهم ماه رجب استا که بسیار به آن تشویق کرده اند.در دعای پایانی این اعمال نام حیقوق نبی(ع) در کنار نام 40 پیامبر الهی دیگر چشم می خورد.آرامگاه مطهر این پیامبر در شهرستان تویسرکان واقع شد است.

حیقوق نبی(ع) ییکی از پیامبران الهی و از پیامبران دوازده گانه بنی اسرائیل و از نسل حضرت موسی (ع) محسوب می شود. نام وی در کتاب تورات عهد عتیق ذکر شده و برای مسلمانان نیز قابل احترام بسیار است.

واژه حبقوق در زبان عبری یعنی در آغوش گرفته شده، پدر این پیامبر بزرگوار، یشوعالویت و مادرش شونامیت نام داشت کتاب وی به نام سفر سی و پنجم از اسفار عتیق در اوج فصاحت و بلاغت در ادبیات عبرانی هم به نگارش در آمده است.

گفته می شود، در دوران زندگی این حضرت بخت النصر بیت المقدس را به تصرف در می آورد و حضرت حیقوق نبی(ع) با عده زیادی از یهودیان از جمله برادرش دانیال نبی (ع) به اسارت سپاهیان بخت النصر در آمدند و به بابل انتقال داده شدند، تا این که در سال 538 قبل از میلاد کورش هخامنشی بابل را فتح کرد و در فرمانی دستور آزادی تمامی اسرا و زندانیان بنی اسرائیل را صادر و آنان را به مهاجرت به بیت المقدس تشویق کرد. آن حضرت هم پس از آزادی به اتفاق عده ای از پیروان خویش به ایران مهاجرت کردند و در تویسرکان آن روز سکونت گزیدند و پس از رحلت نیز در همین مکان در خاک آرمیده شدند.

* ضرورت تبدیل شدن آرامگاه حیقوق نبی(ع) به یک کانون بین المللی زیارتی

 در ابتدای سال جاری هیئت امنا جدید بارگاه حضرت حیقوق نبی(ع) با عضویت استاندار همدان، امام جمعه، نماینده و فرماندار تویسرکان و همچنین مدیرکل اوقاف استان تعیین و سیدسعید شاهرخی استاندار همدان در نخستین جلسه رسمی این هیئت که ششم مردادماه سال جاری برگزار شد بر لزوم تهیه طرح توسعه و گسترش بارگاه حیقوق نبی بر پایه استانداردهای ملی و بین‌المللی تاکید کرده و گفته بود که به دنبال ارائه طرحی بین‌المللی از حیقوق نبی(ع) هستیم.

وی همچنین عنوان کرده بود: ظرفیت‌هایی در آرامگاه حیقوق نبی(ع) است که می‌تواند شبیه مجموعه شاه‌چراغ به یک کانون گردشگری و زیارتی تبدیل شود و باید طرحی در تراز بین‌المللی بر روی آرامگاه حیقوق نبی(ع) انجام و پیاده شود.

*عملیاتی شدن طرح جامع توسعه بارگاه حبقوق نبی(ع) زمینه ساز رونق گردشگری مذهبی تویسرکان می شود
با توجه به آن که محمدمهدی مفتح نماینده مردم تویسرکان در مجلس نیز بر استفاده بهتر و بیشتر از ظرفیت های زیارتی و گردشگری آرامگاه حیقوق نبی(ع) برای جذب مسافر و رونق صنعت گردشگری شهرستان تأکید دارد، امید است که به زودی اداره اوقاف و میراث فرهنگی شهرستان طرح جامعی با هدف توسعه بارگاه حبقوق نبی(ع) تهیه و عملیاتی کنند تا در سال های آینده اقشار مختلف مردم از این ظرفیت برای برگزای برنامه های مختلف مناسبتی به ویژه انجام اعمال ام داود بهره مند شوند.

بی تردید وجود آرامگاه حیقوق نبی(ع) در تویسرکان می تواند نگینی برای توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی شهرستان محسوب شود، امید آن که با هیئت امنای جدید در آینده ای نه چندان دور شاهد تحولی بزرگ در توسعه همه جانبه بارگاه مطهر این پیامبر الهی باشیم.

انتهای پیام/ز

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان