آخرین اخبار

14. فروردين 1400 - 1:05   |   کد مطلب: 39701
رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تویسرکان با بیان اینکه امروز ایرانیان، اشترمل را به عنوان روستای ملی منبت گلریز می شناسند، گفت: در این روستا ۷۰۰ نفر در ۴۹۰ کارگاه تولید منبت، مشغول به کار هستند و کسب درآمد می کنند.

«اسحاق ترکاشوند» در گفت و گو با خبرنگار رودآور؛ گفت: سبک غالب منبت تویسرکان گلریز است، که بر این اساس و انتخاب شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع دستی، در سال ۹۸ شهر تویسرکان و در سال ۹۹ روستای اشترمل به عنوان شهر و روستای ملی منبت گلریز انتخاب شدند.

وی اظهار کرد: منبت گلریز یا همان منبت فرشی، سبک خاصی از منبت است که تنها با هنر دست و البته ذوق و خلاقیت منبت کار ساخته و پرداخته می شود و تاکنون هیچ دستگاهی حتی ماشین منبت یعنی (CNC) هم نتوانسته جای این هنر دست را بگیرد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تویسرکان با بیان اینکه ۷ هزار و ۷۰۰ منبت کار در ۴ هزار و ۷۵۱ کارگاه منبت در این شهرستان فعالیت دارند، افزود: در این‌میان ۷۰۰ نفر در ۴۹۰ کارگاه منبت کاری در روستای اشترمل مشغول به کار هستند و از این طریق نان آوری کرده و برای خود و خانواده کسب درآمد دارند.

ترکاشوند با اشاره به اینکه با تازگی یک کارگاه آموزشی با حضور ۲۰ نفر از هنرمندان مبل و منبت در روستای اشترمل برگزار شده، تصریح کرد: در این کارگاه آموزشی تمامی مراحل تولید منبت از ایجاد طرح بر روی چوب های بی جان و جان دادن به آن گرفته تا رویه کاری برای علاقه مندان به هنر منبت کاری ارائه شد.

وی عنوان کرد: تبادل و انتقال تجربه منبت کاران فعال در این عرصه به یکدیگر و به ویژه معرفی بیش از پیش منبت گلریز به عنوان سبک منحصر به فرد و بی نظیر درحوزه کار با چوب از اهداف برگزاری کارگاه آموزشی منبت بود.

انتهای پیام/ز

تصاویر تکمیلی: 
ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان