آخرین اخبار

26. فروردين 1400 - 18:16   |   کد مطلب: 39754
در حالی که طبق قانون نباید به ساختمان هایی با نمای نامتعارف یا رومی پایانکار داده شود، اما در شهر کوچک تویسرکان معلوم نیست، عده ای چگونه مجوز ساخت و پایانکار چنین ساختمان هایی را از شهرداری گرفته اند و این گونه به هویت معماری اصیل ایرانی پشت پا زده اند.

به گزارش خبرنگار رودآور، از گذشته های دور تاکنون جهانیان، ایرانیان را به ساخت بناهای زیبا و در خور تحسینی می شناسند، بناهایی مستحکم که هنوز هم که هنوز حتی از دوران مادها و ساسانیان با وجود گذر قرن ها زیر بارش های سنگین برف و باران، همچنان پا برجای مانده است.
معماری ایرانی که به جا، شایسته تقدیر دنیا قرار گرفته، با تلفیق هنر معماری اسلامی زیبایی دو چندانی دارد و در جهان می درخشد.
در سفرنامه های بسیار غربی ها تعریف ها و تمجیدها از این بناها بسیار موجود است، با این وجود چند سالی می شود که در سایه کم توجهی و بهتر است بگویم بی توجهی متولیان امر به ویژه در اموری مدیریت شهری، شاهد ساخت بناهایی با نماهای نامتعارف و از جمله ساختمان هایی با نماهای رومی و سنتوری هستیم.

*نفوذ تفکر خودتحقیری و معماری رومی در نماهای شهری
آن طرف آبی ها آرزوی بازدید از بناهای ایرانی را دارند و اما برخی این طرف آب، مرغ همسایه را باز غاز دیده و با تفکر خودتحقیری پشت به ساخت بناها با نماهای ایرانی و ملی خود کرده و در معماری شهری نماهای رومی را نمایان ساخته اند.

و اما در این باره برای معماری شهری قوانین و ضوابطی تعیین شده است. از جمله در ماده 1 دستورالعمل طراحی، کنترل، و اجرای نماهای شهری آمده که؛ "نماسازی برای تمام سطوح اصلی و فرعی ساختمان، باتوجه به هویت منطقه ای و بومی اجباری است."
و در ماده 2 عنوان شده که؛ "صدور پايان‌كار بعد از اتمام عمليات ساختماني اعم از قسمت هاي داخلي وكليه نماهاي ساختمان امكان پذير مي‌باشد." 

*طبق قانون به ساختمان هایی با نمای نامتعارف پایانکار نمی دهند 
بنابراین طبق قانون نماهای شهری باید در کمیته نما مورد تأیید قرار بگیرند و اگر نما نامتعارف یا رومی باشد، قطعاً پایانکار نخواهد گرفت، این در حالی است که این روزها بیشتر از سال های گذشته شاهد ساخت چنین ساختمان هایی در شهر کوچکی همچون تویسرکان هستیم و نه شورای شهر و نه شهردار و نه حتی نظام مهندسی در این زمینه قدمی در مخالفت با این ساخت و سازها بر نداشته اند و به نظر گویا سخنی هم در مخالفت با آن بیان نکرده اند.

*شهرداری تویسرکان به جای فالوی پیچ یک معاند نظام به فکر ساخت و سازها باشد!
آیا بهتر نیست مجموعه شهرداری به جای فالو کردن و به اصطلاح دنبال کردن صفحه اینستاگرامی مسیح پولینژاد این معاند نظام و خدشه دار کردن روحیه انقلابی مردم این دیار، کمی به فکر پابرجایی معماری اصیل ایرانی آن هم طبق قوانین و ضوابط باشد و لااقل با تمکین به قانون و تفکری ملی گرایانه به این موضوع بپردازد؟ 
هنوز هم دیر نشده ساختمان هایی در بلوار بهشتی و یا در مناطقی دیگر از شهر با نمایی رومی در دست ساخت است، شهرداری تویسرکان می تواند از هم اینک جلوی این اقدامات غیرقانونی را بگیرد تا بار دیگر به هویت اصیل ایرانیمان ضربه ای وارد نشود.
به زودی در این خصوص با شهردار تویسرکان به گفت و گو می نشینیم اینکه چرا و چگونه مجوز و حتی پایانکار با ساخت ساختمان هایی با نماهای نامتعارف داده شده است؟!
انتهای پیام/ز

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان